Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lydoppsett bil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lydoppsett bil

    Heihei godtfolk.

    Lurte egentlig på litt tanker om oppsett i bilen. Ville du ha kjørt dobbelt opp (2x 2komponentssett) fremme eller ett sett fremme og ett sett bak?



    Er jo litt individuelt også men tenkte det var litt tanker/erfaringer.

  • #2
    Jeg personlig ville gått for 2 stk frontsett forran en får et mere "riktig" lydbilde da

    mvh kim

    Comment


    • #3
      Skriver via mobil nå så orker ikke utbrodere, men spørs litt hva du vil oppnå også. Personlig (og fra et teknisk ståsted) mener jeg at ett godt sett foran vil spille bedre enn noen av de alternativene der. Bedre å legge like mye penger i ett sett høyttalere enn å kjøpe to litt kjipere.
      Mvh Tony
      - The only road to take is perfection itself

      Comment


      • #4
        Jeg synes det er best med bare høyttalere fremme, og om du setter en god forsterker trenger du sikkert ikke flere sett. Selvfølgelig skal du bare ha to sett fremme om du ønsker, har sett mange morsomme bygg med flere sett fremme
        Last edited by Defus; 01-12-2013, 15:19.
        [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
        Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

        Comment


        • #5
          Men er det optimalt med fler sett? Trenger man fler sett? Som regel er svaret nei på begge spørsmål
          Mvh Tony
          - The only road to take is perfection itself

          Comment


          • #6
            Burde kanskje presisert det, men var derfor jeg sa morsomme bygg
            [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
            Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

            Comment


            • #7
              Hehe, tenkte meg det ikke var noe konkret svar - derfor kjekt med litt erfaringer.

              Selvfølgelig er det bedre å legge mer i ett hoved sett, men hvis vi går ut ifra at begge settene er like high-end?


              Hmmm, oppnå oppnå.. hørselsskader?

              Comment


              • #8
                Hvis det er hørselskader i bil du vil oppnå så vet jeg om mye annet som virker bedre. Horndiskanter og ultrasensitive PA-elementer.

                Ellers holder det i bøtter og spann med kun ett sett høyttalere foran, der du sitter. Og passasjerene? Joda, de hører de også.
                Mvh Tony
                - The only road to take is perfection itself

                Comment


                • #9
                  Neida, det var jo egentlig litt oppspinn med hørselsskader som mål - det kommer jo av seg selv uansett når man holder på med dette her. Er jo ett fyldig lydbilde jeg vil oppnå, litt usikker hvordan jeg skal sette ord på det. Men jeg kommer nok til å prøve meg litt frem. Det som var litt "håp" var siden at jeg ikke kan plassere waveguidene mine fremme i bilen så var jeg litt spent på hvordan det ble med waveguidene bak.

                  Comment


                  • #10
                    Ville du vært på konsert hvis du måtte stå med ryggen til?

                    Fordeler med å kun ha elementer foran

                    -Lydbildet er foran deg/dere som sitter foran
                    -Lydbildet er foran deg/dere som sitter baki
                    -Du kan legge penger i kun ett kjempegodt sett
                    -Mindre kabling, færre forsterkere, mindre jobb
                    -Osv
                    -Osv

                    Ulemper med å kun ha elementer foran

                    -Ingen



                    Neida, men jeg ser ikke noe poeng i ha elementene plassert noe annet sted enn foran annet enn hvis du har 16, 8" dedikerte midbassere så kan det hende du trenger plassen, men en vanlig mann i gata= gun på foran!

                    Foran i bilen is the shiet!
                    You know, Im all about that bass...

                    Comment


                    • #11
                      Haha, stemmer jo det. Selvfølgelig. Men hvis du da tenker film f.eks så vil du jo at lydopplevelsen skal komme bak deg også for å få en komplett lydopplevelse. ;-) var vel mer der jeg tenkte med fyldigere lydrom. Men så skal jeg jo ikke se film heller akkurat da så menne ja, tenkte alikevel litt på oppsettet iforhold til erfaringer. Blir nok dobbelt fremme menne.... Hmmmmm.. ønsker å få brukt waveguidene. ;-p ugh.

                      Comment


                      • #12
                        Forskjell på kino og konsert Kino kan du ha hjemme, og konsert i bilen
                        Skjønner heller ikke hvorfor du skal ha 2 sett forran, bedre å kjøpe et sett som er mye bedre for de pengene

                        Comment


                        • #13
                          Forslag til hvilke høyttalere det skulle være?

                          Comment


                          • #14
                            Nå kan vel ikke kinolyd og stereolyd sammenlignes sånn heller. Kinolyd opptrer i mange lydkanaler, mens stereo kun er to. Får ikke automagisk kinolyd ved å plassere mange høyttalere rundt omkring og håpe på det beste

                            Men: hva har du plass til, og hva er budsjettet ditt?
                            Mvh Tony
                            - The only road to take is perfection itself

                            Comment


                            • #15
                              Bil og stue gir to forskjellige lytterom. I tillegg er det endel støy i bil som påvirker lydbildet.
                              Grunnen til at mange velger å bruke to frontsett fremme er at støyen i bilen er i samme frekvensområde som ligger mellom midbass og sub. For å kompensere for tapet som oppstår i disse frekvenser er det noen kloke hoder som fant på å bruke dobbel midbass i frontsettet.

                              Comment

                              Working...
                              X