Announcement

Collapse
No announcement yet.

Båndpasskasse - Kun dårlige erfaringer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Båndpasskasse - Kun dårlige erfaringer

    Hei folkens.
    Tenkte jeg måtte få litt gode råd og veiledning fra de som har peiling her inne.
    Har 2 kamerater som har forsøkt å bygge båndpasskasser av 2x12" elementer.
    Begge de jeg kjenner har bygget kassene ETTER å ha kjøpt elementene. Nå skal det sies at begge hadde Alpine R12'ere, og noe sier meg at disse elementene gjør seg dårlig å båndpasskasse.
    Målene på kassene fikk de hos bilstereospesialisten, og det kan jo være at de har slurvet med beregningen.

    Det jeg tenker er det at enkelte elementer trives bedre i båndpasskasse enn andre elementer, er det noe sannhet i det? Om det så skal være tilfellet: Hvilke elementer (10" / 12") anbefaler dere til båndpassbruk i rimelig prisklasse?

    Det fins vel gjerne flere forskjellige typer båndpasskasser, men den typen jeg tenker på er en der man har 3 kammer i kassen der det ene kammeret er portet ut mot skiposehullet i seteryggen min med en port... Any ideas? For min del er ikke lydtrykk like viktig som et bredt frekvensområde. Hadde vært fint med en SQ-båndpass løsning.... Tips?
    Alpine MRV-F407, Alpine MRV-T1507, SS TRC 6.N + 3" TB, 1 stk HX 250D.

  • #2
    mener på at jeg har lest en plass at båndpass kasser er meget sensitive med tanke på avvik i størrelse.
    men dette kan vell egentlig Dag Johansen svare best på
    Mvh Tony Andrè
    Alpine Focal B2 Audio Pioneer dynaBel
    Opel Astra G 1999 Stv bilstereo prosjekt

    Comment


    • #3
      Originally posted by Toby91 View Post
      mener på at jeg har lest en plass at båndpass kasser er meget sensitive med tanke på avvik i størrelse.
      men dette kan vell egentlig Dag Johansen svare best på
      Det har jeg absolutt ingen problemer med å tro!
      Lurer egentlig på om det er noen her som kan bekrefte at det er en god / effektiv løsning for å få bass inn til en tett coupe.
      Ser av bruksanvisningen at mitt element (HX 250D av gammeltypen) egner seg veldig godt i en assymetrisk båndpasskasse (ref bruksanvisningen - Vcc 7 ltr, Vb 11 ltr, 100 Øcm port på 250 mm lengde).
      Skulle så gjerne ha fått tak i et tilsvarende element, men de er jo umulige å oppdrive.
      Alpine MRV-F407, Alpine MRV-T1507, SS TRC 6.N + 3" TB, 1 stk HX 250D.

      Comment


      • #4
        Du bør antagelig sørge for å ha en del portareale, i alle fall. Porten blir jo den eneste forbindelsen mellom membran og kupé. Om du har to 10" og et par 4" porter, er det jo begrenset hvor mye luft som får flyttet på seg (hvertfall uten masse blåselyder).

        De båndpasskassene jeg har simulert ser ut til å bli veldig lite effektive når båndbredden øker og/eller tuningfrekvensen minker. Greit at du ikke er ute etter effektivitet, men jeg tror jeg hadde gått for en standard lukket eller portet løsning, og heller lagt litt jobb i å slippe lufttrykket fra bagasjen inn i kupéen.

        Jeg hadde en gang 3 x 10" og 1 x 12" i små lukkede kasser (17 liter pr. 10"), med maks 250w pr. element (SPL Dynamics DIG-1450 lastet i 1 ohm), og det spilte ca. 137dB på Term-LAB. Det var i en lukket kupé, kun skiposehullet som var åpent til bagasjen. Det holdt fint til vanlig bruk og vel så det, for å si det sånn. Klart, noe SPL-monster var det jo ikke.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Miniboom View Post
          Du bør antagelig sørge for å ha en del portareale, i alle fall. Porten blir jo den eneste forbindelsen mellom membran og kupé. Om du har to 10" og et par 4" porter, er det jo begrenset hvor mye luft som får flyttet på seg (hvertfall uten masse blåselyder).

          De båndpasskassene jeg har simulert ser ut til å bli veldig lite effektive når båndbredden øker og/eller tuningfrekvensen minker. Greit at du ikke er ute etter effektivitet, men jeg tror jeg hadde gått for en standard lukket eller portet løsning, og heller lagt litt jobb i å slippe lufttrykket fra bagasjen inn i kupéen.

          Jeg hadde en gang 3 x 10" og 1 x 12" i små lukkede kasser (17 liter pr. 10"), med maks 250w pr. element (SPL Dynamics DIG-1450 lastet i 1 ohm), og det spilte ca. 137dB på Term-LAB. Det var i en lukket kupé, kun skiposehullet som var åpent til bagasjen. Det holdt fint til vanlig bruk og vel så det, for å si det sånn. Klart, noe SPL-monster var det jo ikke.
          Altså selve skiluka er jo i seg selv stor. det er vel en 25x40 cm stor luke. det skal ikke være noe problem å få en stor jævla port der uten problem.

          Det er akkurat det du sier om dine simuleringer som skremmer meg, at det ser teoretisk vanskelig ut å få en bra båndpasskasse. Egentlig burde jeg bare ha satt igang og bygd en båndpasskasse til det ene elementet mitt og sett hvordan det fungerte, det har jeg jo målene til og det er ikke akkurat veldig dyrt i form av materialer.

          OK, for det første..... SPL DIG-1450 er den herligste forsterkeren jeg noen sinne har hatt når det kommer til å være liten i størrelse og å levere det den lover i 1 ohm. For et herlig lite udyr! Dessverre ble min stjålet.... Uavhengig av dette, jeg er ikke særlig interessert i å ha 4 elementer i bilen for å få lyd frem i bilen. Håper ikke du missforstod hva jeg er ute etter, men jeg er ute etter allsidig bass. Selvsagt med kraft, men jeg er veldig lite interessert i SPL. Hadde jeg villet ha det så hadde jeg kjørt 2 x 12" i en porta kasse og spilt rap dagen lang
          Alpine MRV-F407, Alpine MRV-T1507, SS TRC 6.N + 3" TB, 1 stk HX 250D.

          Comment


          • #6
            Jeg bruker selv bandpasskasse, og den funker veldig bra, d er cadence wild beast element som jeg bruker.
            Det viktige med ei sånn kasse, er at den er ordentlig utregnet og, at man er meget nøye med ant liter i kassa. tror også elementet spiller en rolle, men med dagens elementer funker nok mange i bandpass. om disse alpine elementene gjør d vet jeg ikke uten å se på parametrene.
            Ronny Karlsen
            02 BMW 525D M-Sport. Potensiell lydbil igjen
            96 Audi A4 1.8TQ Gatebil.
            Prosjekt bilstereotråden Gamle bilen:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704

            Comment

            Working...
            X