Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maxima Batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Maxima Batterier

    Har nå snakket med importør av disse batteriene.

    Som sier at de er gode på lyd pga stabilitet for normalt bruk.

    MEN som nevnt før på forumet så kunne importør bekrefte at de tåler svert lite over 14,4volt ladespenning.
    Dette pga at det bygger seg opp gasser/trykk inni batteriet ved for høy lading.
    Dette resulterer i at en ventil til slutt opner seg og slipper ut gasser.
    Da batteriet er avhengig av disse gassene så vil du miste kapasitet og batteriet vil gå varmt/ødelegges.

    Kan også nevne at 14,4v er ved romtemperatur og at batteriet tåler mindre over tid hvis det er varmere.

    Dette ble fortalt til meg av en veldig erlig importør

    Dette gjelder da bare for de som har justerbar laderegulator dere andre lader ikke for mye

  • #2
    Odyssey tåler heller ikke ladespenning over 14,4V...
    Øyvind Kalbækken

    Alpine F#1, Mosconi, Scan-Speak Revelator, Soundstream XXX-15, Supra, Connection, Northstar.

    Comment


    • #3
      da er det kanskje ikke så mange batterier som tåler over 14,4v over tid

      Comment


      • #4
        Jeg bruker et vanlig Varta-batteri, og har ca 14,9 i ladespenning. Har ingen problemer med det.
        Olav L.
        Volvo 740 GLT -90

        Comment


        • #5
          Er vel ikke så mang som klarer å lade over 14.4v ved høyt volum heller da:P

          Hm,så det kan være skummelt med 15/15,5v laderegulator om man ikke spiller musikk og ikke bruker noe som drar strøm altså.. En tankevekker,om man har dyre gelebatterier!

          Comment


          • #6
            Jeg har ladestrøm på litt over 12 volt jeg på måler'n i dæssjen.
            Hva må jeg gjøre da?
            Mvh. Terje Hansen. @ Facebook
            # Mazda 6 / X Audi A6 / X Volvo 850 / My CarDomain

            Comment


            • #7
              Det hadde jeg og til jeg bytta ledningert til VM... gamle var jo sytråd

              Comment


              • #8
                Originally posted by Taggen View Post
                Jeg har ladestrøm på litt over 12 volt jeg på måler'n i dæssjen.
                Hva må jeg gjøre da?
                prøv å måle på batteriet(etter å ha kjørt litt )
                uten at motor går.

                prøv så på tomgang (på batteriet)

                hvis du har lav ladespenning på tomgang så er nok dynamoen sliten,det bør være over 13volt.
                kan være nok å rengjøre dynamoen og kanskje skifte børster.

                hvis det er greit når motor går men at det dabber av når du stopper motor og det går fort under 12 volt så bør batteriet skiftes

                Comment


                • #9
                  i bilen min da jeg kjører i lengere tid synker ladespenninga mi, har nesten vært nede i 12,5v mens jeg kjørte med nesten ikke lyd på anlegget
                  VW Golf 4
                  Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                  Simen Sormbråten

                  Comment


                  • #10
                    vet ikke om dette har noe med saken å gjøre men vet at noen biler/dynamoer har en avansert funksjon som gjør at dynamoen ikke gir full pupp hele tiden,,,
                    men det er kanskje bare strømmen(a) og ikke spenninga(v) som blir regulert.

                    på noen mitsubishier er det 3 ledninger på spenningsregulatoren og da sa han på verkstedet at det bare var å kutte den ene av dem

                    Comment


                    • #11
                      hmmm jeg har sett det er en liten tynn ledning som går til dynamoen min i tilegg til + og -
                      VW Golf 4
                      Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                      Simen Sormbråten

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by simso View Post
                        hmmm jeg har sett det er en liten tynn ledning som går til dynamoen min i tilegg til + og -
                        bytt ut dem du så blir det mulig bedre. hehe.
                        Musikk uten bass er som jenter uten Pupper.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by simso View Post
                          hmmm jeg har sett det er en liten tynn ledning som går til dynamoen min i tilegg til + og -
                          på min er det 2 kanskje den andre er jord og din bruker gods som jord.

                          hvor store kabler bruker du ellers på batt dyn jord og bakover?
                          og hvor høy ladespenning har du ellers?

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by 2fastgt4 View Post
                            på min er det 2 kanskje den andre er jord og din bruker gods som jord.

                            hvor store kabler bruker du ellers på batt dyn jord og bakover?
                            og hvor høy ladespenning har du ellers?
                            fra dynamo til bateri så er det orginalt

                            og bakover har jeg en 21 qadrat kabel med 60amp sikring.
                            VW Golf 4
                            Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                            Simen Sormbråten

                            Comment


                            • #15
                              tror jeg skal oppgradere kabler jeg. var ute å så litt

                              de orginale kabla ville jeg sammenligne med hyssing
                              VW Golf 4
                              Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                              Simen Sormbråten

                              Comment

                              Working...
                              X