Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tja, på tide å bytte forsterkerene. Enbefalinger og tips.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tja, på tide å bytte forsterkerene. Enbefalinger og tips.

    Hja, når jeg nå først er igang med å bytte ting i bilen, så er det vel på tide å bytte ut Soundmagus også.
    Igjen pga plassbesparelser og fordi soundmagus ikke har så bra lyd lenger etter oppgradering av frontsett, hehe, men de var billige og mye moro, det er helt klart. Soundmagusene jeg har pr idag er en 4 kanals C-160 og en "3000w" X-3200.

    Hva anbefales av forsterker til 2stk ES250d i lukket boks, samt et sett Space K6.
    På sikt så vil jeg nok ha et rimeligere komposett 5,25" bak også, men det er bare for å fylle opp littegranne.
    Ser for meg at en 5/6 -kanaler vil kunne gjøre en god jobb her? Langt bedre enn to kjempedigre (fysisk størrelse) Soundmagus..?!
    Gjerne bruktforsterkere for densaks skyld, dog jeg ikke har planer om å kjøpe noe riktig ennå, om ikke rett produkt til rett pris dukker opp.
    mvh
    Terje

    Audi, Audison, Hertz og Pioneer.

  • #2
    Originally posted by terion View Post
    ...ikke har planer om å kjøpe noe riktig ennå, om ikke rett produkt til rett pris dukker opp.


    Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

    Comment


    • #3
      Hehehe... ..

      Tenkte på brukt jeg aaaaltsaa..

      Var jo ment også for å få litt tips på hvilken forsterker jeg bør gå for i oppsettet mitt, da
      Last edited by terion; 25-09-2008, 07:08.
      mvh
      Terje

      Audi, Audison, Hertz og Pioneer.

      Comment


      • #4
        Hvilken forsterker du skal ha kommer jo ann på forventningene dine, du finner ingen rimelige 5 kanalere som har like mye effekt på bass kanalen som anusen har men de har nok krefter ti lå drive 2 ES250 (som jeg forresten har på tilbud om dagen :-)

        Audison SRx5,Hertz Ep5 eller Soundstream Lw5.830 er vel gode kandidater som ligger i prisklassen 3500-4000,-
        Mvh
        Lars Engen

        Comment


        • #5
          Jeg forventer etter forsterkerbytte, et hinsides trøkk fra både bass og frontsett, ettersom de spiller helt utrolig nå. Uten å mukke, så klarer Soundmagus å vrenge dritten av ES250d, så må ha tunga i rett munn når jeg justerer på dette Om det er pga bedriten forsterker (den bør jo ikke være helt ute, selv om det er kinavare) eller om den faktisk har kraft nok, er noe annet.
          Uansett, som nevnt.. Soundmagus suser og lager mye støy (ikke dynamostøy).
          Soundmagus tar MYE plass, ganske massive blokker.
          Soundmagus (har jeg hørt) leverer ikke mye strøm.

          Ser det ligger en Audison VRX 6.420 under salg, men den har jeg ikke råd til ennå, men hvordan er noe sånt?
          Vil jeg klare å få rå lyd i bass og front (litt bak) med en flerkanals? Eller bør jeg gå for to stykker, hhv en mono og en 4 kanals?
          mvh
          Terje

          Audi, Audison, Hertz og Pioneer.

          Comment


          • #6
            Jeg var tidlig ute på BF med å gå hardt ut mot Soundmagus pga det jeg mener er bedriten lydkvalitet og feil mellom hva dem lover og holder, men som jeg skrev der så er det ikke til å komme bort fra at Soundmagus leverer utrolig mye strøm pr krone (dem leverer bare ikke mye strøm ut i forhold til hva man må gi dem av strøm, dem er utrolig lite effektive).

            Om den er oppgitt til 3000WRMS og kun gir 1500WRMS så har du allikevel 1500WRMS med svært, svært billig forsterkerkraft. 1500WRMS er 1500 watt kontinuerlig effekt enten det kommer fra ene eller andre forsterkeren, forskjellen ligger i hvordan dem låter og hvordan dem ikke låter (støy som du nevner). En fullendt perfekt gjengitt lydbølge på 1500WRMS er den samme enten den kommer fra ene eller andre forsterkeren sålenge den er gjengitt identisk som den var innspilt. Noen forsterkere klarer dette meget bra og andre klarer dette mye mindre bra (Soundmagus er en av dem) - det er selve hovedgrunnen til at man kjøper utstyr ved å lytte til det, istedet for å bare bruke en db-måler.

            Hva som skal til for å vrenge en ES250d bør være det samme enten det er effekt fra Soundmagus eller det er effekt fra f.eks en Audison sålenge det er innenfor forsterkerens rammer og det ikke er fordi man sender en direkte feil tone til den. En Soundmagus bør normalt lett klare å gi ES250d de wattene som skal til for å nå max uten å miste kontrollen, men om det er samme signalet ut fra Soundmagus som den ble bedt gjengi tviler jeg heller på. Jeg tror at hvis du i dag vrenger ES250d med Soundmagus vil du logisk nok ikke kunne få noe mer peak-effekt ut av den med en annen forsterker (høyeste lyd vil fremdeles være x dB) - derimot kan du jo fort klare få en svært mye bedre og høyere benyttbar lyd ut av den (særlig uten sus og støy, en forsterker bør aldri tilføre støy, det er støy som gjerne spiser effekt fordi den er introdusert via signalveien og dermed også må gjengis og når den gjengis oppleves dette som forvrengninger/uønskede bølger og da når man kanskje aldri det ekte ytterpunkt av hva elementet kan klare).

            VRx 6.420 er jo en svært vellydende forsterker, men om definisjonen på god lyd = mye lyd, så tror jeg ikke den er riktige valget - da kan du nok klare skvise like mye trøkk ut av en Soundmagus. Er derimot fokuset god lyd, så er VRx 6.420 sannsynligvis en av de (kanskje) ti beste 5+kanals forsterkerne i verden. For frontsettet ditt er jeg overbevist om at VRx'en også effektmessig spiser den fire-kanals Soundmagus'en din til frokost, men til sub vil du nok merke at du har mindre, men renere effekt til rådighet.

            Ble pokka vanskelig å forklare, er ikke så flink å ordlegge meg, men får håpe det ble ca bra, hvis ikke får noen andre korrigere meg
            /////ALPINE Mobile media solutions
            Lotus by seas
            BR?X German car audio

            Comment


            • #7
              Synes du var flink,zettie Jeg hang med i svingene på forklaringe ding, men jeg vet ikke hvorvidt det er rett det du skriver om soundmagus'ene. Men bra lesestoff i allefall. Skulle dog gjerne sett noen linker til de påstandene som du slenger ut. Det er det som er så farlig med å være på ett forum å komme med bastante påstander, folk vil gjerne ha bevis.. hehe Ikke slit deg ut for min del, jeg har ikke soundmagus og kommer heller ikke til å kjøpe det i neste framtid. Hadde bare vært morro lesing.

              Mvh Sture
              Sture Vedal

              Comment


              • #8
                Skjønte hva du mente og var bra lesning. Soundmagus er på ingen måte dårlig forsterker, til prisen. Men de støyer og tar plass. Den spiller ES250'ene med god kontroll, men jeg tror ikke den er istand til å spille så fryktelig pent, da det er mye rabalder i form av vrenging og upresis bass når jeg spiller høyt med den. Var det jeg mente. At den har kraft nok er ingen tvil.

                Jeg liker veldig godt riktig og god lyd, men samtidig liker å spille veldig høyt, og føler igrunnen at jeg ikke trenger en diger blokk på "3000w", og 4x160w forsterkeren vet jeg ikke er god. (Den skurrer bl.a i venstresvinger når jeg legger den på langs i bilen! Jeg har to stk av dem som gjør det! hehe).
                Så frontsettet mitt kunne trenge en del mer pulver.

                ES250d-ene vil jeg ha kraft nok til at de spiller både høyt og pent. Hvordan er tåler høytalere effekt når man serie/paralellkopler dem? Jeg kjører dem i 4ohm.
                En annen grunn også nevnt for å bytte forsterkere er at de tar så enorm plass de to jeg har. Det skulle vel klare seg med en ~5-600-1000wrms forsterker i bedre kvalitet til de basserene, så derfor tenkte jeg en slik 5/6 kanals forsterker om det skulle dukke opp noen gode. Eller om det er mer anbefalt med to en fire, og en monoblokk. Vet at Hertz og Audison har ganske pen størrelse på sine forsterkere.
                Last edited by terion; 27-09-2008, 14:46.
                mvh
                Terje

                Audi, Audison, Hertz og Pioneer.

                Comment


                • #9
                  Jeg skal ikke uttale meg om soundanusene, for jeg har ingen kjennskap til de.
                  Men jeg vil tro at det finnes rom for bedre lyd ved bytte til noe annet.
                  Jeg har nevnt det før, og jeg sier det igjen: Audison LRx 5.1k er en liten juvel av en forsterker.
                  Mens alle andre produserer 5-kanalere med 4 like (svake) kanaler + en litt kraftigere kanal, yter denne forsterkeren 2x60 + 2x170 + 1x750watt.
                  Firer man bittelitt på effektkravene i "frontkanalene" kan man laste ned sub-kanalen til 2ohm og da yter den 1050watt.
                  Dropper du bakhøyttalere eller evt kobler de på spilleren, har du et perfekt oppsett til å bi-ampe frontsettet ditt samtidig som du har mer enn nok effekt til ES250'ene dine.
                  Forsterkeren har masse smarte løsninger og er i tillegg liten av størrelse.
                  Du har så vidt hørt den i min bil, nå som hornet (eller hybelen som noen kaller det) er ute av bilen, kan du også se på den om du vil.
                  Jeg er hjemme i utover i dag hvis du vil ta deg en tur.

                  Mvh
                  Dag Johansen
                  "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Dag Johansen View Post
                    Jeg skal ikke uttale meg om soundanusene, for jeg har ingen kjennskap til de.
                    Men jeg vil tro at det finnes rom for bedre lyd ved bytte til noe annet.
                    Jeg har nevnt det før, og jeg sier det igjen: Audison LRx 5.1k er en liten juvel av en forsterker.
                    Mens alle andre produserer 5-kanalere med 4 like (svake) kanaler + en litt kraftigere kanal, yter denne forsterkeren 2x60 + 2x170 + 1x750watt.
                    Firer man bittelitt på effektkravene i "frontkanalene" kan man laste ned sub-kanalen til 2ohm og da yter den 1050watt.
                    Dropper du bakhøyttalere eller evt kobler de på spilleren, har du et perfekt oppsett til å bi-ampe frontsettet ditt samtidig som du har mer enn nok effekt til ES250'ene dine.
                    Forsterkeren har masse smarte løsninger og er i tillegg liten av størrelse.
                    Du har så vidt hørt den i min bil, nå som hornet (eller hybelen som noen kaller det) er ute av bilen, kan du også se på den om du vil.
                    Jeg er hjemme i utover i dag hvis du vil ta deg en tur.

                    Mvh
                    Dag Johansen
                    Den har jeg vurdert den forsterkeren der og, om jeg finner den brukt.. hehe.
                    Det kan jeg vel kanskje glemme.. :P
                    Spillte ganske pent i bilen din, ja!
                    Skal i bursdag idag til min nevø, men imorgen skal jeg ikke stort, eller kanskje utover ettermiddagen. Blir vel ikke seine bursdagen, ettersom jeg drar dit nå.

                    Så, du har tatt ut den lille subben altså? Vært å handlet nå da og måtte ha med handleposene hjem?
                    mvh
                    Terje

                    Audi, Audison, Hertz og Pioneer.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by chin View Post
                      Synes du var flink,zettie Jeg hang med i svingene på forklaringe ding, men jeg vet ikke hvorvidt det er rett det du skriver om soundmagus'ene. Men bra lesestoff i allefall. Skulle dog gjerne sett noen linker til de påstandene som du slenger ut. Det er det som er så farlig med å være på ett forum å komme med bastante påstander, folk vil gjerne ha bevis.. hehe Ikke slit deg ut for min del, jeg har ikke soundmagus og kommer heller ikke til å kjøpe det i neste framtid. Hadde bare vært morro lesing.

                      Mvh Sture
                      Kan referere til tråden på Bilforumet (jeg har samme nick der og) hvor jeg prøvde fyre oppunder litt ekstra hva angikk generasjonen før (og det er ikke større endringer mellom dem og de nyere) - Erfaring av Soundmagus X-3100 og X-1501 forsterkere. Som fremgår i den tråden er f.eks. X-1501 målt til ~800WRMS av en svært erfaren DBDrag-deltaker (Linus "Lellen" Andersson).

                      X-1501 trekker strøm som om den skulle yte 1500WRMS, men siden den yter bare 800WRMS så betyr jo det at man har ett ganske greit tap i form av varme i en slik. Forskjell i pris på det å da kjøpe en 800WRMS forsterker som yter 800WRMS kontra det å kjøpe en X-1501 + alt det som kreves for å få strøm nok til at den skal levere 800WRMS med trekket til en 1500WRMS-forsterker blir nok antageligvis ganske liten.

                      Om man da sammenligner 800WRMS fra Soundmagus mot 800WRMS fra andre, så skal det være mulig å oppnå det samme for samme pris og antageligvis bedre lydkvalitet. BF4501 fra Dynabel koster 2798,- og yter 1200WRMS. BF2252 yter 720WRMS til 2395,-

                      Soundmagus yter som sagt godt, men forholdet watt pr krone er ikke så godt at man ikke kan koste på seg en annen forsterker med noe bedret lyd om man sammenligner på ett reelt grunnlag. Sammenligner man f.eks. oppgitte 1500WRMS mot andre, så vinner jo Soundmagus'en, men da på bakgrunn av usanne data.

                      Kunne skrevet masse mer, men resten tror jeg står ganske greit i den tråden jeg henviste til først. For å unngå en lengre diskusjon på mitt personlige synspunkt rundt denne: I forhold til mye annet er den bra og watt pr krone er greit nok, men det finnes alternativer og i tillegg kan jo ett relevant spørsmål være: "Trenger jeg virkelig så mye effekt for å få bra musikk ut av anlegget mitt?". Har jo gått mye prestisje i å ha mest mulig watt og mest mulig tungdreven sub, men er det egentlig nødvendig med 3 kilowatt RMS for å spille musikk?
                      /////ALPINE Mobile media solutions
                      Lotus by seas
                      BR?X German car audio

                      Comment


                      • #12
                        Soundmagus

                        Send meg gjerne en pm med pris på soundmagus forsterkerne dine hvis du skal selge dem:-)

                        Comment


                        • #13
                          Har foreløpig ingen planer om å selge dem, men om jeg skal, så skal jeg prøve å huske det!
                          Sitter med fire (tre montert i biler) sånne x3200 jeg fikk grisebillig, så jeg hamstret dem :P Splitter nye, så jeg kan trygt si det er MYE forsterker for pengene jeg gav for dem.
                          mvh
                          Terje

                          Audi, Audison, Hertz og Pioneer.

                          Comment


                          • #14
                            eller kan du bruke denne? vet ikke om han har oppgitt helt riktige specs men

                            http://www.finn.no/finn/bap/object?f...76&WT.svl=Link

                            edit, klippet fra IB:

                            Maximum Power @ 14.4 VDC
                            RMS Power: 130 x 2 + 140 x 2 @ 4Ω
                            230 x 2 + 250 x 2 @ 2Ω
                            200 x 2 + 700 x 1 @ 2Ω
                            130 x 2 + 500 x 1 @ 4Ω
                            260 x 2 @ 2 Ohm

                            Comment


                            • #15
                              Oi, hadde vært absoultt aktuell den og, hadde jeg hatt cash nå :\
                              En slik en er vel solgt før han har lagt den ut? Går jo ann å fyre av en mail og høre litt.. :P
                              mvh
                              Terje

                              Audi, Audison, Hertz og Pioneer.

                              Comment

                              Working...
                              X