Announcement

Collapse
No announcement yet.

har lengden på bass røret mye å si???

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• har lengden på bass røret mye å si???

jeg holder på å bygge kasse i skrivende stund og som topic sier så lurer jeg på om lengden på refleks røret kan vriere noe fra detb som er anbefalt i bruksanvisningen til elementet.

Det står at røret skal være 25 cm langt med det går ikke, kan jeg da bruke ett på 20 cm??? har det noen betydning eller må jeg ha ett vinklet ett??

noen som har ett kjapt svar??

takker å bukker

Det som skjer er at tuning frekvensen endrer seg da!
    Tuninga blir vel høyere med kort rør eller noe, kan for det meste tuninga på slot port kasser osv!
    Pioneer - Hertz - Zealum
    Prosjekt Volkswagen Passat 3B
    Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

Comment

vil det bli en hør bar forskjell. eller er det bare de med meget godt trent øre hører

Comment

du vil høre stor forskjell. Puttet akkurat inn et soundstream t5 element i en "kjøpe" kasse, med ferdige porter, men det låt ikke veldig bra. vi skiftet til lengre porter, så tuningen ble lavere og ikke så monoton som jeg ofte syntes ferdig kasser kan låte.
        Prosjekt SQ Audi A3

Comment

hva skal jeg gjøre da det ikke er plass til noe lengere port*? hvor nære bakveggen kan porten være??

Comment

Kjøpe eller lage en vinkel er jo mulig.

Comment

Originally posted by hc_tk View Post
              du vil høre stor forskjell. Puttet akkurat inn et soundstream t5 element i en "kjøpe" kasse, med ferdige porter, men det låt ikke veldig bra. vi skiftet til lengre porter, så tuningen ble lavere og ikke så monoton som jeg ofte syntes ferdig kasser kan låte.
              Det er forskjell på folk gitt, en kjenning hørte ikke forskjell på 20cm 4" rør og samme kasse uten rør, altså platetykkelsen ble portlengden. Det ene ga tuning på rundt 30hz og det andre 55hz teoretisk om jeg ikke husker helt feil.
              Alpine
              Audison
              Hertz
              Soundstream

Comment

Men det er merkbart forksjell hvis man vet hva man skal høre etter.
                Det kan også hjelpe og putte inn inn et stykke skumgummi. da blir det litt mer motstand i porten, som gir litt lavere tuning og man demper portstøy. men det er jo vanskelig å tune kassen sånn, men i ditt tilfelle hvor du ikke har plass til mer port, så kan det funke.
                Prosjekt SQ Audi A3

Comment

Working...
                X