Announcement

Collapse
No announcement yet.

Passat 3bg: Kabeltrekking - hva på hvilken side og hvordan.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Passat 3bg: Kabeltrekking - hva på hvilken side og hvordan.

    Vel, nå skal jeg inn med Focal 165VR i frontdørene, Alpine 10" Type R i reservehjulsbrønnen, dette drevet av en Audison LRx6.9...
    Har en Connection 6-i-1-signalkabel, så denne er jo lett å få plass til.
    Men skal kjøre aktiv deling på høyttalerne så må frem med 2 høyttalerkabler på hver side.

    Spørsmålene er da som følger:

    1) Noen som har bilde eller forklaring av hvordan dekslene langs terskler etc er festet, slik at jeg får plukket dette av uten å ødelegge noe?

    2) Hvilken side bør jeg trekke strømkabel på? Fikk tips om å legge den under bilen - stripset fast i bremserør, men siden jeg har 4cm klaring under bilen vet jeg ikke om det er så lurt.

    3) Er det grei plass til kabler under terskeldekslene slik at jeg kan kjøre litt grei dimensjon på høyttalerkabler og strømkabel, eller vil jeg slite med mer enn 2x1,5mm2?
    .:Lasse:.

  • #2
    3bg? Hvilken årsmodell er det?
    Er det "samme" som golf 3 er det 0 stress med å legge kabel på noen av sidene da det er plass i massevis.
    1,5 mm2 holder til front det.
    Strøm kabel er veldig enkelt å trekke inni bilen(ihvertfall om det er eldre typen)

    Comment


    • #3
      3BG er 01-04.

      Jeg tok inn strømkabel gjennom AC-inngangen og la den på passasjerside. Mens noen finner en gjennomgang bak batteriet og legger på sjåfør siden.

      Det er god plass under listene, ihvertfall til 33mm2. Men ser for meg at den signalkabelen kan bli litt vanskelig å smette igjennom slike bøyler som er under der, men den kan jo ligge løst under lista.
      Alpine
      Audison
      Hertz
      Soundstream

      Comment


      • #4
        Jeg la strømkabelen inn i en ledig nippel i boksen til hjernen oppe ved frontruta på førersiden, gjennom den er de praktisk talt åpent ned over pedalene, og derifra på den siden å bakover...
        Signalkabelen jeg har er en stinger flat-kabel 6i1 sak, men denne var ikke skjermet (tror jeg, så meget tynn ut) så jeg pakket den inn i alufolie hele veien langs kanalen der den ligger sammen med de andre kablene i bilens nett.
        Jeg trakk en 21mm2 strømkabel, å den pluss 2 2,5mm2 høytt kabler var ikke noe problem.

        Alle dekslene er bare klipset fast bortsett fra helt foran, der er det en stjerneskrue bak et deksel, og helt bak, der er en torx under setet.

        Om du har sedan så er setet enkleste sak i verden å få ut.
        Rykk setet opp 5cm i fremkant, klem det bakover 1cm eller 2, å da skal det løsne helt. Om du har STV så kan det være annerledes, men er ikke sikker.

        Om du skal ha ledninger ut til bakdørene, så må du av med dekselet under selen, dette må du klemme inn et klips helt nederst, det kommer til syne når det lange langs kanalen er av. Mens du "holder inne" dette klipset, skyver du hele dekselet opp et par cm, vipper det ut i bunn, å trekker det ned igjen, da er det løst.

        Jeg ikke rotet rundt i denne typen bil før, men alt sier seg selv ganske lett.

        Å komme seg ut i dørene er litt knot, de gummi gjennomføringene der var litt vanskelige å få på plass igjen. Du trenger ikke av med stålplata inni døra, med mindre du skal dempe noe. Men du trenger adapter-ringer for å få montert høyttalerne, de orginale er ca 3cm høye ut fra døra, du skjønner hva jeg mener når du får av trekket.

        Trekket på førerdøren er festet med 2 skruer i bunn, å 3stk bak panele for el-vinduene, for å få av det, må du ha av en liten bit av håndtaket.
        På passaskjersiden, så er det nesten likt, men kun 2 skruer bak der tror jeg...
        Når alle skruer er ute, så napper du alt bare rett ut av klipsene.
        Pass litt på, det er mange koblinger bak der.
        Wire'en for døråpnern er en liten "hann-kontakt" som er tredd inn i en holder å holder på plass av et klips, denne må holder ut, samtidig som du trekker strømpen på wire'en tilbake, for deretter å vri det hele 90grader ut, å løsne den fra hendelen.

        PUH! Nå kan du vel ordne dette i blinde
        Bilen min: Prosjekt Passat 3BG Sedan

        Comment


        • #5
          men ikke legg høytaler kablene på samme side som strømkabelen... da er det fare for dynamostøy..
          Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
          Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

          Comment


          • #6
            jeg stiller et spørsmål som både jeg og trådstarter kan få bruk for jeg.

            Kan man legge REM-Kabelen sammen med strømkabelen?

            (i mitt tilfelle ha jeg har lagt den sammen med en EVUS 50mm2 som drar en US amps XT4000D, som igjen drar to RE Audio SE12". Går dette bra?)
            Pioneer - USamps - REaudio - Evus

            Comment


            • #7
              yeah, rem kabel er bare en kabel som gir 12volts spenning.

              Null påvirkning osv der
              Mvh
              Rolf Try Nygård

              Comment


              • #8
                Originally posted by biffen071278 View Post
                men ikke legg høytaler kablene på samme side som strømkabelen... da er det fare for dynamostøy..
                Jeg kunne vært enig, om du hadde hatt 22kv i bilen, å skulle forskyne oslo med strøm... men på 12v så skal det INNMARI mye til å generere noe støy, som vi gi noen innvirkning på en 4ohms last.

                Høyttaler kabler kan ligge akkurat hvordan de vil er min oppfatning.
                Bilen min: Prosjekt Passat 3BG Sedan

                Comment


                • #9
                  ikke enig i det hele tatt. skal utrolig lite til for å få dynamo sus... men er helst om det er dårlig signal kabel da... vet ikke hvordan det er med høytaler kabler da jeg alltid legger de på andre siden enn strøm kabelen...
                  Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
                  Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

                  Comment


                  • #10
                    Signalkabel er jeg helt enig i skal på andre siden av strøm, og aller helst fraskilt fra bilens øvrige nett og.
                    Men det med høyttaler kablene kan du ta med knusende ro, legg de akkurat hvor du vil.
                    Bilen min: Prosjekt Passat 3BG Sedan

                    Comment


                    • #11
                      Takk for utførlig beskrivelse eMTea! Burde få dette til nå ja!
                      Har stasjonsvogn men merket at setet kunne løsnes, så er sikkert temmelig likt.
                      Får dra å kjøpe meg noen meter med 35mm2, batteriterminal, sikringsholder og høyttalerkabel, og prøve meg på litt trekking.
                      Får Stinger 1,5mm2 høyttalerkabel til 10,-/m...eller Connection 2,0mm2 til 20,-/m2. Blir sikkert å gå for Stingern.

                      Jeg har montert anlegg i diverse biler og aldri fått noe støy fra strømkabel til høyttalerkabel. Signalkabel derimot. Skal legge signalkabelen på høyre side da, og så får jeg se om det blir støy - hvis det gjør det får jeg legge alufolie rundt. I gamle biler er det jo greit, der er jo som regel alle ledningene på en side. Håper det ikke er for mange strømkabler på h.side i Passaten.
                      .:Lasse:.

                      Comment


                      • #12
                        Det er faktisk endel på begge sider, men om det går så mye strøm i dem kan vel diskuteres, jeg skjermet ekstra bare for mage-følesen... Det er nok mest ledninger for el-vinduer, sentral-lås og airbager tenker jeg, jeg har 8 av dem i min... Er nok litt ledninger for 4trekken og abs opplegget og..
                        Lykke til, tviler på du merker noe forskjell på de kablene, jeg brukte 2,5mm2 fordi naboen hadde 100m+ stående
                        Bilen min: Prosjekt Passat 3BG Sedan

                        Comment

                        Working...
                        X