Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sub. Hjelp til hva som er best til meg.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sub. Hjelp til hva som er best til meg.

    heisann..
    skal ha sub, men hva passer best.

    har phoenix gold xenon 200.4 som skal brokobles. 2 x 200w på frontsett og 1 x 400 w på sub(er).

    lurer på:
    3 x 8"
    2 x 10"
    2 x 12"
    1 x 12"
    1 x 15"

    elementer som er intressante:

    3 x Resonant Engineering RE8D4
    2 x Resonant Engineering RE12
    2 x Resonant Engineering RE10D4
    2 x Resonant Engineering SE10D4
    2 x Resonant Engineering SE12D4
    2 x Morel Elate SW10
    2 x Soundstream TSQ 12"
    2 x Resonant Engineering SR12D4
    2 x Resonant Engineering SR10D4
    3 x Morel Elate 9 - 9" Bass/mellomtone
    2 x Soundstream Picasso PCW 10
    2 x Soundstream Picasso PCW 12
    2 x Soundstream Picasso PW 10 Limited Ed.
    2 x Soundstream Picasso PW 12 Limited Ed.
    1 x Soundstream Picasso PW 15 Limited Ed. (kanskje?)
    3 x Hertz ES200
    2 x Hertz ES250
    1 x Hertz HX300D

    lurer på bandpass, men også lukket/portet.
    bilen er en toyota carina 2 1990 sedan. Enten kapper jeg bort hatte hylla og lar sub(ene) munne ut der, eller bandpas gjenom hattehylla/skiluka. om ikke sub ut av hattehylla skulle være jævlig gærent da:P

    jeg har mange valg og er litt forvirra^^

    det går mest i hardcore/metal/rock, så vill ha en sub med masse kraft, rask og mye punch. men ikke mye dunk dunk, eller mega høyt.. alltså mer retning SQ enn SPL.

    kanskje greit og si att forsterkern ikke er stabil i 1ohm. Det har nok litt og si hav jeg bør velge..

    takker for svar

  • #2
    Blir Ohmen litt vansklig i 2 elementer går det jo så klart og ta 1 x 200w i vær...

    har sett litt på focal sine baser også.. og DLS men de virker veldig tungdrevne.. "/

    skal lage en tegning på åssen jeg mener med suben ut av hattehylla.. med portene samme vei som elementene om det lønner seg..

    Comment


    • #3
      har fremdeles es250d bassene om det er int, evt har jeg også en ny hx250d av fjorårets modell, den er dobbelt spolet, altså 2*4 ohm

      Comment


      • #4
        kanskje intressert i hx250D, har hørt dem er bra i bandpass. er den tung drevet? blir det 10" må jeg nok ha to.. så finner jeg en til gir jeg beskjed..

        Comment


        • #5
          Jeg har også en ny Hx250D av fjordårets modell så da kan du handle en ny av Svein og en ny av meg, da har du 2 stk billige gode basselementer som passer med forsterkeren din.
          Mvh
          Lars Engen

          Comment


          • #6
            så 2 hx250D blir bra med 400 w?
            dere begge har PM!

            Comment


            • #7
              Vet du hva SQ er for noe?!

              Og til de som skal komme å si at dette er en ubruklig post som ikke hjelper trådstarter en dritt.. Så vil jeg bare si at SQ utrykket har blitt så missbrukt nå, helt på jordet. SQ står for SOUND QUALITY og har for det første ikke noe med watt å gjøre, har heller ikke noe med musikk smak å gjøre. Et godt SQ anlegg spiller ALL slags musikk riktig. kanskje ikke techno og dance som et diskotek MEN RIKTIG.
              sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
              IceAudio - Bilringen AS - inakustik

              Comment


              • #8
                jeg vet hva SQ betyr.. jeg skrev at retningen skulle være mer på sound quality og ikke høyt og brutalt. ergo, skal spille fint ikke veldig høyt.. jeg lurte på det med watten da jeg ikke vill ha en sub som krever mer enn forsterkern kan yte ergo høres dritt ut.. mer kraft og gå på, jo bedre dynamik for man, selv om det ikke har mye og si med suben. men blir suben slapp og romlette, liker JEG ikke åssen det låter.
                jeg vet att ikke flere watt gjør bedre lyd.

                f.eks, 400w på to suber er ikke mye.. hadde jeg hatt 1000+ hadde jeg forstått.. jeg lurte på om forsterkern ville ha kontroll på elementene..!
                jeg har også kjøpt en bra forsterker som kanskje ikke er den sterkeste i form av watt, men en stabil, bra byggd og fin forsterker. har ikke hørt den ennå så skal ikke si ennå åssen den høres ut, men har gode forhåpninger. Kunne fått masse mer watt til prisen, men er ikke det jeg er ute etter..


                så klart det ikke blir pure SQ, men en begynnelse mot kanskje en i fremtiden. jeg bruker dette prosjektet til og lære masse, som senere kan brukes til en bra SQ bil, om dette blir tillfelle..

                Comment


                • #9
                  Så du starter i feil ende med å velge bass først?

                  Greit å bli fornøyd med bassen sin, men det er da så mye mer til et lydoppsett en fokus på bass og watt!

                  Sorry om du føler at vi spolerer tråden din, men prøver faktisk å rette øya dine i riktig retning her.
                  Mvh Tony
                  - The only road to take is perfection itself

                  Comment


                  • #10
                    og 400watt er mer enn nok.. også om du velger focal eller dls som du hevder er "tungdrevne"
                    sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                    IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                    Comment


                    • #11
                      jeg har allerede frontsett/forsterker, mangler bass og cd-spiller... lurer på Alpine CDA-9886R

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Erik André View Post
                        og 400watt er mer enn nok.. også om du velger focal eller dls som du hevder er "tungdrevne"
                        etter og ha sett litt rundt har jeg forstått att det var feil.
                        den tar jeg tilbake

                        Comment


                        • #13
                          Så frontsystem trenger du ikke hjelp til å velge? Er ikke det LITT mer kritisk i et SQ oppsett?
                          Mvh Tony
                          - The only road to take is perfection itself

                          Comment


                          • #14
                            det var et impuls kjøp.. angrer litt.. men skal gå for det, blir jeg ikke fornøyd bytter jeg.. sett en del på morel/hertz/focal. har hørt mye om att hertz er "hypa" og att alle har det, og att noen er lei av att alle velger det.. jeg driter i det.. har hørt focal 160kr på nakamichi/audison.. syns det var bra.. men ble litt dyrt ATM. så kanskje vurderer det senere..
                            men skal få alt inn i bilen, og se hva jeg gjør etter det.. det blir også mye invisteringer i demping/kabler/batteri/sikringer/etc.. har lest masse om det på forumet.. men ikke nok om kabler/sikringer til og vite hva man faktisk behøver..

                            Comment


                            • #15
                              Kan være en fordel å kjøpe regelboka til EMMA da, leser du den og forstår den vil valg av kabler og sikringer falle ganske naturlig. Kanskje du sier at det ikke er vits å ha bilen i EMMA standard, men hvorfor ikke. EMMA regler gjør egentlig bare så anlegget skal holde å være sikkert montert. Er vel ikke feil det. Desutten kan du jo konkurere med det etter hvert. Bygger du for lydkvalitet så er det jo ingenting i veien for det.

                              Et tips: En ordentlig montering spiller faktisk bedre enn et anlegg som er kasta inn.. midbass montert skikkelig spiller mye bedre enn en midbass som henger i et dørtrekk, en basskasse som er bolta fast i chassi for bilens tyngde og stabilitet og vil faktisk spille bedre enn en kasse som er slengt baki.En diskant som er montert skikkelig vil også spille bedre skikkelig fast montert.. denne skaper utrolig mange svingninger å setter lett et speilhus i plast i bevegelse og står mao ikke dødt.
                              sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                              IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                              Comment

                              Working...
                              X