Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til kasse design

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjelp til kasse design

Hei.

Jeg har 3 Alpine SWR-1222D i min bil, skal koble de i 3ohm (Til sammen) og lurer på om noen kunne hjelpe meg med å designe en SPL kasse til desse? (evt. kom med forslag, ønsker og stille på db drag også)
    Gjerne byggetegninger og mål

Skal være i en vw passat stasjonsvogn 2003 mod og elementene vil få nok av watt og kose seg med

Den kan max være 99cm i bredden og 50 cm i høyden.

Takker for all hjelp

-Stig Robert
    Vw Passerask Lowline 1,9TDI-R Variant 2003 mod "Mean Green Sound Machine"
    Digital Designs // Alpine // Soundstream // Audio-System // Pioneer //

Kan sikkert ordne designet, mål og en visuell modell for deg.

Men du selv eller andre må finne ut par ting:

1. Antall liter på kassen
    2. Plassering av porten og elementene
    3. Port areal
    4. Tuning
    5. Hvor tykk MDF
    Mvh. Damir

Comment

hei. og takk for svar.

punkt 4 og 5 kan jeg svare på men det er resten jeg er dårlig på..

så i grunn er jeg ikkje så god på å finne riktig type kasse osv mtp best mulig bass.

Men kunne tenkt meg ca 45Hz tuning på den. og blir bygget i 19mm mdf rekner jeg med.

Beklager min svake kunskap:P

Comment

Null stress, her har du et visuelt eksempel. Alle mål kan forandres på, men slik syns jeg kassa burde være visuelt:

Det jeg brukte: 173 liters kasse (ikke tatt bort materiale) med port, 450cm2 port areal (2 x 7,5cmx30cm), 2 avstivninger, en mellom hver sub og 25,4mm mdf. Str: 99x50x35

Produsenten anbefaler et maks netto volum på ca 150liter for en optimal porta kassa. Så jeg regner med at det vil være et bra utgangspunkt.

Port arealet er ca 1/4 mer enn det produsent anbefaler.

Tuning har jeg ærlig talt ikke regnet ut, brukte en lengde på 30cm på porten bare for å kunne vise noe.

Gøy å tegne mens man ser på film.
        Last edited by Dammed; 11-08-2011, 05:31.
        Mvh. Damir

Comment

Ska sei!
          Det der såg jo bare sweet ut

Den blir ikke dypere en 35cm da etter det jeg kunne se?

Utrolig kult å kunne lage et visuelt design

Ser ut til å være en enkel kasse å bygge og dette?

Gjerne send meg bygge tegninger osv i pm om du vil det

Tusen takk!

Comment

planen er å spille musikk all type musikk å og kunne stille på db drag, har lyst på en multi kasse

Comment

Multikasse fungerer ikke opptimalt til noe 45hz tuning er høyt og vil ikke spille noe dypbass å snakke om. Man kan finne ett kompromi men da blir det som sagt ikke opptimalt til noe
              Ole Petter Holelien
              Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
              Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
              Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

Comment

Stilig ide! Noen som kunne tenkt seg å designe en slik en??

Comment

Hvis du ser i bassdal sin tråd så har han en kasse der porten er utskiftbar. Ikke store problemet å få til men krever en del jobb hvis du skal ha litt forskjellige porter.

Prøv å lek deg i winisd samt finn ut resonansfrekvensen i din bil så lager du en port til resonansfrekvensen(rektig?)(lag en lukka kasse også tar du en frekvenssweep fra 20-80hz og se hvilken frekvens bilen din spiller høyest på)
                  til musikk er portuning rundt 30-37hz og foretrekke for de fleste.

Nå skal det nevnes, det er mye tøffere å se en bil spille høgt på lavere frekvenser enn å se en bil dure 80hz.
                  Tor Martin Ølberg
                  - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                  Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

kassen jeg lagde kan du ha utskiftbar port uten problem. Siden portene hviler på avstivningene så kan man lage avstivingene litt høyere og lage et spor i porten og så lager man sporer i taket og portveggene litt høyere slik at porten skyves inn ved hjelp av 3 sporer, en i hver av veggene og en på porten, og skrus fast i frontplaten ala vanlig rund aero port. Det burde fungere bra. Jeg lager porten min på denne måten.

Når det gjelder tuning så tror jeg 37hz vil være bra for deg.
                    Mvh. Damir

Comment

Hørest ut som en god plan det der ja, Dammed.

Vil du ta oppgaven på å lage slike tegninger da?

Comment

kan sikkert prøve meg på det.

Men kan ikke før Mandag.
                        Mvh. Damir

Comment

Oh yeah nice det;-)

Comment

Working...
                          X