Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva skjer hvis ett element for får mye luft å boltre seg i?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva skjer hvis ett element for får mye luft å boltre seg i?

    La oss si at specs på ett element er 25 liter i portet kasse. Hva skjer med dette elementet om man setter det i ei kasse på 70 liter? Jeg vil tro det blir dårlig lyd ut av slikt, men kan noen spesifikt fortelle meg ulempene ved å ha for stor kasse til ett element?

    Og utsagnet: For å få dyp bass, så er det volum som gjelder.

    Om noen orker å ta seg tid til å forklare dette for meg, så hadde det vært gull verdt.

    På forhånd takk.
    Sture Vedal

  • #2
    70 l er vel bra overkill , vil tro ellemente vil gi lite effekt, og vrenge fort og tåle mindre effekt, ( eller er jeg helt på jordet nå ) ett ellement som skal ha eks 25 liter funker jo greit i en kasse på rundt 30-35 liter vil bare få litt dypere bass og værste fall litt rommmle bass ,vil gå dypere i frekvens. en altfor stor kasse vil vel kanskje oppføre seg litt som et ellement i "open air " et ellement som jobber veldig mye i forhold til produsert bass.
    Last edited by tag77; 01-10-2007, 16:42.
    Tor Alfred Grøndahl
    2003 Audi A4 1,8 TQ S -Line

    Comment


    • #3
      Originally posted by chin View Post
      La oss si at specs på ett element er 25 liter i portet kasse. Hva skjer med dette elementet om man setter det i ei kasse på 70 liter? Jeg vil tro det blir dårlig lyd ut av slikt, men kan noen spesifikt fortelle meg ulempene ved å ha for stor kasse til ett element?

      Og utsagnet: For å få dyp bass, så er det volum som gjelder.

      Om noen orker å ta seg tid til å forklare dette for meg, så hadde det vært gull verdt.

      På forhånd takk.
      Det første som skjer er at du får en dypere bass!
      For det andre får du en annen frekvenskaraterestikk, lyden blir anderledes.
      Også vil den selvfølgelig tåle mindre effekt.
      Det er viktig å ta høyde for at 8 av 10 bilstereoprodusenter tar "anbefalt liter kasse" ut av løse lufta, det er ikke noe som heter "optimal" kasse.

      Mvh
      Dag Johansen
      "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

      Comment


      • #4
        Originally posted by Dag Johansen View Post
        Det første som skjer er at du får en dypere bass!
        For det andre får du en annen frekvenskaraterestikk, lyden blir anderledes.
        Også vil den selvfølgelig tåle mindre effekt.
        Det er viktig å ta høyde for at 8 av 10 bilstereoprodusenter tar "anbefalt liter kasse" ut av løse lufta, det er ikke noe som heter "optimal" kasse.

        Mvh
        Dag Johansen
        Altså større portet kasse gir mer dypbass enn en som er mindre selv om de har samme tuning? Men kanskje noe mindre bass rundt 50 hz igjen?
        Alpine
        Audison
        Hertz
        Soundstream

        Comment


        • #5
          Hmm.. Dette setter jo griller i hodet på en stakkar

          Gitt følgende element, RE8 som er anbefalt 13 liter refleks kasse med 2" rør på 8cm. hvis dette elementet får la oss si 35 liter reflekskasse, så må røret tilpasses litt, og effekten på forsterkeren må reduseres, ellers er det fare for at ting går til H....?
          Sture Vedal

          Comment


          • #6
            Stor kasse = mindre effekt
            Liten kasse = Mye effekt

            Man kan kompansere med høy effekt vis man har for lita kasse for eksempel!

            bare for å ta et eksempel, steve meade! ( ja han er amerikansk yay jeg følger med borti statene)

            Han har LITEN kasse til 4stk 18" men han kompanserer med å kjøre HØY effekt inn på hvert element! ca 5000wRms pr element!

            Kan godt hende jeg tar litt feil, så bare ta alt med en klype salt!
            Rett meg vis jeg tar feil da!
            Pioneer - Hertz - Zealum
            Prosjekt Volkswagen Passat 3B
            Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

            Comment


            • #7
              spade: i utgangspunktet har du rett, men pga påvirkninger av selve kupeen er det vanskelig å forutsi resultatet.
              En høyttaler som står i et lukket rom (stue eller bilkupee) forsterkes med 12dB/oktav i de dypeste oktavene.
              Frekvensen der forsterkningen starter er lik halve bølgelengden av den lengste romdimesjonen.
              feks. 40Hz hvis romlengden er 4,28meter. (343/40 = 8,57/2 = 4,28)
              I en bilkupee er ikke dette lett å regne ut pga bakluke/dasjbords utforming.


              chin: gi meg noen minutter så skal jeg fortelle deg ganske nøyaktig hva som skjer, må bare tafse inn parametrene til RE8 i programmet mitt.

              AR: man kan ikke kompensere for liten kasse med mer effekt alene, men har man elementer som tåler det kan man justere det til med EQ.

              Mvh
              Dag Johansen
              "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

              Comment


              • #8
                Originally posted by Dag Johansen View Post
                spade: i utgangspunktet har du rett, men pga påvirkninger av selve kupeen er det vanskelig å forutsi resultatet.
                En høyttaler som står i et lukket rom (stue eller bilkupee) forsterkes med 12dB/oktav i de dypeste oktavene.
                Frekvensen der forsterkningen starter er lik halve bølgelengden av den lengste romdimesjonen.
                feks. 40Hz hvis romlengden er 4,28meter. (343/40 = 8,57/2 = 4,28)
                I en bilkupee er ikke dette lett å regne ut pga bakluke/dasjbords utforming.


                chin: gi meg noen minutter så skal jeg fortelle deg ganske nøyaktig hva som skjer, må bare tafse inn parametrene til RE8 i programmet mitt.

                AR: man kan ikke kompensere for liten kasse med mer effekt alene, men har man elementer som tåler det kan man justere det til med EQ.

                Mvh
                Dag Johansen
                Skjønner skjønner! Men kan slik som en T-Line kasse! Der bruker man mindre effekt og SYKT med port arealet! Hva som skjer der egentlig?
                Pioneer - Hertz - Zealum
                Prosjekt Volkswagen Passat 3B
                Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

                Comment


                • #9
                  Originally posted by A.R View Post
                  Skjønner skjønner! Men kan slik som en T-Line kasse! Der bruker man mindre effekt og SYKT med port arealet! Hva som skjer der egentlig?
                  Transmisjonslinje prinsippet er i utgangspunktet spesiellt lettdrevent.
                  Det baserer seg på kvartbølgeprinsippet, der lyden fra baksiden av elementet kommer ut av porten med 90grader faseforskyvning.
                  Dette gir da en forsterkning av bassen.
                  Det er veldig delte meninger om dette prinsippet og det har vel vist seg å ikke være stort bedre kvalitetsmessig enn et godt konstruert bassrefleks-system.
                  Ulempen med TL er også at det fort vekk blir veldig store kasser.

                  Mvh
                  Dag Johansen
                  "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by chin View Post
                    Hmm.. Dette setter jo griller i hodet på en stakkar

                    Gitt følgende element, RE8 som er anbefalt 13 liter refleks kasse med 2" rør på 8cm. hvis dette elementet får la oss si 35 liter reflekskasse, så må røret tilpasses litt, og effekten på forsterkeren må reduseres, ellers er det fare for at ting går til H....?
                    I følge RE sine nettsider skal dette elementet ha 14 liter tunet til 35Hz.
                    2" rør 8cm. langt gir en tuning på 59Hz og det vil ikke låte pent.

                    I følge mine beregninger er kasseforslaget til RE en fin mellomting som vil fungere bra. 2" porten blir da ca.31cm langt.
                    Hvis man beholder tuninga og øker kassestørrelsen til det dobbelte vil man få en skarp pukkel i frekvensgangen mellom 30 og 40Hz.
                    Dette vil jeg ikke anbefale.
                    Hvis man senker tuningen til feks. 25Hz ("tilfeldigvis" samme portlengde som anbefalt) vil denne pukkelen flytte seg ned til mellom 20 og 30Hz, samtidig blir pukkelen noe mindre skarp.
                    En annen ting som skjer er at maks lydtrykk vil reduseres med 6dB.
                    Konklusjon: for best lyd gå for anbefalt kasse fra RE, eller aller helst 10 liter lukket kasse, for det vil antakeligvis låte best!

                    Det er verdt å merke seg at elementet er tungdrevet og krever nok en del effekt for å spille bra.
                    Men sånn er nå engang naturlovene:
                    Dyp bass- liten kasse= tungdrevet
                    Dyp bass- lettdrevet= stor kasse
                    Liten kasse- lettdrevet= ikke dyp bass

                    liten kasse- ikke dypbass og tungdrevet=..........

                    Mvh
                    Dag Johansen
                    Last edited by Dag Johansen; 01-10-2007, 22:29.
                    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                    Comment


                    • #11
                      off,nå er du komplisert Dag
                      takk og pris for att eq er oppfunnet...hehe
                      "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Jonny.B View Post
                        off,nå er du komplisert Dag
                        takk og pris for att eq er oppfunnet...hehe
                        Å stille meg slike spørsmål er som å putte penger på en jukboks!

                        Mvh
                        Dag Johansen
                        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                        Comment


                        • #13
                          Tusen takk for ett fullverdig og godt svar, Dag. Tror jeg skal styre unna det elementet der da, for det blir for komplisert å bruke.

                          Det jeg er ute etter, er en 8" med relativt grei slaglengde som jeg kan bruke i ett oppsett med opp til 35liter bassrefleks. Dette for å prøve noe nytt i forhold til det jeg har laget før, som bare har vært lukkede kasser, så vil jeg nå ha ett lite element som flytter nok med luft til å høres ut som ett litt større element.

                          Vel vel, får lete litt rundt etter ett annet 8" element å bruke da.
                          Sture Vedal

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by chin View Post
                            Tusen takk for ett fullverdig og godt svar, Dag. Tror jeg skal styre unna det elementet der da, for det blir for komplisert å bruke.

                            Det jeg er ute etter, er en 8" med relativt grei slaglengde som jeg kan bruke i ett oppsett med opp til 35liter bassrefleks. Dette for å prøve noe nytt i forhold til det jeg har laget før, som bare har vært lukkede kasser, så vil jeg nå ha ett lite element som flytter nok med luft til å høres ut som ett litt større element.

                            Vel vel, får lete litt rundt etter ett annet 8" element å bruke da.
                            Hvis du er ute etter øredøvende bass finnes det sikker 8 tommere som vil kunne gi det, men ikke nødvendigvis i 35 liter kasse.
                            Kjøp 2 elementer da vel, da får du trøkk i massevis.

                            Et element av typen "dyp bass- lettdreven= stor kasse" er feks Hertz sin ES200. Men selv der blir nok 35 liter i meste laget.
                            Noen spesiell grunn til at du vil bruke 8 tommer?

                            Mvh
                            Dag Johansen
                            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                            Comment


                            • #15
                              Hvordan vil en SWS 8 fungere i en undertunet portet kasse Dag ??

                              Har ikke parameterene her jeg befinner meg nå..
                              Mvh
                              Lars Engen

                              Comment

                              Working...
                              X