Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny dynamo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny dynamo

    Hei.
    KJøpte meg litt anlegg for noen mnder siden og nå har dynamoen i min audi a4 1.9tdi quattro/02modell tatt kvelden.

    Hvem passer til min bil?
    Hvor stor kan jeg ha/trenger jeg?
    Pris?

    Forsterkerne den skal "drive" er 2stk focal, en monoblokk og en 4kanals. Husker ikke effekt i farta, men de kostet vell drøyt 4000pr stk.

  • #2
    www.mechman.com kan sikkert skaffe deg en dynamo.

    150amp+ så er du på den sikre siden, med mindre du har mange tusen watts anlegg.
    Runar E. Olsen ~ Moderator
    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

    Comment


    • #3
      Originally posted by GENEXXA View Post
      www.mechman.com kan sikkert skaffe deg en dynamo.

      150amp+ så er du på den sikre siden, med mindre du har mange tusen watts anlegg.

      Takk for svar.
      150a burde holde lenge tenker jeg. Er ikke mer enn ca 1500w rms

      Comment


      • #4
        150A er ikke så mye, sjekk originaldynamoen din, noen biler har en dynamo større enn 100A allerede, da er det lite vits å bytte til en 150A dynamo. Du trenger ca 120A mer enn det bilen ellers bruker, så en 180-200A dynamo eller større passer for deg bedre. Tenk på fremtiden også, hvis du har planer om å oppgradere senere, så er det lurt å gå for en dynamo som er stor nok for fremtiden også.
        Last edited by J.T.; 08-09-2010, 02:04. Reason: Fjernet off-topic
        Mvh. Damir

        Comment


        • #5
          Originally posted by Dammed View Post
          150A er ikke så mye, sjekk originaldynamoen din, noen biler har en dynamo større enn 100A allerede, da er det lite vits å bytte til en 150A dynamo. Du trenger ca 120A mer enn det bilen ellers bruker, så en 180-200A dynamo eller større passer for deg bedre. Tenk på fremtiden også, hvis du har planer om å oppgradere senere, så er det lurt å gå for en dynamo som er stor nok for fremtiden også.
          hvorfor trenger han 120A mer enn hva bilen ellers bruker? maks strøm trekk på 1500w er rett over 100A og sist jeg sjekka var musikk dynamisk, en drar aldri maks strømtrekk over tid når man spiller musikk. man har noen peaker nå og da men det fikser batteriet.
          Last edited by J.T.; 08-09-2010, 02:04.
          Steffen Hammersgård
          Alpine - Mosconi
          Min prosjekt tråd

          Comment


          • #6
            Husk at 1500W rms er ut av forsterkeren, medregner man effektiviteten så trekker forsterkerne mye mer for å kunne gi ut 1500W rms. Går man utifra at han har en 500W klasse AB forsterkere og en 1000W klasse D. Så blir 1500W rms ca 2000W rms / 14.4V = 140A + bilen ca 60-80A så blir det ca 210A. Og hvis man er litt fremtidsrettet og siden vi vet ikke om det er noe mer på bilen som ekstrautstyr, så syns jeg 150A blir litt lite. Spesielt når prisforskjellen pleier ikke å være stor mellom 150A og 200A dynamo.
            Mvh. Damir

            Comment


            • #7
              Jeg er i utgangspunkte ikke helt uenig i at 180-200A dynamo kan være lurt.
              Si at det sitter 100A der fra før da vil ikke en 150A bli altfor liten, men sannsynligvis fungere utmerket, siden den tenkte 500W klasse A/B ikke gir 500W kontinuerlig når man spiller musikk (det samme er det naturligvis med tenkt klasse D forsterker også)
              Last edited by shammers; 08-09-2010, 09:29.
              Steffen Hammersgård
              Alpine - Mosconi
              Min prosjekt tråd

              Comment


              • #8
                Her snakker jeg om 150A VS 200A dynamo. Og da er det like greit å gå for noe større mener jeg, i og med at det er som regel liten pris forskjell.
                Last edited by J.T.; 08-09-2010, 02:20. Reason: Fjernet off-topic
                Mvh. Damir

                Comment


                • #9
                  Sånn ja!
                  Klasse d'en er 800w rms og a+ben er i underkant av 500w rms. 4x75w

                  Hva koster en dynamo? Og beste side for å kjøpe det?
                  Jeg har dieselbil ,de har vell somregel større dynamo enn bensinbiler?
                  Skal plukke ned den ødelagte dynamoen imorgen, da ser jeg hvor mange amper den er, men mener den er 90a. Den var hvertfall ikke stor nokk til å leve.
                  Bilen har ikke allverdens med ekstraduppeditter. Elvinduer, speil, esp, klima. Bare de helt vanlige tingene som alle har. Ikke noen ekstralys osv, men kjøper heller en for stor dynamo enn en som er akkurat.

                  Comment


                  • #10
                    Lurte på en ting ang dynamo,, er det sånn jo større amp den er jo tyngre for motor er det for å dra den rundt?

                    (3 gang eg spør nå, forrige innlegga viste ikke ) håper det funker nå...

                    Comment


                    • #11
                      Helt korrekt!

                      Comment


                      • #12
                        Fasefeil kjo og hei. De 2 første innleggene dine ble slettet av moderatorer pga det er besvart før.
                        Bruk søkefunksjon, for det er blitt besvart før
                        Runar E. Olsen ~ Moderator
                        Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                        http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                        Comment


                        • #13
                          Altså, driver du å sletter innlegg som er relevant for tema midt inne i en tråd, uten å gi beskjed til den som poster om hvorfor, fordi at du selv vet at det står noe om det en annen plass på forumet? Og han må gjette seg til at det er tilfelle før du etter 3 gangs innlegg forklarer hvorfor?

                          Det er korrekt at en større dynamo blir tyngre for motoren å dra rundt, MEN bare under så store strømtrekk at den jobber i området over hvor den mindre/originale dynamoen ikke klarer å levere. Så om det er 100A originalt og du setter i en på 150A, så blir det kun i området 100-150A den blir tyngre å trekke for motoren kontra den originale. Det er ikke slik at en dynamo med stor kapasitet konstant er tyngre å trekke for motoren. Greit moment å få med seg.
                          [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                          Comment


                          • #14
                            JEG har ikke sletta et jævla innlegg i denne tråden.

                            Fasefeil kjo og hei
                            Denne meldingen har blitt slettet av J.T.. Begrunnelse: Still spørsmålet i egen tråd, eller søk på forumet, det er skrevet om dette her før.

                            Fasefeil kjo og hei
                            Denne meldingen har blitt slettet av neptyr. Begrunnelse: Les nå hva J.T skriver.
                            Slutt og annklag noen før du vet det helt konkret.
                            Runar E. Olsen ~ Moderator
                            Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                            http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by GENEXXA View Post
                              Fasefeil kjo og hei. De 2 første innleggene dine ble slettet av moderatorer pga det er besvart før.
                              Bruk søkefunksjon, for det er blitt besvart før
                              åja da så, hehe.. tenkte ikke på å bruke søkefunksjonen,, dautrøtt og følger lite med

                              Comment

                              Working...
                              X