Announcement

Collapse
No announcement yet.

soundstream tra

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• soundstream tra

soundstream tra har CROSSOVER SLOPE 18db. ka er den funksjonen? blir ikkje bass slaga kortare og lyden dårligare av den funksjonen?
    er ein sann forsterkar egna til bruk på eit frontsett?

Alle Soundstream Tarantula Tra forsterkere kan brukes til frontsett.

Hvilken modell har du og hva skal du koble til den ?
    Mvh
    Lars Engen

Comment

har soundstream tra 1400.2 som på eit sett infinity kappa perfect 6.1
      blei ikkje noke bra lyd. blei dårlig med bass. og skrur eg opp bassen so berre vrenge den lyden. har du noke tips? har ikkje skrudd på ferkvensane. kjøyre med 125 hz frå pioneer cd spelaren.

grunnen til den dårlige lyden trur eg ka ha eit samanheng med at eg har brukt ein dårlig forsterkar som har cutta og vrengt lyden i høgtalarane. kan det stemme?

Comment

Originally posted by Anseth View Post
        har soundstream tra 1400.2 som på eit sett infinity kappa perfect 6.1
        blei ikkje noke bra lyd. blei dårlig med bass. og skrur eg opp bassen so berre vrenge den lyden. har du noke tips? har ikkje skrudd på ferkvensane. kjøyre med 125 hz frå pioneer cd spelaren.

grunnen til den dårlige lyden trur eg ka ha eit samanheng med at eg har brukt ein dårlig forsterkar som har cutta og vrengt lyden i høgtalarane. kan det stemme?
        Prøv å sett hpf til 50 eller 63hz på cd spilleren din.
        125hz er altfor høy deling til å ha forhåpninger om midbasstrøkk.

Har du dempet dørene skikkelig? Du får IKKE skikkelig "Gjuv" fra midbassene uansett om dørene dine ikke er solide nok og de sitter skikkelig montert.
        Honda Civic
        Audison Thesis

http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=7251

Comment

hehe.... heller omvendt enn det du tror skarpere filter (slope) skal gi bla bedre effekt tålighet og med 18dB får du mindre fase vridning enn en filter med 6 eller 12dBslope. Til frontsett fungerer enda bedre også da dette gjør at nedre grense frekvense vil være mer "begrenset" og i praksis vil dette frontsettet tåle høyere volum uten å vrenge. Mener epifant forklarte dette mye bedre for lenge siden...

eneste som "bestemer" om en amp IKKE er egnet til frontsett er om den er en forsterker med begrenset båndbrede dvs om den bare spiller frekvenser mellom 20Hz og 200Hz eller lignende. Til frontsett kan brukes alle forsterkere som kan spille mellom (20Hz) 50Hz og 20000Hz...
          --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
          -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Comment

gjør som rizla nevner først... sett nedregrensefrek til "minst" 50-60Hz ellers vil det frontsettet ikke klare noe særlig lave frekvenser med brukbar volum... MEN i tilleg til solid montering er aller VIKTGSTE å ha det helt tett rundt elementens forside og bakside... vanlig amatør feil... -fase nevnes ikke da dette regnes som elementar kunnskap...

Comment

IKKE del på spilleren, er 6dp slope på pioneer spillere , med mindre du har en av de mer avanserte (som P88RS eller tilog med ODR)..

Del på forsterkeren din du, så blir det litt brattere deling blandt annet.

Men virker som det også er en monteringsfeil her som matador nevner, akkustisk kortslutning gir ikke akkurat pen lyd :P
              1993 BMW 318is coupe

Alpine - Phoenix Gold - UsAmps - Hertz - Odyssey - Evus - Tsunami - Vibroplast

Comment

har passat 97 mod. dørene er ikkje dempa. har pioneer deh-p980bt.
                høgtalarane er festa godt til døra med spacera. som er skrudd godt til med pakking på innerplata. og noke heimlaga pakkning mellom bassen og spaceren. kunne ha vore bedre.

ka slaks frekvensa bør eg stille forsterkaren inn på?
                med den CROSSOVER SLOPE 18db er det ein positiv eller negativ funksjon?

Comment

har passat 97 mod. dørene er ikkje dempa. har pioneer deh-p980bt.
                  høgtalarane er festa godt til døra med spacera. som er skrudd godt til med pakking på innerplata. og noke heimlaga pakkning mellom bassen og spaceren. kunne ha vore bedre.

ka slaks frekvensa bør eg stille forsterkaren inn på?
                  med den CROSSOVER SLOPE 18db er det ein positiv eller negativ funksjon?
                  Sånn sett er det ikke en "funksjon". Alle forsterkere med delefilter deler på forskjellige "slopes". Noen har 12, noen har 18 og noen har 24db. Noen har også justerbar mellom f.eks 12/24db. Dette bestemmer hvor bratt delefrekvensen skal kuttes. La oss si at du f.eks deler på 63hz ved 12db slope. Da begynner kurven å gå nedover fra 63hz og går nedover og nedover og har fortsatt litt nivå i f.eks 35hz og ingenting i 20-25hz. La oss da si at du deler ved 24db, da kuttes den mye brattere og du har så og så inget nivå i f.eks 30-35hz.

Her er et eksempel :

Jo høyere "verdi" på "slopen" jo brattere kutter den.

Prøv å del hpf på ca 50-60hz på forsterkeren
                  Honda Civic
                  Audison Thesis

Comment

hjelpe lite å justere frekvensane på cd spelaren og forsterkaren. blir ikkje noke serlg meir bass. kan sette cd spelaren på super bass. men då smelle det bra frå bassen.

har brukt ditta høgtalaradaptere: http://www.iceaudio.no/images_produk...45722f6597b78d

fekk faktis meir og bedre bass med orginal anlegge av ein eller anna grunn. men eg skjønna ikkje koffor.

Comment

hjelpe lite å justere frekvensane på cd spelaren og forsterkaren. blir ikkje noke serlg meir bass. kan sette cd spelaren på super bass. men då smelle det bra frå bassen.

har brukt ditta høgtalaradaptere: http://www.iceaudio.no/images_produk...45722f6597b78d

fekk faktis meir og bedre bass med orginal anlegge av ein eller anna grunn. men eg skjønna ikkje koffor.
                      Husk at du må skru av hpf på spilleren når du skal justere hpf på forsterkeren og vice versa.

Grunnen til at originalhøyttalerne hadde mer bass er ofte at de er veldig lite kresne på høyttalervolum, mens en midbass som Kappa Perfect gjerne vil ha noe mer solid og dødt for å funke optimalt.

Du burde absolutt dempet dørene dine
                      Honda Civic
                      Audison Thesis

Comment

hvis du ikke er METODISK og prøver det som du har blitt fortalt må du virkelig ha gjørt noe galt.

18dB slop er en veldig positiv ting ja...

du vil ikke få "bass" fra det fronsettet uansett, da den har ikke nok menbran areal eller lang slag lengde MEN du skal få mer snert og attack som vi få deg til å føle som om bassen/subb er plasert foran. Det er 2 mulig årsaker til at du har dårlig med mellombass foran: du har luftlekasje -det som kales akustisk kortslutning: da ser du bare mye menbran bevegelse og vibrasjoner rundt elementen men blir ikke "bass"...

eller nesten det samme: altså mye bevegelse og ristin men ingen bass pga elektrisk motfase mellom høyre-venstre kanal...letere å finne ut av den siste alternativet da du bare setter balanse kontrolen mot bare et av kanalene -feks justere bare til høyre, da skal "bassen" bli sterkere og når du justerer balansen tilbake til midten blir bassen svakere igjen, er det tilfelle så har du feilkoblet plus/minus terminalenen på delefiltre eller høyttalerne. -prøv det først og mistenker at dette må være problemet ditt siden du merker en ørliten øking med bass boost men så bånner elementene og...

lykke til og husk å prøve det som rizla allrede har nevnt...

glemte å nevne at siden du bruker delefiltre på både spilleren og forsterkeren: du MÅ ha så lav som mulig delefrekvens utifra spilleren -feks 50Hz i HP (front utg) og så høyt som mulig utifra subb utgangen -feks 120Hz- og de frekvensen på 50-70Hz som vi har snakket om å justere MÅ du justere på forsterkeren.... hvis du ikke forstår hvordan dette henger sammen så bare gjør det og få riktig lyd så kan du spørre noen andre seinere...
                        Last edited by matador; 01-02-2008, 16:21.

Comment

såg over kablane so seint som i går. tok av dørtrekke. og tok høgtalaren ut. pluss og minus er kobla riktig. men eg fant ein liten feil no nettopp. på det eine delfilteret. der du kobla +5db 0db og -5db var den eine pinnen kobla av på høgreside. og når eg fekk kobla den på. so spelte det masse høgare og bedre. fekk verfall meir diskant. muligens høgare bass og.

men eg lika ikkje at den bassen vrenge og smelle so tidlig når eg skrur opp lyden. bassen slår som berre det. men det kjem ikkje so masse lyd ut av den. om eg stile frekvensane på 50hz hp eller 125hz hp so merka eg ikkje noke serlig forskjell.

men det eg lure på er korleis blir lyden viss eg dempa dørene? blir det meir bass då? i so fall kor masse meir blir det?

Comment

såg over kablane so seint som i går. tok av dørtrekke. og tok høgtalaren ut. pluss og minus er kobla riktig. men eg fant ein liten feil no nettopp. på det eine delfilteret. der du kobla +5db 0db og -5db var den eine pinnen kobla av på høgreside. og når eg fekk kobla den på. so spelte det masse høgare og bedre. fekk verfall meir diskant. muligens høgare bass og.

men eg lika ikkje at den bassen vrenge og smelle so tidlig når eg skrur opp lyden. bassen slår som berre det. men det kjem ikkje so masse lyd ut av den. om eg stile frekvensane på 50hz hp eller 125hz hp so merka eg ikkje noke serlig forskjell.

men det eg lure på er korleis blir lyden viss eg dempa dørene? blir det meir bass då? i so fall kor masse meir blir det?
                            Delefilteret bør helst stå på -5 db om du har montert diskanten høyt oppe i bilen. Du bør prøve deg litt frem på dette.

Det må være noe galt en plass om det låter SÅ dårlig. Sjekk på forsterkeren om det står noe bass boost funksjon eller noe, og sjekk om noe på spilleren gjør det. F.eks loudness eller noe som helst. Alt bør stå på flatt i første omgang.

Demping hjelper ufattelig mye. Jeg mener forøvrig at inget komponentsett bør monteres uten å dempe dørene. Kjøp heller et komponentsett til 1000,- mindre og legg de pengene i dempemateriale. Da kan jeg garantere deg bedre lyd enn om du ikke hadde dempa dørene og kjøpt et sett til 1000,- mer
                            Last edited by RiZLa; 01-02-2008, 21:39.
                            Honda Civic
                            Audison Thesis

Comment

Det er midbassen i døra du snakker om ? sorry hvis jeg er helt på jordet, men jeg vil tro at det kan ha noe med at den ikke spiller så bra, når den spiller inn i hele døra di.. det kan bli litt for mye. det er min mening da, men jeg er jo helt på jordet uansett

Comment

Working...
                              X