Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilke merke(r) vil du se i Norge, som pr i dag ikke er representert her???

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Dammed View Post
    Pisspreik. Eneste Ebay ødelegger for er de som priser varene høyere slik at de kan dekke utgifter som strøm, leie, ansatte osv.

For oss forbrukere som kan klare seg fint selv så er Ebay / andre nettbutikker en genial ting.
    Originally posted by Bilstereosenteret.no View Post
    Du må være et geni......hvor tror du et firma får inntekter til å dekke slike utgifter fra.....??
    Hmm, ser nesten sånn ut. Eller så har jeg bedre syn, i og med at jeg skrev det i innlegget mitt som du svarte på.
    Jeg fant ikke noe i det innlegget ditt som forklarte det. Eneste jeg klarte og lese utifra det innlegget var at det kunne tolkes som ikke nettbutikker trengte og prise varene høyere enn innkjøps-pris for å kunne leve av det, fordi de ikke har utgifter som strøm, leie, ansatte osv..
    Sånn som du ordlegger deg i første setning ang "de" så virker det som om det er andre måter for noen butikker som prøver og leve av salg av stereo, enn å tjene pengene sine på, enn salg av varer. Hvordan tjener "de andre" penger på dette da?
    Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
    Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
    Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
    -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

Comment

hva med RE Audio?

Comment

Originally posted by Crazytaxi View Post
        Jeg fant ikke noe i det innlegget ditt som forklarte det. Eneste jeg klarte og lese utifra det innlegget var at det kunne tolkes som ikke nettbutikker trengte og prise varene høyere enn innkjøps-pris for å kunne leve av det, fordi de ikke har utgifter som strøm, leie, ansatte osv..
        Sånn som du ordlegger deg i første setning ang "de" så virker det som om det er andre måter for noen butikker som prøver og leve av salg av stereo, enn å tjene pengene sine på, enn salg av varer. Hvordan tjener "de andre" penger på dette da?
        Um, siden ebay butikker kan senke prisene på varene sine fordi de ikke har utgifter som leie av lokale / strøm / ansatte o.l. Så sier det vel seg selv at de som har disse utgiftene må øke prisene på sine varer for at de skal kunne dekke slike utgifter?

Og dermed så blir ebay priser billigere for forbrukeren. Greit nok at Ebay butikker og nettbutikker (som er det samme) ødelegger for de som har butikker med lokaler, siden mange kjøper der hvor det er billigst. Men det var ikke det var diskusjon om.

Kjøper man på Ebay,så for man ikke dårligere kvalitet på utstyret man kjøper enn om man kjøpte det i en vanlig butikk. Her tenker jeg på f.eks. forsterkere.

Å si at "Ebay osv ødelegger en del for de som faktisk prøver å selge kvalitet." Blir litt som å si at Rema1000 ødelegger en del for de som faktisk prøver å selge kvalitet fordi de selger de samme varene billigere.
        Mvh. Damir

Comment

Poenget er vel heller at det finnes så mye søppel på slike steder som eBay og QXL, at DET overskygger salget av varer som faktisk er verdt sin påstemplede pris

Personlig ønsker jeg et større omfang av seriøse butikker/utsalgssteder som selger bilstereo. Om dette går på bekostning av prisen får bare være siden dette gir den jevne forbruker et sted man kan gå til for å lytte på produkter, få tips og veiledning e.t.c. Det å faktisk kunne ta og kjenne på produktet før man drar VISAn gjennom terminalen er for mange en stor bonus En ting er å kunne lese hva andre mener om noen høyttalere, eller man kan se seg blind på bilder på nettet. Det å faktisk se og høre ting i virkeligheten er noe helt annet. Vil anta at det finnes mange her inne som har bestillt noe, og faktisk blitt lettere skuffet når de åpner esken noen dager senere.
          Og som en bonus så slipper man faktisk å vente på varer som må bestilles (dersom butikken har et OK varelager vel og merke), og den ekstra utgiften med frakt oppå det igjen.

Flere utsalgssteder: JA TAKK
          Mvh Tony
          - The only road to take is perfection itself

Comment

Sånn sett ja, Det er mange merker der ute som er bare drit. Men de fleste må jo forstå at det er en grunn til den prisforskjellen selv på Ebay. Det er en grunn til at BMW koster 4 ganger mer enn en Daewoo.

Har selv kjøpt visse varer fra utsalgssteder, nettopp fordi jeg villa ha varen her og nå eller fordi jeg ville ha 5 års reklamasjonsrett. Og jeg mente ikke at slike steder skulle blitt fjernet, hvis det var noen som tolket det slik.
            Mvh. Damir

Comment

Um, siden ebay butikker kan senke prisene på varene sine fordi de ikke har utgifter som leie av lokale / strøm / ansatte o.l. Så sier det vel seg selv at de som har disse utgiftene må øke prisene på sine varer for at de skal kunne dekke slike utgifter?

Og dermed så blir ebay priser billigere for forbrukeren. Greit nok at Ebay butikker og nettbutikker (som er det samme) ødelegger for de som har butikker med lokaler, siden mange kjøper der hvor det er billigst. Men det var ikke det var diskusjon om.

Kjøper man på Ebay,så for man ikke dårligere kvalitet på utstyret man kjøper enn om man kjøpte det i en vanlig butikk. Her tenker jeg på f.eks. forsterkere.

Å si at "Ebay osv ødelegger en del for de som faktisk prøver å selge kvalitet." Blir litt som å si at Rema1000 ødelegger en del for de som faktisk prøver å selge kvalitet fordi de selger de samme varene billigere.
              Ebay-butikkene har jo også utgifter til lager osv.tviler på at de ringer fabrikken for hver gang de selger noe. Dessuten må det jo sees i et mer makroøkonomisk perspektiv. Da de landene hvor de butikkene holder til, faktisk har en litt annen levekostnad enn det Norge har.
              Et godt eksempel på dette er The Economist sin "Big Mac Index" hvor kjøpekraftspariteten blir sammenlignet mellom Valutaer. Der vil man se at Norge sin Big Mac ligger på på Topp med 7,20 på seneste måling, mens USA sin ligger på 3,73 og Hong Kong ligger på 1,90 dvs at Norge ligger nesten dobbelt så høyt som USA, og nesten 4 ganger så høyt som Hong Kong.
              Dette er noe som veldig spiller inn på prisen ting selges for, Samt at kundemassene er noe helt annet, så man har ikke det inntjeningsgrunnlaget på svaberget her, med noen få nisser som vil kjøpe noe..

http://www.economist.com/node/166461...ry_id=16646178
              Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]

Comment

Kjøpekraft er et viktig faktum, men man trenger ikke å utnytte den slik at varer koster 4 ganger mer enn i USA, for så stor forskjell på kjøpekraft er det ikke mellom USA og Norge. Det er en utnyttelse av ønsket til folk for nå kjøpe "luksus" her til landet.

Psykologien til kjøpere er ganske rar til tider: http://www.dinside.no/820649/satte-o...-doblet-salget

Markedsføring får folk til å gjøre mye rart.

Men dette er nesten offtopic.
                Last edited by Dammed; 09-08-2010, 03:48.
                Mvh. Damir

Comment

Men USA har noe sånt som 310 Millioner innbyggere, og Norge har noe sånt som 4,5 millioner. Det blir jo et kundegrunnlag som er 68 ganger så stort. Bare i byen New York så bor det jo nesten dobbelt så mange personer som i hele Norge. Og med La oss da si at en forsterker koster $100 i innkjøp + $100 i frakt for en butikk BÅDE her i Norge og USA, så vil kanskje en butikk i USA bestille 100 amper, og få $1 dollar i frakt pr stk, mens man i norge ikke bestiller mer en 5stk, og vil da få $20 i frakt pr enhet. Men, mest sannsynlig så vil man også få annerledes innkjøpspriser pga volumet man kjøper inn..
                  USA har noe sånt som 9% MVA og Norge 25%, så Norge er et lite og dyrt land for sånn sær handel.

Er jo litt On-Topic også da, fordi det forklare jo hvorfor vi har veldig lite av sære DB-Drag merker her, fordi det hadde blitt så altfor dyrt og skulle prøve og selge det i Norge..

Comment

Originally posted by davido View Post
                    hva med RE Audio?
                    ja? Audio art fikser vell det meste gjør dem ikke?
                    - Opel Astra Turbo -
                    - Jl audio 13w7 -

Comment

Originally posted by Crazytaxi View Post
                      Men USA har noe sånt som 310 Millioner innbyggere, og Norge har noe sånt som 4,5 millioner. Det blir jo et kundegrunnlag som er 68 ganger så stort. Bare i byen New York så bor det jo nesten dobbelt så mange personer som i hele Norge. Og med La oss da si at en forsterker koster $100 i innkjøp + $100 i frakt for en butikk BÅDE her i Norge og USA, så vil kanskje en butikk i USA bestille 100 amper, og få $1 dollar i frakt pr stk, mens man i norge ikke bestiller mer en 5stk, og vil da få $20 i frakt pr enhet. Men, mest sannsynlig så vil man også få annerledes innkjøpspriser pga volumet man kjøper inn..
                      USA har noe sånt som 9% MVA og Norge 25%, så Norge er et lite og dyrt land for sånn sær handel.

Er jo litt On-Topic også da, fordi det forklare jo hvorfor vi har veldig lite av sære DB-Drag merker her, fordi det hadde blitt så altfor dyrt og skulle prøve og selge det i Norge..
                      I teorien så stemmer det ja.

Problemet er når jeg kan kjøpe varer i USA som privatperson, få dem frakta over til Norge og så selge dem med ganske høy profitt. Og dette gjelder ikke Ebay. Da er det ikke noe som stemmer. Noen varene får en pris på 30% av norsk utsalgspris etter moms og frakt.

Jeg vet at man får det billigere hvis man kjøper et høyt kvantum på en gang, men 3-400% billigere nekter jeg å tro.

Sant nok, og dette er jo "forretnings diskusjon" uansett, så det er litt innenfor tema.
                      Mvh. Damir

Comment

I teorien så stemmer det ja.

Problemet er når jeg kan kjøpe varer i USA som privatperson, få dem frakta over til Norge og så selge dem med ganske høy profitt. Og dette gjelder ikke Ebay. Da er det ikke noe som stemmer. Noen varene får en pris på 30% av norsk utsalgspris etter moms og frakt.

Jeg vet at man får det billigere hvis man kjøper et høyt kvantum på en gang, men 3-400% billigere nekter jeg å tro.

Sant nok, og dette er jo "forretnings diskusjon" uansett, så det er litt innenfor tema.
                        Det du da gjør, er jo at du blir "importør" for det aktuelle produktet. da hopper man jo plutselig over to-tre ledd som skal prøve og leve av varen. Hvis man da sier at importøren kjøper det inn til da 30% av utsalgsprisen og en kalkyle på 1,5 gir ikke akkurat mye penger inn i kassa, med tanke på at man da må dekke alt av utgifter og avgifter på denne "0,5"'en og samme for forhandleren.

Det er veldig mye makro-økonomi som spiller inn her, med kjøpekraft, prisnivå i landene osv.. For det er ikke uten grunn til at norge har verdens dyreste Big Mac... :P

Comment

absolutt ikke, men jeg kjøper det til utsalgs pris, en importør hadde fått det mye billigere. Så må du huske på forskjellen på kjøpekraft i USA og China. For det blir en høyere pris på varene i USA i forhold til China hvor dem er produsert. Så du kan si, hvis jeg kjøpte det for 30% av norsk salgspris, da har nok USA importøren kjøpt det for halvparten.

Jeg har jobbet i et par butikker, og jeg har sett hva innkjøpsprisen og import prisen er på noen elektroniske varer. Og uten å si noe mer, så er en god del ren fortjeneste.
                          Mvh. Damir

Comment

Jeg har også vært borti min del av butikker hva angår import-, innkjøp- og utsalgspriser, og for å si det sånn, det er ikke mulig og ta alle elektroniske varer under en kam. Det er også veldig stor forskjell på bransje til bransje.. den største synderen uansett er uten tvil klesbransjen.

Comment

Originally posted by Bilstereosenteret.no View Post
                              PA er billigversjonen av Soundstream. Mye er helt likt, bortsett fra design. Samme eiere, samme fabrikker osv osv.
                              Stemmer kanskje nå, men et av de første PA produktene jeg så var en forsterker som ivertfall visoellt var en ren kopi av Rockfords gamle DSM forsterkere (feks 200IX) bare med langt høyere effekt oppgivelser (reklamewatt?)

Ryktene sier at disse PA forsterkerene var grunnen til at RF lanserte forsterkere som feks 200a2 som kombinerte nesten samme innmat som før men i et nytt innmat der RF hadde mønster beskyttet designen.

Hva med å tilby feks Elemental designs forsterkere og subwoofere og Acousic Elegance`s IB10, IB12 og IB15 subwoofere (er jo nesten ikke å oppdrive brukbare IB suber)

Comment

Meget interessant diskusjon angående prisene i Norge. Norge er et dyrt land å handle/bo i og det er to faktorer som er årsaken til dette. Staten skal ha penger for alt du foretar deg og jo mer staten krever av oss desto mer krever vi i lønn og desto mer vi krever i lønn desto mer krever staten og høyere blir avgiftene på det vi skal bruke lønna vår på. Å drive en bedrift er heller ikke billig om man skal ha flere ansatte. De har ikke bare utgifter på lønn, husleie, strøm osv. De må betale arbeidsgiveravgift, forsikringer holde deg med arbeidsklær, verneutstyr osv osv... Så det er ikke rart at alt er så himla dyrt når vi som kunder skal betale for produktet. Og sånn kommer det til å fortsette så lenge vi vanlige folk krever mer og mer.
                                Jeg er selv fristet til å handle fra over dammen, men som Tony sier så er det en veldig kjekt å kunne gå inn i butikken og få se/høre det man kjøper pluss at det er mye enklere ved en evt reklamasjon osv...
                                sigpic

Comment

Working...
                                X