Announcement

Collapse
No announcement yet.

Div. spørsmål ang. Alpine prosjekt :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Div. spørsmål ang. Alpine prosjekt :)

    Hei.

    Som topic sier har jeg en del spørsmål, denne gangen ang. montering av stereo.

    Først en liten liste over hva slags stereo det er snakk om;

    Høytalere
    Alpine 6x9" type-r
    Alpine SPR-17S

    Sub
    Alpine SWX-1243D x2 stk

    Headunit
    Alpine IVA-W505R

    Forsterkere
    1 stk Alpine PDX 4.100 - 4x100 rms w.
    2 stk Alpine PDX 1.1000 - 1000rms w.

    Og ja, har sans for Alpine


    Så spørsmålene

    -Hva slags størrelser på strømkabler trenger jeg? hvis noen har tabeller setter jeg pris på det
    - Hva anbefales å bruke av sikringer? glass, ANL osv? + størrelse
    - Burde jeg ha en kondensator til dette? isåfall hvor mange farad?
    - Burde jeg ha et til batteri?
    - noe annet som jeg burde ta hensyn til?




    Kommer garantert flere spørsmål underveis og håper jeg får hjelp av Dere der ute.

    På forhånd takk for svar


    Mvh

    Glenn

  • #2
    burde ikke ha noe mindre en 50 kvd strøm ut på split til 2x 21 for eks + gjor da ta så stort du får inn i ampene og fin et godt gjordings ponkt ang kondensator... drit i det kjøp deg heller et godt bateri som er egnet optima gul topp etc jeg personlig likker anl sikring best minuset med det er vis du ikke har med ekstra i bilen vis u hellet er ute som som sendt lørdags natt etc tenkt på litt isolasjon?

    Comment


    • #3
      Var en kompis som nevnte at jeg måtte ha minst 50mm2 strømledning på de 1000 w forsterkerne og kunne klare meg med 25mm2 strøm på den 400 wattern..

      Hvis jeg forstår det du skrev, så mener du jeg kan splitte en 50mm2 strømkabel å bruke til 2 forsterkere?

      hva er best da av glassikring og ANL?

      du mener jeg skal droppe kondensator og heller ha et batteri? har du for og ulemper med disse to?

      Har tenkt litt på isolasjon ja, men er usikker her også hva jeg skal velge

      fant dette på nettet; http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736 og mener å ha sett andre som har brukt dette materialet, er det noe bra?

      Comment


      • #4
        hei det jeg mente er at du får en forgrenings splitter som går fra 1x50kvdtil 2x25kvd...
        ja drop kondensatorn kjøp heler et bateri me litt tak i og ang sikring bruk en 150amp anl sikring ang støy demping kontakt installbay det er flere på forumet her som både jobber og driver respektive avdelinger som kan gi deg en grei pris på pakke løsning på det du trenger...

        Comment


        • #5
          er vel bortkastet med den forgrenings splittern når det blir for lite tilgang til strøm via 25kvdn

          hvis jeg har et til batteri, da må den vel seriekobles med det andre batteriet? må jeg ha en til dynamo, o.l.?

          vet du om noe tabelloversikt over hva som trengs av sikringstørrelse ved de forskjellige watt styrkene?
          Last edited by Gl1n; 06-11-2008, 07:05.

          Comment


          • #6
            Seriekobling av batteriet må du IKKE finne på da får du 24v... Paralellkobling gir 12v. pluss til pluss og minus til minus!
            Last edited by Tobbelobb; 06-11-2008, 18:04.

            Comment


            • #7
              de mattene så farlig like ut på Installbay sine STP matter (ser det står STP på dem også De er gode, men lønner seg nok heller å kjøpe en Bulk pakke..

              Ang kabling holder det med en 50kvadrat fra et godt batteri fremme, og splitte til de 2 forsterkerene.
              Dropp kondensator og kjør på med gode kabler og et egnet gele eller amg batteri

              Comment


              • #8
                Originally posted by Tobbelobb View Post
                Seriekobling av batteriet må du IKKE finne på da får du 24v... Paralellkobling gir 12v. pluss til pluss og minus til minus!
                som dette mener du? (se vedlagt bilde)

                Originally posted by golfnos View Post
                men lønner seg nok heller å kjøpe en Bulk pakke..

                Ang kabling holder det med en 50kvadrat fra et godt batteri fremme, og splitte til de 2 forsterkerene.
                Dropp kondensator og kjør på med gode kabler og et egnet gele eller amg batteri
                Bulk pakke? vet ikke hva det er så det må du forklare eller vise

                forslag til batteri? har ikke peiling hva som trengs

                ang. støydemper mattene, trenger jeg ca. mye til bilen, må vel ha til bagarsjerom,dører og tak?

                Har en 94mod. Honda Accord
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Var litt usikker på den tegninga...

                  Slik bør det være koblet.

                  Edit: Må selfølgelig være sikringer også

                  Comment


                  • #10
                    var slik jeg mente det med skissa mi også ja
                    er bare ikke så god å tegne

                    men med tanke på at det er to forsterkere på 1000 rms watt og ei på 400 rms watt,
                    burde jeg vel ha to strømledninger, ergo en 50kvd som nevnt ovenfor i en split til de to største og en
                    egen 25kvd til den siste forsterkern?

                    Comment


                    • #11
                      Hei..

                      Skal bestille tilbehøret nå, splittere, kabler, kabelsko osv. så har noen spm vedrørende det

                      * Er det nok med 3x25kvd strømledninger til forsterkerne? eller må jeg ha 35kvd? (det er 2stk på 1000rsm watt og en på 400 rms watt)

                      * Hva er anbefalt størrelse på strømkablen som skal paralelkobles med det andre batteriet?

                      * Har ikke plass i motorrommet til et til batteri, går det fint og paralellkoble et batteri til å ha bake, med tanke på om det blir like mye effekt slik som om jeg skulle har hatt begge batteriene framme?

                      * Må jeg bytte dynamo på bilen, kjøpe et større?

                      * Anbefalte størrelser på høytalerkabler? (2stk subber 1000rms hver, 2stk 6,5" høytalere på 100rms og 2stk 6x9" på 100rms watt styrke)

                      * http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=40&ids=artID etter tabellen så må jeg ha 45-55kvd kabler for de største forsterkerne, stemmer dette?

                      * Tenkte å støpe rammer i dørtrekket til de 6,5" høytalerne, hva er best av glassfiber og polyester matter for dette?
                      med tanke på styrke, finish o.l. kom gjerne med linker.


                      Håper på svar på alt Setter pris på det

                      Hilsen stereo newbie

                      Comment


                      • #12
                        50mm2 mellom batteriene og fra bakerste batteriet og til splittblokka, derfra kan du bruke 25mm2 (regner med det er korte avstander mellom blokk og forsterkere). Går fint å ha batteriet baki ja. Mulig du kansje burde oppgradere dynamo, hor stor er den du har nå da? Jeg ville ambefalt installbay.no sin støpeplast til dører, dette materialet er flått å jobbe med, sjekk ut liken i signaturen min så kan du se litt hvordan jeg har brukt dette produktet.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Tobbelobb View Post
                          . Mulig du kansje burde oppgradere dynamo, hor stor er den du har nå da?
                          Det vet jeg ikke. Er standard/orginale fra bilen var ny
                          Vet du hvor man får kjøpt splittblokker som er 50mm inn og 2x35 og 1x25 ut?
                          Har lett overalt, men finner ikke :/

                          Comment


                          • #15
                            Du kan for eks gå inn på emma si sie å se på innstallasjons reglene, uansett om du ikke skal konkurere så får du god hjelp innen kabeldraging etc.
                            legger til en link til innstallasjons reglene, så slipper du å lete kabel tabell`en er på side 5.
                            http://www.emmanet.com/download/rule...k07install.pdf
                            Ronny Karlsen
                            02 BMW 525D M-Sport. Potensiell lydbil igjen
                            96 Audi A4 1.8TQ Gatebil.
                            Prosjekt bilstereotråden Gamle bilen:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704

                            Comment

                            Working...
                            X