Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilstereo med telefon som musikkilde?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bilstereo med telefon som musikkilde?

Har en bil der orginal spiller har kjørekomputer styring i spilleren. Verdens mest idiotiske designvalg, men dog.

Jeg tenker kansje koble opp telefonen (Iphone eller samsung s2) til anlegget og ikke koble opp til spilleren... Spørsmålet er om der er noen brukbare "forforsterkere" som jeg kan koble telefonen/MP3 spiller via? Ser noen equalisere regnes som forforsterkere, men virker litt harry/oldschool med eq? Noen som vet om dette fungerer bra eller andre løsninger som er bedre?

Anlegg er ikke kjøpt, men er på jakt nå etter noe brukt. Blir forhåpentligvis en 5 eller 6 kanaler med2 eller 4 komponentsett og sub

Du kan ikke koble mobilen opp mot spilleren i bilen via blåtann da? Hvis den har det.
    Test ut kvaliteten enten med sanger på mobilen eller tjenster som wimp/spotify.
    Fungerer utmerket i bilen min i hvertfall
    Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
    [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
    Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

Comment

Originally posted by ugn View Post
      Du kan ikke koble mobilen opp mot spilleren i bilen via blåtann da? Hvis den har det.
      Test ut kvaliteten enten med sanger på mobilen eller tjenster som wimp/spotify.
      Fungerer utmerket i bilen min i hvertfall
      Årsaken til jeg tenker å bruke telefonen er fordi spilleren er fra 1999 og er av typen superkjiip og orginal. Så denne har ingen ting :-).

Før i gammle dager vet jeg at jeg koblet en walkmann til en effektforsterker uten noen forforsterker. Dette funket, men kan tenke meg at i bil funker det ikke så bra som man skulle ønske? Jeg kan jo legge ut penger i en ny spiller, men litt av vitsen var å beholde den gammle, men å ikke koble den opp mot anlegget og kun bruke den til kjørekomputeren....

Jeg ser for meg en forforsterker som tar usb osv som kan kobles opp mot amp. Vet Fence har en slik løsning, men Fence er ikke noe jeg vil ha!! I dagens moderne verden må jo cd spillere også være på vei ut? Spørr du meg bør forsterkerene snart få bluetoot i seg selv slik at vi slipper denne unødige cd enheten der fremme?

Comment

Samme prinsipp som jeg gjør i min det...

iPad som lydkilde...
        Digital lydprosessor som mellomledd og EQ... (kunne per definisjon brukt en D/A converter med y-ledd, men med noe dårligere resultat)
        To 4-kanals og en Mono-forsterker koblet på prosessoren..
        Driver 8 høyttalere og 2 subber uten problem
        VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
        DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
        http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

Comment

Originally posted by kalosturbo View Post
          Samme prinsipp som jeg gjør i min det...

iPad som lydkilde...
          Digital lydprosessor som mellomledd og EQ... (kunne per definisjon brukt en D/A converter med y-ledd, men med noe dårligere resultat)
          To 4-kanals og en Mono-forsterker koblet på prosessoren..
          Driver 8 høyttalere og 2 subber uten problem
          Digital lydprosessor og EQ... Forklar litt nermere hvordan og hvilke produkter....

Dette med DA konverter har jer lurt på, men finnes der til 12V.... Eller kansje de vi bruker i hjemmet også går på 12v? Dealextreme.com har noen gode priser på DA konvertere....

Takker for ditt inspill!
          Last edited by RCS; 23-12-2011, 00:09.

Comment

Du kan jo legge opp en sånn kabel fra forsterkeren til fram i midtkonsollen (f.eks.), så plugger du telefonen i der når du vil høre musikk..

Om det blir noe bra derimot, det kan jeg ikke svare deg på! =)
            Mvh.
            Roy
            Mob: 40 30 99 06

Comment

Originally posted by aFFekak View Post
              Du kan jo legge opp en sånn kabel fra forsterkeren til fram i midtkonsollen (f.eks.), så plugger du telefonen i der når du vil høre musikk..

Om det blir noe bra derimot, det kan jeg ikke svare deg på! =)
              Stemmer det, men telefonen tror jeg ikke egner seg spesielt godt som forforsterker...Mener der er noe feil strøm som går til amp og lyden blir mye lavere en med en normal cd osv... Men det er der sikkert andre som kan mye mer om en meg.

Comment

Originally posted by RCS View Post
                Digital lydprosessor og EQ... Forklar litt nermere hvordan og hvilke produkter....

Dette med DA konverter har jer lurt på, men finnes der til 12V.... Eller kansje de vi bruker i hjemmet også går på 12v? Dealextreme.com har noen gode priser på DA konvertere....

Takker for ditt inspill!
                Jeg bruker en HRT iStreamer jeg kjøpte på komplett.no som DA converter. Den leveres med en 230 Volts strømforsyning men i og med at det er en omformer i kontakta som gjør om til 12 V (x-Ampere) så matchet jeg bare med en tilsvarende 12V kontakt...

Som lydprosessor bruker jeg en PXA-H701 fra Alpine med displayet RUX-C701 Masse muligheter...
                - Audison Bit One
                - Alpine sine mange løsninger med bl.a. den nye PXA-H800, med tilbehør..
                - Mosconi har vel en, eller.....?
                Sikkert masse jeg har glemt som jeg ikke kommer på nå, men et styredisplay for selve prosessoren er et must!!

Skrik ut om det er noe mer
                VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
                DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
                http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

Comment

Dette var interesangt. Denne HRT iStreameer, hva gjør den i prinsippet? Både hjemme og i bil?

Denne Audison boksen... Hva gjør den....?

Jeg har ikke holdt på med bilstereo siden jeg solgte SVT Lightningen jeg hadde for mangen år siden. Utrolig tragisk utfall da jeg hadde en fin sponsoravtale på bilstereoen i denne...Men når kjerringa må ut så får det sine følger desverre.... Nå har jeg "oppgradert" til en fantastisk grom 1.3liters Space Star...hehe, så må jo ha litt lyd for å glemme hvor ukul bilen er :-)

Alternativet til disse to ovenforstående produkter er da en spiller...Som jo trolig blir billigere. Jeg ser mangen i dag har ipod styring osv...Samt noen har Bluetoot...kan lyden overføres via bluetooth? HVordan blir kvaliteten?

Min Samsung Galaxy s2 tar flac filer, men usikker på om den bare komprimerer det ned eller om den spiller det av urørt? Lyd kvalitet er jo viktig for opplevelsen.....!!

Comment

Du kan jo ta det avanserte og tidkrevende valget og legge inn en til spiller i bilen om du alikevell ikke skal bruke den orginale til driving av høytallerene.

Om du har en Space Star har du antagelig nok av plasser å gjemme bort en spiller
                    Hanskerommet f.eks også kjøre en kabel eller trådløst til mobilen.
                    Også fjærnkontroll på rattet til strying av lyd nivået og muligens bytting av sanger på mobilen..

Men klart det vil jo kreve endel mer arbeid.. Men sikkert meget gøy
                    Audi A6.
                    Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

Comment

Originally posted by Grumpyferal View Post
                      Du kan jo ta det avanserte og tidkrevende valget og legge inn en til spiller i bilen om du alikevell ikke skal bruke den orginale til driving av høytallerene.

Om du har en Space Star har du antagelig nok av plasser å gjemme bort en spiller
                      Hanskerommet f.eks også kjøre en kabel eller trådløst til mobilen.
                      Også fjærnkontroll på rattet til strying av lyd nivået og muligens bytting av sanger på mobilen..

Men klart det vil jo kreve endel mer arbeid.. Men sikkert meget gøy
                      Kjekt helt klart. Elsker å pønske ut nye løsninger og å snekkre det sammen. Men jeg må holde hodet litt kaldt her. Spørsmålet er jo hvor viktig disse funksjonene i kjørekomputeren er... Og jeg vet ikke om de er så viktige at jeg skal koste på dette så mye arbeid og penger?? Jeg så for meg en enkel løsning på dette uten for mye dill... Ser de selger noen mediespillere på Dealextreme som brukes til å spille av minnekort osv... Noe enkelt som det tenkte jeg opprinnelig på... Audison Bit one er jo flott løsning for eks, men dyr! Så avansert skal jeg ikke være tror jeg...Da får jeg heller kaste ut orginalspilleren og hive inn en ny.

Comment

Working...
                      X