Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lyddempingsproblemer...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lyddempingsproblemer...

    Jeg har for første gang prøvd å dempe dørene i bilen min, en Alfa Romeo 166 fra 2001. Relativt godt dempet fra før, men det kan alltid bli bedre. Noe av det som irriterte var knirkelyder med litt volum på lave frekvenser. Etter en god stund fikk jeg av dørtrekket, som er skrudd veldig godt fast på denne bilen. Bak dette ligger det en slags demping. De grønne og røde markeringene var for å vise hvor dørtrekket fortsatt er festet etter at man hadde fjernet alle skruene...



    Denne består av en tynn plate av noe plastlignende greier, med noe skumgummi ikke ulikt Installbay sin Bitoplast. Det jeg gjorde var å ta bort denne, for så å klistre vibroplast og splen på dørblekket og innerdøra (blekket mellom vinduet og dørtrekket), samt bitoplast på selve dørtrekket. I ettertid så har jeg tydeligvis gjort et eller annet rart... det gnisser nemlig noe voldsomt fra døra nå hvis jeg kjører over litt smådumpete vei (type betongbru eller lignende med mange små, raske dumper). Jeg har en liten teori om at det kan være den originale dempingsplata, da denne virker som om den ikke sitter helt fast (er festet med noe greier som løsnet med hårføner). Jeg vurderer derfor å fjerne den og erstatte med f.eks. splen. Vil splen fungere som fuktsperre? Og burde jeg dempe selve dørtrekket (plasten) med vibroplast også? Her har jeg bare brukt bitoplast nemlig... Hvordan er det å fjerne bitoplast hvis jeg vil legge vibroplast under?

    Forresten så er vibroplast noe vanvittig bra saker! Dørblekket var allerede dempet noe, men ble stødig som fjell etterpå!!

  • #2
    Ingen? Skriver jeg for langt? To korte spørsmål da:

    Fungerer splen som fuktsperre?

    Hva må jeg i så fall tenke på? Arkene er jo ikke store nok til å dekke hele døra...

    Comment


    • #3
      ja det gjør det jeg ville lagt vibroplast M1 over døra først så et lag med bitoplast eller splen over, da blir det dødt og tett

      Comment


      • #4
        Holder det da å legge splen-platene inntil hverandre, eller bør det være overlapp?

        Comment


        • #5
          om det ikke er noe M1 bak så bør du i det minste ha overlapp ja..

          Comment

          Working...
          X