Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sprengte 2x10 + forsterker blei deffekt spm!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sprengte 2x10 + forsterker blei deffekt spm!

    Hadde mye god lyd og djuppass fra disse subbene på høye nivå i lav hz

    http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=16006

    så skrudde eg hz bittelitt opp for å få litt meir trøkk..

    spillte over ca 5min på litt høyere nivå..

    så blei det stillt... subbene sprengte (ikkje at det gjor så mye) røyk noe hje*** ut av bassreflexa i kassene og stanka surt som fy.

    det som var kjipt at det gikk utover min 7 års gamle trofaste knallforsterker: (bruker denne linken for å vise vilken type)

    ma audio hk401sx

    http://www.audiosavings.com/products...X/HK401SX.aspx

    Skjønner ikkje ka som har gått kalt, har da sprengt i filler flere 12" subber med denne forsterkeren i 1ohm uten å tatt skade på forsterkeren...og skjedde noe med forsterkeren når 2x10" i belastning av 2ohm sprengtes..

    Nå er det slik av forsterkeren slår seg på, men at det vises på displayet at forsterkeren står liksom på full guff konstant, prøvde med en enkel sub å være borti med + og - ledningen, gnistra som f..så her er noe gale...

    kan det være høytalerutgangene på monoblocka som har tatt kveld?

    har en forsterker til som er ødlagt,men kan muligens brukes som deleforsterker av div komponenter som er hele enda... alle transistorene på den nylig deffekte monoblocka mi er målt og har ikkje vist noe negativt i følge en kompis som har litt peilig på slike målinger da...... vi hadde plan å lodde ut transistorene hver av kredskortet for seg og måle da også..men har ikkje blitt gjort enda..

    og ingenting er verken brent i forsterkeren og alle små duppeditter ser fine og freshe ut ellers...

    hva vil det evt koste å sende den på reprasjon til en sakkyndig en ?

    tips?
    Last edited by Terranoise; 07-12-2011, 20:07.

  • #2
    Kan være du har tatt knekken på driver kortet. Det er et mindre kretskort som styrer overbelastning, kortslutning etc.
    Alt avhengig av fabrikat så kan disse være forholdsvis dyre i innkjøp. Deretter kommer jobben med å montere det. Noen er lagd slik at du kan stikke dem ned liknende et kort på en pc, andre må loddes fast.

    I forhold til hva du kan kjøpe en slik forsterker for, så tror jeg neppe at det kan lønne seg hvis jobben blir gjort av en med norsk lønn.
    Mvh
    J. Holm
    www.b2audio.com
    http://facebook.com/b2audio

    Comment


    • #3
      Humm okai,det kan jo hende,har ikkje sett akkurat ett slikt kort som eg husker akkurat nå men kan ta en skjekk til..
      kompisen min som målte transistorene sa eg kunne prøve å bytte hele komplette displaykortet for den sto det en slags brikke på..tok fra deleforsterkeren men det var akkurat likt..einaste forskjell var at eg fikk displayet til å funke 100% igjen forran til det andre som var smådeffekt pga fukt. ellernoe bak i tid.

      har vert veldig fornøgd med forsterkeren så å legge ut max 1500-2000,- feks i reprasjon hadde ikkje gjort meg noe egentlig sånn sett.... men nå er jo en midlertidig monoblock kjøpt inn så kan jo se videre på denne som kvelda på sikt om det kan fikses eller ikkje.

      Men det kan jo også være like greit å bite i den sure banana og kjøpe nytt... fin veggpynt hadde det blitt uansett
      Last edited by Terranoise; 08-12-2011, 01:57.

      Comment

      Working...
      X