Originally posted by Dag Johansen
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Forsterker 2500W RMS +
Collapse
X
-
Da synes jeg han skal kjøpe den forsterkeren også låner jeg velvillig ut min Mosconi så får vi testet hvem som egner seg best til musikk. Sier ikke den andre er dårlig men var en drøy påstand vil jeg nå påstå.
Når vi snakker om "headroom" er det vel at forsterkeren har nok krefter ved voldsomme utslag. Uavhengig av watt.
Nei alt er ikke feil. Finnes ikke dumme spørsmål. Men spørsmålet er jo om man vil ta imot lærdom el om man egentlig har gjort seg opp/bestemt seg før man i det hele tatt spør. Blir litt som å handle en forsterker for så etterpå spørre om den er bra eller ei...
Også er det enkelte her inne som skal handle fra usa uansett, for alt er mye bedre og billigere derLast edited by Judys Bilstereo; 26-11-2010, 14:55.Ole Petter Holelien
Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M
Comment
-
Originally posted by Erling1993 View PostJo er ikke noe med det i det hele tatt, men syntes alt jeg har sakt hitil har bare vert feil!
Det er ikke noe galt med den Sundown forsterkeren, men det er noe alvorlig feil med svarene til han internett-rytteren som forteller deg hva som er best.
Så rådet mitt er, samle sammen alle svar du får og ikke hør kun på enkeltpersoner.
Mvh
Dag Johansen"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"
Comment
-
Syns "begge parter" har et poeng her. Du må jo velge selv hva du gjør, men hadde jeg hatt den subwooferen, ville jeg ikke svidd av mye penger på et kraftverk på flere tusen watt.
1000W er nok til å blåse livskiten ut av de aller fleste 12" på markedet, selv om de skal tåle 2000W med varme (som er verdien som er oppgitt på elementet). 1000W er også mer enn nok til to 12" for vanlig bruk.
Å betale i dyre dommer for noe som kan få høyttaleren til å fly til neste fylke, er ganske bortkastet, med mindre du skal konkurrere eller noe. Og da hadde jeg vel egentlig byttet ut subwooferen i første omgang.
Comment
-
Originally posted by Judys Bilstereo View PostDa synes jeg han skal kjøpe den forsterkeren også låner jeg velvillig ut min Mosconi så får vi testet hvem som egner seg best til musikk. Sier ikke den andre er dårlig men var en drøy påstand vil jeg nå påstå.
Når vi snakker om "headroom" er det vel at forsterkeren har nok krefter ved voldsomme utslag. Uavhengig av watt.
Nei alt er ikke feil. Finnes ikke dumme spørsmål. Men spørsmålet er jo om man vil ta imot lærdom el om man egentlig har gjort seg opp/bestemt seg før man i det hele tatt spør. Blir litt som å handle en forsterker for så etterpå spørre om den er bra eller ei...
Også er det enkelte her inne som skal handle fra usa uansett, for alt er mye bedre og billigere der
Comment
-
leser du hele innlegget mitt og ikke biter av det så ser du at jeg er ikke ute og sykler.
"Og sist men ikke minst det er alltid bedre å ha en kraftigere forsterker enn element. Så lenge man ikke overdriver og så lenge man vet hvordan man skal justere dette. "
Sier seg med en gang at det ikke gjelder 10.000W forsterker på et 100W element.
Nei, jeg har ikke hørt den og jeg kan ganske trygt si at ingen her har hørt om den, men som sagt. Når folk skifter fra "store merker" til Sundown Audio så er det ikke en negativ kommentar om dem. Og jeg har lest mange brukererfaringer om det merket.
For den sakens skyld, hvor mange her har hørt Mosconi 300.2?
Jeg vet godt hva du mener om RMS, men uansett så er det ikke ubetydelig. Eller vil du si at en Forsterker som yter 500W rms og en som yter 5000W rms er like? (samme merke og produkt serie).
edit: Utrolig flott at denne "internet-rytteren" var den eneste som gadd å hjelpe TS med et kasseforslag når du og 4 andre godt informerte brukere her bare skrev svada i hans tråd.
Hvordan skal du sjekke amplifier headroom hvis du ikke ser på watt, du må nesten kjenne forsterkeren intimt for å vite hvem av dem som kan gi nok krafter, og av er ren nysgjerrighet hva er du du måler krafter i elektrisk utstyr, sumperman enheter?Last edited by Dammed; 26-11-2010, 15:27.Mvh. Damir
Comment
-
Jeg vil våge å påstå ganske mange her har hørt den forsterkeren el mosconi generelt. Sitter vel i omtrent halvparten av Emma bilene her i landet (sånn ca) Og jeg VET Dag er en av demOle Petter Holelien
Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M
Comment
-
Er ikke verdens undergang - eller første gang - når noen spør etter noe uten å helt vite hva de vil ha. Ikke noe å ta på vei for! Jeg er sånn selv iblant også, når jeg skal kjøpe nye nytt. Det er "for mye" å velge i!
De fleste innleggene her kan sikkert tolkes litt krassere enn de er ment - antagelig er de ikke ment å være krasse i det hele tatt. Tror ingen EGENTLIG forventer at alle nye på forumet skal søke gjennom alle gamle tråder hver eneste gang man lurer på noe.
Edit: Dette var da tilsvar til siste innlegget fra trådstarter. :PLast edited by Miniboom; 26-11-2010, 15:25.
Comment
-
Originally posted by Miniboom View PostEr ikke verdens undergang - eller første gang - når noen spør etter noe uten å helt vite hva de vil ha. Ikke noe å ta på vei for! Jeg er sånn selv iblant også, når jeg skal kjøpe nye nytt. Det er "for mye" å velge i!
De fleste innleggene her kan sikkert tolkes litt krassere enn de er ment - antagelig er de ikke ment å være krasse i det hele tatt. Tror ingen EGENTLIG forventer at alle nye på forumet skal søke gjennom alle gamle tråder hver eneste gang man lurer på noe.
Comment
-
Originally posted by Dammed View Postleser du hele innlegget mitt og ikke biter av det så ser du at jeg er ikke ute og sykler.
"Og sist men ikke minst det er alltid bedre å ha en kraftigere forsterker enn element. Så lenge man ikke overdriver og så lenge man vet hvordan man skal justere dette. "
Sier seg med en gang at det ikke gjelder 10.000W forsterker på et 100W element.
Nei, jeg har ikke hørt den og jeg kan ganske trygt si at ingen her har hørt om den, men som sagt. Når folk skifter fra "store merker" til Sundown Audio så er det ikke en negativ kommentar om dem. Og jeg har lest mange brukererfaringer om det merket.
For den sakens skyld, hvor mange her har hørt Mosconi 300.2?
Jeg vet godt hva du mener om RMS, men uansett så er det ikke ubetydelig. Eller vil du si at en Forsterker som yter 500W rms og en som yter 5000W rms er like? (samme merke og produkt serie)
Ikke at du er alene med sånne forslag, men du er så bastant i dine meninger.
Jeg må innrømme at jeg blir noe trekkt når du prøver å rette på meg ang. kassebygging feks.
Man trenger faktisk ikke 48mm MDF-baffel til et sånt element!
En forsterker på 500watt og en på 5000watt er ikke like, men det er ikke det jeg skal fram til.
Saken er at når Sundown, eller andre bruker dette utrykket, sier 2500watt RMS så vet jeg ikke hvordan de måler det og de kan like gjerne ha jukset.
Jeg ser med glede at fler produsenter slutter med denne målemetoden som da altså ikke er en målemetode.
Gode gamle FTC eller sågar peak power sier mer om forsterkerens evne til å spille dynamisk.
Mvh
Dag Johansen"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"
Comment
-
Nei, jeg sa slik jeg ser det så er SA bedre enn Mosconi. Jeg sa ikke at den er det. Veldig stor forskjell på det. Jeg trekker min konklusjon utifra det jeg har lest på ssaudio.com forumet hvor som sagt de forsterkerne har fått et veldig bra rykte, de lager som sagt fin og ren lyd samt at de gir ut mye mer enn det produsenten skriver. Så de er ikke et merke som jukser som du sier det.
Om en dobbel frontplate er nødvendig eller ikke kan vi godt diskutere i en annen tråd. Men uansett så er det ikke negativt, akkurat det samme med avstivninger.
Angående Peak power så er vel det også bedre i en annen tråd, men jeg må spør. Hvordan kan det stemme? Enhver forsterker kan gi mye effekt i et 1/100 sekund, hvordan kan det si noe om hvordan den forsterkeren kan spille kontinuerlig, sier jo ingenting om kjøle egenskapene eller om de indre komponenter tåler høy varme?
edit:
Litt om amplifier headroom for de som er nysgjerrige: http://www.soundsolutionsaudio.com/f...fier-headroom/Last edited by Dammed; 26-11-2010, 15:49.Mvh. Damir
Comment
-
Originally posted by Judys Bilstereo View PostJeg vil våge å påstå ganske mange her har hørt den forsterkeren el mosconi generelt. Sitter vel i omtrent halvparten av Emma bilene her i landet (sånn ca) Og jeg VET Dag er en av dem
jeg tror TS vil bli fornøyd uansett hvilken av disse to han velger. men når prisen blir den samme hadde jeg handla i norge, for å få bedre rettigheter og for å støtte opp om bilstereobutikkene vi har her som gjør sitt for at vi kan ha ett voksende miljø
Originally posted by Dammed View PostAngående Peak power så er vel det også bedre i en annen tråd, men jeg må spør. Hvordan kan det stemme? Enhver forsterker kan gi mye effekt i et 1/100 sekund, hvordan kan det si noe om hvordan den forsterkeren kan spille kontinuerlig, sier jo ingenting om kjøle egenskapene eller om de indre komponenter tåler høy varme?
Comment
-
innimellom? Vi snakker ikke om en gang per minutt håper jeg. Jeg vet at det er ikke konstant, men 1 gang hvert 1-2 sekunder er rimelig konstant i mine øyer. I alle fall så er det nok til at forsterkeren varmer seg og det påvirker hvor mye den kan gi ut.Mvh. Damir
Comment
Comment