Announcement

Collapse
No announcement yet.

For stor høyttalerkabel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • For stor høyttalerkabel?

    Er det noe som heter "for stor høyttalerkabel"

    Sånn rent bortsett fra at den kan levere alt for mye og sprenge høyttaleren?

    Eventuellt at den er for stor til å legge gjennom bilen :P

  • #2
    Enkelt og greit: Nei Forsterkeren leverer ikke mer pga større tverrsnitt på kabelen, men ved kraftige høyttalere kan lite tverrsnitt være en begrensning.
    Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

    Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

    Comment


    • #3
      Originally posted by Kristian! View Post
      (...) " bortsett fra at den kan levere alt for mye og sprenge høyttaleren?" (...)

      Sånne kabler ønsker jeg meg til jul!

      Comment


      • #4
        Originally posted by Jørgen
        En kabel er en passiv komponent, på norsk, den trenger ikke tilført spenning for å "virke". Heller ei tilfører den noe.(annet enn ulike typer resistorer; resistans, kapasitans, impedans, induktans osv, men dette er også passivt, se bort ifra det)

        Nei, det er ikke noe som heter "for stor høyttalerkabel", sett at du får plass til den i terminalen da, er litt dumt om kablen er alt for stor til å kobles til komponentene.

        Kablen kan sammenlignes med en vannrett vei, det er bare banen som bilene bruker for å komme seg fra A til B. Den tilføyer ikke bilen ekstra fart.

        Kablen skal bare lede strøm.

        tenkte på at kabelen potensiellt _kan_ levere mer enn høyttaleren trenger/tåler.

        Comment


        • #5
          Det er nokk forstekeren og han som vrir på volumknotten som styrer slik

          Comment


          • #6
            Originally posted by Jørgen
            Igjen, en kabel leverer ikke (: Men, en kabel "tåler" opptill en viss effekt, da i sammenheng med tverrsnitt. Men det er ikke farlig å velge en kabel som tåler 1200W om høyttaleren din skulle tåle 120W. Blir litt dumt å si at en kabel tåler 1200W, da de ofte står oppgitt med hvor stor strømmengde de tåler(A), men det er bare et eksempel.
            Jadajadajada, dårlig ordlegging av meg :P

            Comment


            • #7
              Originally posted by Kristian! View Post
              Jadajadajada, dårlig ordlegging av meg :P
              Nei, i grunn ikke.
              Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
              [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
              Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

              Comment


              • #8
                Bare passe på at inngang på sub og utgang på forsterker er i samme høyde om du har for stor kabel.
                Blir det høydeforskjell ved at sub ligger lavere enn forsterker, så renner elektronene fortere på vei ned slik at du kan få uønsket overspenning.
                Mvh
                Rolf Try Nygård

                Comment

                Working...
                X