Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kassebygging

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Dammed View Post
    Med feil HZ i kassa, så mener de tuning. Som bestemmes ut av porten og volumet på kassen. Søk så finner du masse info om det.

Det du trenger å vite er 2 ting, hvor stort volum og hvilken tuning det elementet foretrekker? Og hva er måla på bagasjerommet ditt?

Finner du ut av det, så kan jeg sikkert ordne deg et kasseforslag for det elementet.
    Hadde vert veldig fint med ett forslag, for jeg er grønn på dette!
    bagasjen er 110cm bred, opp til øverst på sete ryggen er det 42cm men dette kan overskrides betraktlig vist nødvendig, hvor jup den blir spiller ingen rolle fordi det er i en STV. Sender de dataene jeg har på pappiret foran meg

Free-air resonance (FS) 35.8hz
    DC Resistance (re) 2x1.85ohms
    Electrical damping (qes) 0.63
    Mechanical damping (qms) 5.63
    Total damping (qts) 0.57
    Equivalent vol. of compliance (vas) 23.8L
    Moving mass incl. air load (mms) 304.5g
    Electrically limited cone excursion (xmax) 17.5mm (one way)
    Effective cone surface (sd) 510cm2
    Volume displacement of cone (vd) 1785cm3
    Voise coil induction @ 1 kHz (le) 2.36mH (series)

KASSER FRA INFO BOK:

Sealed enclosure
    Net volume: 45L

Ported enclosure 1 (SPL)
    net volume: 60L
    inner diameter of port: 2x10
    lenght of port 25cm each

Ported enclouser 2 (low bass)
    Net volume: 65L
    inner diameter of port: 1x10cm
    Lenght og port: 28cm

vil helst ha porta kasse, men du har vell best peiling da har du hvertfall litt info!

Comment

Hva vil du spille SPL eller SQ?

(SPL = maks lyd / SQ = fin dyp bass bass, men det spiller ikke like høyt)

Jeg ville gått for SQ for da kan du sage av porten i ettertid hvis du vil at det skal spille høyere.

Og vil du bruke rund eller firkantet port?

Firkantet port tar mindre plass og er billigere. Mens en rund port er lettere å bytte, samt modifisere, men er dyrere.
      Mvh. Damir

Comment

Eneste målet mitt er att jeg skal ha bass som høres, den lave Frekvensen er ikke så viktig egentlig men alt kommer jo ann på Vil helst ha firkantet port det blir jo billig, men jeg kan jo gå for rund og men det kommer ann på hva du tror spiller best, I brosjyra står det at jeg må ha minimum 25mm MDF dette må da være spinnvilt? Godt du hjelper meg fordi jeg er grønn, atter en gang, tusen takk

Comment

25mm MDF er nødvendig ja. Du bør også bruke dobbel plate i fronten.

Kassen ble veldig stor på hele 145liter, Men det er pga av porten og hvor mye elementet bygger. Du må ha en 45cm dybde på kassa slik at du har nok mellom subwooferen og bakveggen. Og porten tar 57,35liter, dermed blir kassen kun ca 88liter.

Og den ble så stor fordi jeg mener det vil se penest med en basskasse som tar hele bredden og høyden. Hvis du ikke syns det så kan du lage kassen 95cm bred og like høy. Da blir volumet 125liter - porten = 68liter.
          Last edited by Dammed; 23-11-2010, 20:47.
          Mvh. Damir

Comment

Fordi?
            Det er ingenting med det elementet/konstruksjonen som tilsier at ikke 22mm MDF er mer enn nok.
            Litt avstivninger og man har en like solid kasse som veier halvparten.

Mvh
            Dag Johansen
            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Originally posted by Dag Johansen View Post
              Fordi?
              Det er ingenting med det elementet/konstruksjonen som tilsier at ikke 22mm MDF er mer enn nok.
              Litt avstivninger og man har en like solid kasse som veier halvparten.

Mvh
              Dag Johansen
              Jammen Dammed går jo ingeniørlinja, så ser helst at du ikke retter på han

Mvh Tony
              - The only road to take is perfection itself

Comment

Det veier ikke halvparten mindre når man bruker 10% mindre materiell.

22mm går sikkert greit det, det jeg tenkte på er at 19mm blir litt for tynt. 25 eller 22mm var det ikke stor prisforskjell på, når jeg kjøpte materiell. SÅ like greit å gå for noe kraftigere.

Avstivinger kan man legge til. Men vil nok gå helt fint uten også.

Ser nå at jeg glemte å legge på noen mål, legger ut et nytt bilde av innsiden om litt.

edit:
                Tony, ja selvsagt, vet ikke alle at ingeniører gjør ingen feil?

edit2:
                Da ble det riktige bildet lagt ut. OBS: Bildene er ikke ikke tegnet med de målene, jeg har kun forandret målene på en eksisterende tegning, bildet er der slik at man vet hvordan det skal se sånn ca.
                Last edited by Dammed; 23-11-2010, 21:26.
                Mvh. Damir

Comment

Kassen ble veldig stor på hele 145liter, Men det er pga av porten og hvor mye elementet bygger. Du må ha en 45cm dybde på kassa slik at du har nok mellom subwooferen og bakveggen. Og porten tar 57,35liter, dermed blir kassen kun ca 88liter.

Og den ble så stor fordi jeg mener det vil se penest med en basskasse som tar hele bredden og høyden. Hvis du ikke syns det så kan du lage kassen 95cm bred og like høy. Da blir volumet 125liter - porten = 68liter.
                  Dette ser veldig veldig bra ut fra min side , hadde ikke sett ut sånn vist jeg hadde gjort det selv nei!
                  Da kjøper jeg nok 25mm mdf med dobbelt plate foran, men hva spiller egentlig best da? den første kassa eller den kassa som var 95 lang? vil det blir noe forskjell på bassen? og burde jeg ha noe dempe vatt i kassa? Nå virker jeg veldig newbie ut her, men vist jeg skal kjøre bassern i 1ohm =som planlagt hvordan skal jeg da koble det på bassern? i serie? Tusen hjertelig takk for hjelpa så veldig veldig proft ut

Comment

Originally posted by Jørgen
                    Når du kobler motstander i serie, øker motstanden i kretsen, kobler du i parallell, så minker motstanden i kretsen.

Har du 2stk 2ohm spoler så kobler du de i parallell, da får du 1ohm.(4ohm i serie)
                    Ja for da blir det og koble sånn her da!?

Comment

Jo større kasse du bygger desto mindre tåler elementet.

Hvilken forsterker tenker du å bruke?

Jeg regner med at elementet tåler 2500W rms (som er oppgitt) ved de anbefalte kassevolum str'ene (65l portet). Hvis du skal bruke en forsterker som gir mindre enn 2000W rms så hadde jeg bygget den store kassen. Skal du bruke en som gir 2500W rms eller mer så hadde jeg bygget en kasse som er 95cm bred.

Jeg glemte å si at du bør sette subsonic filteret på 35hz. Du bør også lytte litt for å se, men ifølge Winisd så er det et fint utgangspunkt.

Forskjellen er at en større kasse pleier å spille dypere.

Nei du trenger ikke dempewatt i kassa. Dempewatt gjør slik at basskassevolumet virker større for elementet. Du kan lese mer om det her: http://www.audiojunkies.com/blog/134...osure-resource

Parallell:

Serie:

Her har du manualen på nettet: http://www.acr-dealers.ch/uploads/me...Datenblatt.pdf
                      Mvh. Damir

Comment

Jo større kasse du bygger desto mindre tåler elementet.

Hvilken forsterker tenker du å bruke?

Jeg regner med at elementet tåler 2500W rms (som er oppgitt) ved de anbefalte kassevolum str'ene (65l portet). Hvis du skal bruke en forsterker som gir mindre enn 2000W rms så hadde jeg bygget den store kassen. Skal du bruke en som gir 2500W rms eller mer så hadde jeg bygget en kasse som er 95cm bred.

Jeg glemte å si at du bør sette subsonic filteret på 35hz. Du bør også lytte litt for å se, men ifølge Winisd så er det et fint utgangspunkt.

Forskjellen er at en større kasse pleier å spille dypere.

Nei du trenger ikke dempewatt i kassa. Dempewatt gjør slik at basskassevolumet virker større for elementet. Du kan lese mer om det her: http://www.audiojunkies.com/blog/134...osure-resource

Parallell:

Serie:

Her har du manualen på nettet: http://www.acr-dealers.ch/uploads/me...Datenblatt.pdf
                        Ja det er greit, planen min er og "overbevise" noen folk rundt her att ett element kan spille bra det og. Ja det er på 2500W RMS, ingen jeg vet om som har prøvd det så tenkte jeg skulle teste noen ikke så mange brukte, har lest en del om det i tyskland og andre land som bruker det og de sier det funker. Siden dette er i førstebilen min skal jeg smelle på en ordentlig forsterker, bryr meg ikke veldig mye på pris, men sett på litt orion og div men alle har jo sine meninger når det gjelder forsterkere, kan hende jeg rpøver og få kjøpt en brukt her inne på forum eller noe men skal prøve og ha en på 2500W rms v. 1ohm.. så går vell da for 95cm bred tenker jeg

Comment

Det er nok det ja. Du kan lage den ene frontplata slik at den stikker ut på sidene. Dermed så ser det litt penere ut.

Er mange gode forsterkere der ute, har du et budsjett for forsterkeren?
                          Mvh. Damir

Comment

Det er nok det ja. Du kan lage den ene frontplata slik at den stikker ut på sidene. Dermed så ser det litt penere ut.

Den der så ikke gæli ut nei, blir jo i overkant av 3500 NOK, men da uten moms og frakt da men kan godt hende det blir en sånn og ett par gode batterier

Comment

Budsjette mitt stopper på 20tuseni forsterker, det er det meste og da kommer det nok til og ta litt tid for og kjøpe den, har tenkt og kjøpe en forsterker jeg kan bruke i flere biler, Og ikke bytte vær gang så den skal jeg legge litt penger i

Comment

Jeg endret min post fordi jeg klarte å blande to tråder her inne. :P Men ja, den SA forsterkeren er veldig bra: http://www.soundsolutionsaudio.com/s...252d2500D.html Og den koster egentlig mye mer.

20.000kr ja, da får du mye bra. Og absolutt ikke nødvendig å bruke så mye.

SA forsterkeren er blant de beste du får. Men siden du kan bruke så mye, så ville jeg heller gått for: http://www.soundsolutionsaudio.com/s...252d3500D.html

Og så skrudd ned gainen mye slik at du i ettertid kan bytte subwoofer hvis du vil ha mer lyd.

Den 3500D blir med moms og flyfrakt til Norge kun 7000kr. Noe som er veldig fin pris.
                                Last edited by Dammed; 24-11-2010, 00:36.
                                Mvh. Damir

Comment

Working...
                                X