Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stereo-oppgradering Mitsu Carisma 2002

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by t97td View Post
    Men jeg bruker hovedsakelig kun forbruk-funksjonen, så denne knappen skal jeg kunne klare meg uten
    Ja det gjør jeg også, og om du vil bytte så kan det gjøres med de små knappene under skjermen der oppe. Ikke vanskelig

Tror du det er lettest å montere 5.25" eller 6.5" htt? Kan de originiale festene brukes? Er høyttalerene i hattehyllen identiske som de foran i sidedørene? Bør jeg gå for 3-veis høyttalere, eller 2-veis samt dedikerte diskant-høyttalere?
    Er ikke ferdig med 6.5", er noen små utfordringer - så ja, er nok lettest å bruke 5.25" om du skal sentrere dem i forhold til dørtrekket,
    men da kan du hvertfall ikke bruke originale festebraketter - de er altfor store for det. Ville uansett skjært ut nye fester, er ikke så vanskelig.
    Bare skjær ut noe i f.eks. kryssfiner ved å bruke originale festebraketter som 'maler' for å beregne størrelse/form...

EDIT: Og som tidligere antydet, skal jeg ikke ha dedikert sub. Her er det lydkvaliteten som skal forbedres, noe voldsom dunking er ikke nødvendig. Det å innstalere egen sub med kutting og kasse og demping og forsterker og kabling osv blir for mye arbeid for min del. Jeg er allikevel veldig gira på å gjøre det best mulig for pengene, og lurer derfor på om det vil være nødvendig for min del å dempe (i dørene og slikt) og å legge nye høyttaler-kabler fra head-uniten til høyttalerene med høyere tverrsnitt (tjukkere kabel)?
    Det sier du nå, men du kommer til å bli bitt av basillen og skal ha alt tilslutt, forsterkere og sub er ikke nødvendigvis bare for "dunk-dunk" vett.
    Men i første omgang er det ikke så mye vits i å legge opp nye høyttalerkabler om du bare skal kjøre dem på spilleren...
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Hvorfor er ikke den integrerte forsterkeren i noe sånt som http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736 dette godt nok til å drive 2x Mid + 2x diskant elementer?

Comment

Spørs hva du legger i "godt nok" det... Med forsterker låter det bedre, særlig ved høyere volum hvor det ville skurra med spilleren. Men funker for all del...
        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Hvor høyt snakker vi? En 1500-2000kr spiller fra Pioneer eller Alpin vil vel uansett være en del kraftigere enn den originale? Hvor mye vil det koste for en OK forsterker parret med en OK head-unit?

Tenker btw å dempe med http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bi...dempingsplate/ sånt i dørene. Finnes det noen guider? Andre plasser jeg bør dempe? Er hovedsakelig mot veistøy.

EDIT: Og som sagt, trenger det jo i så fall ikke være en spesielt kraftig forsterker da den kun ska drive fronthøytalerne bestående av 2x mid + 2x diskant.

Comment

Styr unna Biltema dempemattene! Spar de kronene der, og vent til du får råd til noe av en bedre kvalitet.
            InstallBay og B2 Audio selger gode matter, til akseptabel pris.
            Runar E. Olsen ~ Moderator
            Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
            http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

Originally posted by GENEXXA View Post
              Styr unna Biltema dempemattene! Spar de kronene der, og vent til du får råd til noe av en bedre kvalitet.
              InstallBay og B2 Audio selger gode matter, til akseptabel pris.
              Hva er galt med biltema-mattene? De fra installbay er OVER 15 ganger dyrere. Er de virkelig 15 ganger bedre enn biltema sine? Kan jeg ikke heller presse inn 3 lag med biltema sin tjukkeste?

Og kan noen svare på mine forrige spørsmål?

Comment

Hva er galt med biltema-mattene? De fra installbay er OVER 15 ganger dyrere. Er de virkelig 15 ganger bedre enn biltema sine? Kan jeg ikke heller presse inn 3 lag med biltema sin tjukkeste?

JAAA.... De ER det. Kanskje mer og. De fra Biltema blir sprø og sprekker til slutt. Enten det, eller så faller de av i solsteika. Vil du det?

Dessuten er butyl et bedre dempemateriale en bitumen som er i Biltema sine dempematter. Det demper bedre og blir aldri sprøtt
                Mvh Tony
                - The only road to take is perfection itself

Comment

De dyre dempemattene er bra saker, men de demper ikke såå mye veistøy.
                  Hvis du kjøper et par av de og legger på et lag de viste bilde av bakover i tråden så tror jeg det blir meget bra.

Men ja, biltema er litt fyfy på akkurat dette produktet.
                  Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                  [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                  Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

Comment

Og de har som regel 20x bedre klistre evne!

Går du for brukt utstyr, kan du få mye for f.eks 4000/5000,-
                    Se i salgs delen på forumet.

Comment

De du linket til er av skumplast og suger til seg fuktighet som en svamp, som igjen gir et godt grunnlag for rust ol. om du skal dempe så er mitt tips å bruke en eller annen butyl matte, nesten samme hvilken butyl matte du velger. men butyl bør det være. og instalbay har fin pris på slike om dagen.
                      synes du det blir for dyrt hadde jeg heller droppa dempinga!
                      Steffen Hammersgård
                      Alpine - Mosconi
                      Min prosjekt tråd

Comment

Hva med http://www.edesignaudio.com/product_...products_id=51 denne?

Hva bør jeg isolere, og hvor mye trenger jeg? Tenkte kanskje 2 lag i fremdørene og 1 lag i bakdørene?

Gjerne svar på spørsmålene lenger bak i tråden!

Comment

Se litt i prosjekttråden min om du vil, har utforska det meste i Carismaen min. Lang versjon og kort versjon
                          Men uansett, demping er et must i denne bilen. Har dempa fordørene med masse butylmatter selv, men det
                          var mest for høyttalerne sin skyld - veistøy merka jeg lite til ingenting forskjell på. Har dempa hjulbuer og
                          hjultårn bak, og hele reservehjulsområdet + bakluka, men har fortsatt mye veistøy. Jeg tror gulv og tak
                          er bra å dempe i denne bilen, og evt. torpedoveggen - men det er jo litt mer stress da. Uansett så ville
                          jeg tatt gulv og tak + bagasjeromsområdet og hjulbuene med butyl og splen for å dempe veistøy osv.

shammers: Har ikke du dempa tak/gulv?
                          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Elemental Designs mattene er nok et mye bedre alternativ. Men husk der kjøper du per fot.

Comment

Godt! Hvor mye trenger jeg? 5 kvm? Det kommer vel ca på 600kr inkl frakt/moms/tollgebyr.

EDIT: 5 kvm = 54 square foot
                              54 USD = 320 NOK
                              (320NOK*1.25)+200NOK=600NOK
                              200,- for frakt+tollgebyr

Comment

5kvm bør holde til fremdører og bakdører hvertfall ja, men sikker på at du ikke vil dempe
                                noen andre steder? Bakdørene er liten vits, føler jeg. Men to lag i fremdører er fint.
                                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Working...
                                X