Announcement

Collapse
No announcement yet.

Anbefaling av liten mellomtone til....

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Anbefaling av liten mellomtone til....

Seas Lotus Reference.

Jeg trenger en liten, og gjerne lukket, mellomtone som jeg kan match til ovennevnte sett. Den må ikke være større enn 100mm i ytre diameter, gjerne så liten som 75mm. Har sett på følgende, men vet ikke hvilken som vil passe best:

HELIX RS802 eller S802
    DLS UR3
    CIARE CM510
    Dynaudio MD140/142
    Dayton RS52 - http://www.parts-express.com/pe/show...number=285-020
    Scan Speak D7608/920000 - http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d7608-920000.pdf (er åpen)
    Hertz HD500

Øsnker en mellomtone som kan strekke seg ned til under <1000Hz uten noe eksternt kammer. Gjerne ned til 500Hz om mulig. Jeg har ikke plass til noe kammer, derfor gjerne en lukket mellomtone.

Hva med Tang Band 2"? Eller evt. 3", men med 2"
    skal du kunne dele den ett stykke under 1khz.

Tøff er den også ^
    Last edited by TakeTheTime; 10-08-2010, 12:32.
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Denne er nice! http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/10f-4424g00.pdf

Du kan også kjøre tangband 2" eller 3". Det er ikke noe problem å bruke en slik mellomtone/fulltone langt under 1khz. JEg bruker mine 3" TB ned til 100hz uten å ha kasse under.
      Joakim Skovlund
      dynaBel Tønsberg
      Mobil: 943 55 200 - Epost:joakim@skovlund.no
      www.dynabel.no -
      dynaBel Tønsberg på Facebook

Comment

Takk for forslag, men ingen av disse er lukkede / closed back mid(?)

skulle jeg bygge kammer til dem ville de få maks 0,2liter per element.

Er ikke spesislet lysten på TB dessverre.

Comment

DLS har noen lukkede mellomtoner,...
          Ole Petter Holelien
          Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
          Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
          Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

Comment

Originally posted by Sonus View Post
            Er ikke spesislet lysten på TB dessverre.
            Hvorfor ikke? Bare fordi det er billig og det er så mange som har slengt seg på trenden?
            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
            Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

"Trend" er jo ett bra uttrykk for hvordan jeg føler det er med TB. Du ser ikke Rolls Royce/AstonMartin/Maybach/Seas/Mcintosh/Milbert/Dynaudio etc. omtalt sammen med ordet "trend", men samtidig vet du at du ville fått kvalitet når du hadde valgt hvilken leverandør som passer deg best. Jeg betviler ikke at TB er mye for pengene, men jeg har mer penger å bruke og tror at det vil medføre bedre kvalitet enn det man får hos TB.

DLS har UR3 og UR2,5. Vurderte et Irirdium 6.3 kit, men det ble dessverre utsolgt svært fort når DLS solgt ut restlageret sitt med 50-60% rabatt for å gå over til Gothia kitene.

Comment

Hva med Focal 3 KRX3? Den er åpen, men kompakt med neodyniummagnet, og skal kun ha 3dl kassevolum, det klarer du vel å fikse?

http://www.focal-fr.com/catalogue-do...files/1782.pdf

Poden som hører til er jo ganske så kompakt:
                [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Har sett på den og har selv ett gammelt og ubrukt (kun prøvemontert) Utopia 136 kit liggende, menjeg har med tiden blitt avers mot skarp/analytsik lyd som jeg mener Focal har.

Min lydpreferanse er mine Sonus Faber Cremona som drives av en Musical Fidelity A5 integrert forsterker og en Denon DVD-a11 som kilde.

Comment

Har du sjekket ut dynaudio sine mellomtoner? Hvis ikke ville jeg vurdert scan speak mellomtonene som jokkis postet her, ser ut som en grei frekvenskurve samt følsomheten er ikke så alt for galen heller.
                    Tor Martin Ølberg
                    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Har god tro på de scan speak 10f, skal montere disse selv i min bil
                      Steffen Hammersgård
                      Alpine - Mosconi
                      Min prosjekt tråd

Comment

billig og bra, TB! Har selv 4" TB i bilen, kobla rett på en eldre Kenwood cd/radio, uten noen form for filter eller justering. Og halleluja for en god lyd disse små tassene lager. Øvre mellomtone og diskant er helt suverent!
                        Mvh
                        Pål Andréas Bryng
                        Bilstereosenteret.no
                        Vi forhandler bl.a.:
                        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
                        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Praise the lord halleluja

Jeg er nok mer interessert i HD500 du har i slagstråden din Pål, enn TB. Leste en enkel og kanskje litt subjektiv test på diyma.com i går og der kom ikke TB spesielt godt ut. Men nok om det.

Er det noen som kjenner klangbalansen i Lotus Reference settet som kan anbefale en mid med samme klangkarakter?

Dynaudio MD140 eller 142 ser jo svært spennende ut, men koster jo deretter også - US$219 eks.frakt og moms fra wooferstc.com, så ca 2000NOK inkl moms hvis man legger på 250 i frakt.

HELIX S802 (som er forgjengeren til RS802) koster US$426 fra samme sted så denne er nok uaktuell

CIARE Cm 510 fikk jeg nettopp pris på fra den svenske importøren 1000SEK pr. par, som jo er billig, men da tror jeg at jeg strekker meg til Dynaudio'ne

Dayton RS52 har jeg lest litt mer om og de kan bli ganske krasse i lyden om man ikke kan vinkle dem akkurat perfekt, så tro jeg lar de ligge

Scan Speak elementet i min forrige post er fremdeles interessant, bare jeg kunne finne ut av hvor stort kammer de trenger. Tror ikke det er store greiene, men får ringe Scan Speak og høre.

Judys Bilstereo sjekker pris på DLS Iridium/Gothia domen for meg og om det går ann å fjerne den fryktelig grillen på dem - avventer svar derfra. DLS skal visstnok ha en ganske valsappet klangkarakter (?)

Vurderte en stund Scan Speak 12m revelator miden i en 2dl kasse, men ser ikke helt for meg hvordan jeg skulle få til å vinkle den korrekt.

Comment

Originally posted by Sonus View Post
                            Seas Lotus Reference.

Jeg trenger en liten, og gjerne lukket, mellomtone som jeg kan match til ovennevnte sett. Den må ikke være større enn 100mm i ytre diameter, gjerne så liten som 75mm. Har sett på følgende, men vet ikke hvilken som vil passe best:

HELIX RS802 eller S802
                            DLS UR3
                            CIARE CM510
                            Dynaudio MD140/142
                            Dayton RS52 - http://www.parts-express.com/pe/show...number=285-020
                            Scan Speak D7608/920000 - http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d7608-920000.pdf (er åpen)
                            Hertz HD500

Øsnker en mellomtone som kan strekke seg ned til under <1000Hz uten noe eksternt kammer. Gjerne ned til 500Hz om mulig. Jeg har ikke plass til noe kammer, derfor gjerne en lukket mellomtone.

Jeg ville kastet ut Helix-alternativene fra listen - som innehaver av både Helix RS- og Seas Lotus Reference-utstyr vil jeg påstå at lydsignaturen er alt for forskjellig på disse. Dynaudio tror jeg også kan bryte litt med Seas, jeg synes å minnes fra mitt gamle 3-veis at det var mye "varmere" enn Seas-settet.

Min personlige favoritt er Accuton C50-044. 2", lukket bak-kammer og delbar rundt 800Hz (har testet den helt ned mot 650Hz med hell). Lydsignatur passer overraskende bra med Seas-settet. Prisen er dog litt stiv, tror mine ble rundt 2000 pr stykk hjem på døra fra Madisound (litt usikker på om jeg bestilte derfra eller Accuton, men prisen husker jeg)

Utopia 136W krever sitt av montering, ellers kan det jo som du selv sier låte svært analytisk og hardt - jeg må advare deg - Seas'ene, om enn mer tilgivende, er heller ingen problem å få til å høres både flatt og analytisk, peker du diskantene for mye on-axis er det heller ingen problem å få dem til å låte hardt og treffer man riktig med noen stygge refleksjoner kan det fort holde med noen få minutter lytting og så er man regelrett utslitt... Gamle Utopia gjort riktig vs Seas gjort riktig - her snakker vi nyanser og personlige preferanser, som med annet godt utstyr. Seas er enklere enn Utopia å få riktig, men det er fremdeles ikke enkelt.

Hadde jeg vært i dine sko ville jeg montert Seas-settet som to-veis, holdt det enkelt i første omgang og sett om signaturen faktisk faller i smak, om du er villig til å gjøre de endringer som kreves for å få det optimalt osv. Hvis ikke, selg heller og hopp videre til noe som passer bedre.
                            /////ALPINE Mobile media solutions
                            Lotus by seas
                            BR?X German car audio

Comment

Takk for innspillet.

Jeg har jo kjøpt Seas settet uhørt basert på diverse reviews rundt omkring på nettet.

Accuton har jeg jo sett på, men det blir for dyrt.

Å montere som 2-veis er vel en god anbefaling da midbassen/mellomtonen uansett vil bli montert likt om det blir 2 eller 3-veis.

Hvordan har du montert ditt sett? on axis eller off? har du brukt mye eq? Egen kasse til midbass?

En mulighet jeg har er å montere midbass i døra, diskant i seilpanelen i fordøra. Da vil diskanten være off axis og burde dermed bli litt tammere. Så kunne man montert Dynaudio miden on axis?

Jeg er vel egentlig ikke veldig redd for at dette systemet skal bli veldig analytisk i lyden, da min erfaring tilsier at både McIntosh spilleren og Soundstream DaVinci forsterkeren er av den mer laid backe klangkarakteren.

Har etterhvert fått spilt inn DALI A10WD bassen som jeg har montert gjennom seteryggen og den begynner å spille virkelig bra i en 18 liter lukekt kasse.

Comment

Working...
                              X