Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skoda Octavia I: Hvilke høytallere skal jeg velge?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skoda Octavia I: Hvilke høytallere skal jeg velge?

    Hei, er det noen som vet om noen front høytalere som passer i en Skoda Octavia 2004-mod? Skal drives av head-uniten. størrelsen er 6,5'' og maks dybde er ca 50mm. Pris rundt en 1000-lapp helst. Den ene orginal høytaleren skurrer forferdelig så dette må fikse på snart !

    Takk.

  • #2
    Er det høyttaleren som skurrer, eller skurrer den fordi du skrur opp så mye at den originale spilleren ikke holder følge lenger?
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #3
      Dette skjer bare jeg har lyden på vanlig volum. Kan nevne at jeg har loud-funksjonen på low. Har en pioner deh-2200UB spiller. Finnes heller ikke antydning til bass og jeg vil si at dette er muligens det dårligste orginal-anlegget jeg har hørt i en bil.

      EDIT: Dette gjelder bare den ene høytaleren
      Last edited by eirikand; 28-12-2010, 23:07.

      Comment


      • #4
        Anbefaler deg og sjekke ut audio system,bra lyd for pengenede selger det hos dynabel
        Lasse Bass Tala
        Proud to be LOUD!!!

        Comment


        • #5
          Takk for tips. skal sjekke de ut!

          Comment


          • #6
            noen som vet noe om disse duger? http://www.bassbrothers.no/display.a...10&prodid=2097
            man får vel hva man betaler for, men de er vel bedre enn de som sitter i standard?

            Comment


            • #7
              Originally posted by eirikand View Post
              noen som vet noe om disse duger? http://www.bassbrothers.no/display.a...10&prodid=2097
              man får vel hva man betaler for, men de er vel bedre enn de som sitter i standard?
              E-serien til Alpine er helt ok, men du skal ikke være sikker på at disse er mye bedre enn originale høyttalere når du har en såpass ny bil. Tror ikke du skal forvente deg noe mye bedre bass fra disse, men nå er jo den ene originale høyttaleren din dårlig, så det blir neppe verre

              Jeg antar at det er et komponentsystem i bilen med egne diskanter på dashbordet eller A-stoplen, siden du linker til et slikt sett?
              Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

              Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

              Comment


              • #8
                Ja, det er komponent sett jeg må ha, da det er dette som står i bilen fra før Monteringsdybden på Alpine settet er 46mm så jeg tror jeg går for disse. Vil det være lurt å lyddempe dørene?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by eirikand View Post
                  Vil det være lurt å lyddempe dørene?
                  I de fleste tilfeller blir det bedre med demping, med mindre du demper alldeles feil. Kommer jo selvfølgelig an på hvor mye du vil legge i dette, og hvilke ambisjoner du har fremover, men litt demping skader ikke. Det finnes enkle sett beregnet for demping bare rundt høyttaleren, eller du kan kjøpe større pakker og dempe hele døra (dørene). Men jeg er ikke særlig bevandret på dette området, så lar gjerne noen andre overta
                  Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

                  Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

                  Comment


                  • #10
                    Ser de har sånne dempe-kit til ca. 200kr rundt omkring. Skader vel ikke å prøve :P

                    Comment


                    • #11
                      Demping hjelper masse det, hvis du derimot tenker å bruke 200 kr "door kit" fra dynamat så sier jeg dropp det. Er ikke den biten av døra som rasler uansett. Skal du dempe så bør du ta tynne metal flater som kan skape resonans og eventuelle ulyder som en ikke ønsker. I noen tilfeller funker det greit å dempe dørtrekket og får å få stivt av dette mtp rasling, funket fett som faen i golfen. avhenger egentlig på hvor solid bilen er bygget men i og med at det er en skoda så ville jeg dempa en del i dørene.

                      Finns mange fine typer dempematter her ute, B2 Audio har nettopp komt med nye serie dempematter som er relativt fine å legge samt relativt tjukke. StP, Dynamat, SilentCoat, Audiossystem har også dempematter der sistnevnte er av den billigste sorten per kvadratmeter. Litt kjip "butyl" da det egentlig ikke er butyl men er av en litt mykere sort som gjør den lettere å legge på kronglete plasser samt at den kleber rimelig fint i disse kalder dager (egen erfaring)

                      Plages du med veistøy eller annen form for ubehaglig lyd fra utsia så er splen veien å gå (skumgummi lignende sak). Beste av alt er å kombinere disse to sammen for en økt effekt.

                      I bunn og grunn er det budskjettet som styrer alt, selv ville jeg dempa hvertfall dørene du skal ha elementene i da dette kan gi deg bedre lyd samt mindre raslinger på høyere volum.

                      My 2 cents.
                      Tor Martin Ølberg
                      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                      Comment

                      Working...
                      X