Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips til innkjøp av Forsterker/Monoblokk

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tips til innkjøp av Forsterker/Monoblokk

Hei, funnet ut litt om forsterkeren min og vil veldig gjerne bytte ut i innkjøp av en ny en, men har litt lite peiling på hva jeg skal se etter.

Eneste kravet jeg har er at den skal kunne takle 2ohm brokoblet, så blir nok en monoblokk etter hva jeg har sett så er det veldig få 2kanalers som klarer dette?

Den skal brukes til ett singel bass element:

Bass Info:
    Boss Audio P12DVD 12" 2000 Watt Phantom Subwoofer
    2000 watts peak / 1000 watts RMS
    frequency response: 25Hz-1.5kHz
    sensitivity: 94dB (1watt/1meter)
    impedance: dual 4 ohm
    mounting depth: 6-1/8" (156mm)

Forhåpentligvis i underkant av 3000kroner er rundt det jeg har mulighet for å kunne kjøpe, men enda billigere hadde såklart vært bedre

Noen som har noe tips om hva jeg kan kjøpe?

Tenkte kanskje på den her:
    http://www.elutstyr.no/product_info....roducts_id=544

Men når det står 2x 25A sikringer, vil det si dobbelt opp eller en reserve? (Og hvis det er singel 25A er det ikke ganske lite med watt som går igjennom da?)
    Mitsubishi Carisma -97mod

sjekk ut dynabel sine forsterkere
    dynabel.no
    ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
    Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

Comment

hadde lagt på litt til å kjøpt f.eks http://www.judysbilstereo.no/webshop/product/72968/8892 el http://www.judysbilstereo.no/webshop/product/64234/8892
      Ole Petter Holelien
      Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
      Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
      Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

Comment

Takk for linkene, men er det virkelig nødvendig å kjøpe en så bra forsterker for suben min?
        Tenkte meg at den 2000watt / 1000watt rms er ganske bull ettersom at jeg fikk den for 5-600kroner ifra butikk (uten kasse)

Link til suben:
        http://www.bossaudio.com/main/1165

Comment

Kan være greit å legge til at denne posten er årsaken til at du trenger ny og?
          2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

Comment

dynabel 4501 fremstår som et meget godt valg og den koster 3000kr ink frakt fra dynabel.no.
            om du synes det blir litt mye er kansje bruktmarkede verdt å titte på?
            Finner i allefall en brukt pioneer PRS-D1200M til 2000kr hos han her:

http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=12499

Den GZ forsterkeren du linket til vil sikkert fungere helt fint til ditt bruk, Ja 2X25A betyr 50A tilsammen
            Last edited by shammers; 15-11-2010, 12:21.
            Steffen Hammersgård
            Alpine - Mosconi
            Min prosjekt tråd

Comment

Originally posted by borgemestern View Post
              Takk for linkene, men er det virkelig nødvendig å kjøpe en så bra forsterker for suben min?
              Tenkte meg at den 2000watt / 1000watt rms er ganske bull ettersom at jeg fikk den for 5-600kroner ifra butikk (uten kasse)

Link til suben:
              http://www.bossaudio.com/main/1165
              i mine øyne låter 10" samme serien helt for jævlig dårlig ut.
              Så ja er ikke helt umulig att den er bajs.

Men samtidig 96 i følsomhet så ja den er jo lettdreven
              ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤

Comment

J.T.: Beklager, glemte det. Skal huske på til neste gang det blir en dobbel-relatert post

Shammers: Takker, lyst til å gå for dynabel 4501 men føler jeg nesten kaster bort litt penger for noe jeg kanskje ikke helt trenger :P Skal ta meg en tur rundt i diverse lydbutikker og titte litt og se om jeg finner noen flere alternativer
                Takk forresten angående det med flere sikringer, måtte bare være helt sikker på at det regnes sånn

Akilles: Er helt grei dunking når jeg hadde feilkoblet som 2ohm, ble overrasket på noen spesielle sanger som jeg har, ble faktisk kvalm Så kanskje ikke så aldeles ille med tanke på at jeg har en sedan i tillegg Må bare få riktig forsterker
                Hadde noen spesielle tilfeller der den ikke taklet alle typer bass, noe min venns 200kroners bass element fra tyskland, på 700watt klarer helt fint, men det kan være noe med feilkoblingen kanskje (Forhåpentligvis :s)

Comment

Endte opp med at jeg kjøpte meg den her hos en lokal forhandler:
                  http://www.mac-audio.de/index.php?id...ash=c297452474

Mac Fearless 1000 D, litt stor men fikk plass til den
                  Noen småjusteringer til så spiller den som en gud igjen!

Comment

Huff og huff. dynabelen ville vært bedre imo...

EDIT: Hvorfor spør du om råd om hva du skal kjøpe når du så driter i hva alle sier og kjøper noe helt annen?
                    Blir en smule småirritert jeg når jeg ser folk som spør om råd også gir de blanke faen i hva folk sier til dem... Poengløst.
                    Tor Martin Ølberg
                    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Originally posted by Tor Ølberg View Post
                      Huff og huff. dynabelen ville vært bedre imo...

EDIT: Hvorfor spør du om råd om hva du skal kjøpe når du så driter i hva alle sier og kjøper noe helt annen?
                      Blir en smule småirritert jeg når jeg ser folk som spør om råd også gir de blanke faen i hva folk sier til dem... Poengløst.
                      Så valget til hva jeg kjøper med mine penger er ikke mitt eget valg det nå?
                      Skjønner ikke poenget ditt med å være en surpomp, jeg trengte råd og tips ja, og jeg fant en veldig lignende forsterker til samme pris og fikk den ved en lokal handel hvor jeg kan reise når som helst og få service om det skulle trenges, og slipper alt av ventetid osv.

Hadde kjøpt meg Dynabelen om de hadde hatt den, men det hadde de ikke.

Så ser ikke helt hvor jeg ikke har tatt imot råd og tips fra folk her inne? Fant ut at jeg skal gå for en monoblokk, ettersom at fleste vanlige forsterkere ville jeg ikke kunne koble som 4ohm brokoblet med mitt oppsett, og at sikringen burde være høyere for mer gjennomgang av strøm for mer watt.

Bare fordi jeg ikke kjøpte en av flere forsterkere som ble nevnt, så har jeg ikke fulgt råd og tips?
                      Unødvendig post, rett og slett.

Comment

altså så godt som alle forsterkere kan brokobles i 4ohm, derimot brokoble i 2ohm klarer som regel ikke de rimligste. Skal ikke uttale meg om valget av forsterker
                        Ole Petter Holelien

Comment

altså så godt som alle forsterkere kan brokobles i 4ohm, derimot brokoble i 2ohm klarer som regel ikke de rimligste. Skal ikke uttale meg om valget av forsterker
                          Når det kommer til service er det vel stort sett importørene som står for den, el har ett sted de forholder seg til så veldig ofte må den sendes til de uansett
                          Last edited by Judys Bilstereo; 16-11-2010, 09:04.
                          Ole Petter Holelien

Comment

Når det er dual 4ohms spoler.

Kan du koble hver sin spole på hver sin utgang f.eks?
                            i hodet mit sies det at det går bra, men jeg tviler
                            kompis gjorde det istedenfor og handle seg ny forsterker

Comment

Originally posted by borgemestern View Post
                              Så valget til hva jeg kjøper med mine penger er ikke mitt eget valg det nå?
                              Skjønner ikke poenget ditt med å være en surpomp, jeg trengte råd og tips ja, og jeg fant en veldig lignende forsterker til samme pris og fikk den ved en lokal handel hvor jeg kan reise når som helst og få service om det skulle trenges, og slipper alt av ventetid osv.

Hadde kjøpt meg Dynabelen om de hadde hatt den, men det hadde de ikke.

Så ser ikke helt hvor jeg ikke har tatt imot råd og tips fra folk her inne? Fant ut at jeg skal gå for en monoblokk, ettersom at fleste vanlige forsterkere ville jeg ikke kunne koble som 4ohm brokoblet med mitt oppsett, og at sikringen burde være høyere for mer gjennomgang av strøm for mer watt.

Bare fordi jeg ikke kjøpte en av flere forsterkere som ble nevnt, så har jeg ikke fulgt råd og tips?
                              Unødvendig post, rett og slett.
                              Nei da har du ikke fulgt rådl... Men det er greit du skal få kose deg med forsterkeren din.
                              Tor Martin Ølberg
                              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Working...
                              X