Originally posted by Positron
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Varme forsterkere
Collapse
X
-
Originally posted by spade View PostNesten alle forsterkere fungerer bedre med høyere spenning, opp til et visst punkt selvsagt. Og nå er det vel ikke kulde som er problemet, men varme
Originally posted by RoBoX
Edit: Så på installbay.no nå og det virker som det har lurt seg inn en litt stygg skrivefeil eller kopieringsfeil i teksten på nettbutikken på alle HP forsterkerne.Last edited by Positron; 27-12-2008, 18:32.
Comment
-
Vi har aldri hatt problemer med at HP forsterkere går varme. Men en gang må være den første for alt. Det som er viktig er at de ikke ligger under lokk uten ekstra tilførsel av luft og at forsterkeren er montert med avstandsstykker slik at den ikke ligger for tett inntil overflaten den er montert på.
Vi har hatt ett tilfelle der en HP forsterker ikke ville skru seg på om det var noen minusgrader ute. Grunnen til dette vet vi ikke, da kunden ikke syns det var så farlig og ikke sendte inn forsterkeren for sjekk hos oss.
Skrivefeilene på siden vår er nå rettet og skyldes, som nevnt her en klipp og lim feil Takker alle som gjør oss oppmerksomme på slike feil!
Når folk som sier de ikke har peil poster i slike tråder skaper det bare forvirring. Vi prøver å holde dette forumet fritt for vranglære og synsing. Vet du ikke hva du prater om så la vær å svar og følge heller med i tråden så kanskje man kan lære noe av det. Dette var ikke rettet på noen spesiell, men en generell info om et økende problem på dette forumet.Mvh
Pål Andréas Bryng
Bilstereosenteret.no
Vi forhandler bl.a.:
Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX
Følg oss på Facebook
Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!
Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!
Comment
-
Originally posted by Positron View Postser jo ut som den trenger mere V for og funke optimalt
just my 2cMvh
Pål Andréas Bryng
Bilstereosenteret.no
Vi forhandler bl.a.:
Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX
Følg oss på Facebook
Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!
Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!
Comment
-
Originally posted by InstallBay View PostHvis du tror at disse er de eneste forsterkerne som yter mer med med volt så er du ikke særlig godt orientert om hvordan elektronikk fungerer. Din dynabel yter også mer jo mer volt den får og omvendt jo lavere volt den får. Det er dessverre en dårlig trend i bilstereoverden at noen fabrikanter oppgir ved 12,6, noen ved 13,4 og noen ved 14,8 volt. Hadde alle fulgt en standart så hadde forvirringen blitt mindre. Heldigvis har mange begynt å bruke CEA std nå og flere blir det.
just my 2c
Og jeg vet jo at det er meg du sikter til ang innlegg fra "idioter som ikke kan noe", men nå viste det seg jo at det var feilinformasjon fra dere selv som skapte forvirring. så slutt og bli hårsår hvis noen setter spørsmålstegn ved produktene dine..
Comment
-
Originally posted by Positron View PostSå jeg var ikke så på bærtur likevel..jippi..
Det du skriver er forvirrende og ikke behjelpelig og har ikke NOE med feil info på siden til installbay å gjøre.. skjerp egget er du grei.Last edited by Erik André; 28-12-2008, 00:11.sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
IceAudio - Bilringen AS - inakustik
Comment
-
Originally posted by Erik André View PostDu er jo det, hva har det med saken å gjøre hvor mye effekt forsterkeren har i forhold til hva elementet tåler (les tåler ikke gir)
Det du skriver er forvirrende og ikke behjelpelig og har ikke NOE med feil info på siden til installbay.. skjerp egget er du grei.
Nei hopp i dass hele gjengen, og skyll ned, for nå synes jeg kulturen på denne siten begynner og stinke..
GodJul..
Comment
-
Du skriver at en forsterker er underdimensjonert og at den sliter så derfor blir den varm. OG det er det denne tråden handler om.
Og det du sier er FEIL.. du kan sette på en 50Watts forsterker på den høyttaleren.. hvordan det vil låte vet ingen, men forsterkeren vil ikke bli varm fordi den sliter. Elementet krever ikke 750watt rms det tåler 750watt rms
Om du har hjulpet installbay til å rette en feil.. kjempe fint og bra for deg, men det har ikke noe med hva trådstarter i denne tråden spør om.
Og om du ikke liker kulturen om at tråder bør inneholde korrekt informasjon bør du gå tilbake til bilforumet.no eller forumet på gatebil.no
Til trådstarter. spør etter råd hos de du kjøpe forsterkeren av, kan hende de finner feilen eller tar den inn til reprasjon og fikser problemet for deg.sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
IceAudio - Bilringen AS - inakustik
Comment
-
Setter en knapp på at problemet med varme løser seg om han løfter forsterkeren litt. Det som er vanskeligere å forstå er at den ikke vil slå seg på når det er en del minusgrader.
Jeg har ikke hatt så mange forsterkere, men alle har jo slått seg på og spilt selv om det er 20 minus ute.Alpine
Audison
Hertz
Soundstream
Comment
-
Originally posted by Positron View PostHerregud for nokka folk, alt jeg gjorde var og kommentere at det sto at den bare ytet 800w ved 14.4v, dette sytes jeg var lite/ikke rett, så viser det seg at det var skrevet feil på siden, faen ikke gi meg pepper for det...
Nei hopp i dass hele gjengen, og skyll ned, for nå synes jeg kulturen på denne siten begynner og stinke..
GodJul..
Men at du kan klare å påstå at 800w (selv om det viste seg å være en trykkfeil og at den gir 1050w) er for lite for en ML3000, viser at du ikke aner hva du snakker om og da heller burde la være å poste! En annen ting som er helt tåpelig er å innlede ett innlegg med "jeg er ikke proff" eller "har egentlig ikke peiling" osv.. La da for pokker være å si noe!
Hvis du fortsatt mener at det er for pinglete med en HP1KD på ett slikt element det er snakk om her, så kan du gjerne få en demo av ett 15" element som "tåler" 1200wrms drevet av en forsterker på 2x125w! Tror kanskje du får en annen oppfatning da!
Kulturen her på forumet, eller mangelen på nettop det, er blandt mye annet at folk svarer i hytt og gevær, uten å egentlig gi spørsmålsstilleren svar på det han lurer på, eller i værste fall svare så feil at folk som spør for å lære, mottar direkte vranglære! Det hadde vært så deilig om det var noen som gadd å tenke litt selv, evt. søke litt og prøve å finne ut om problemet eller det man tenker på før man lirer av seg en masse lite brukbare ting på forumet! Dette gjelder både for spørsmål og svar!
Så til trådstarter:
Det er vanskelig å gi ett skikkelig svar på problemet med at forsterkeren skrur seg av fordi den blir for varm!
Det kan for meg høres ut som det kan være vakkel (dårlig kontakt) ett sted, som gjør at den ikke virker når den er kald, samtidig som dette fremkaller en annen feil som gjør at det blir uvanlig høy varmgang - og at den da går i protect når den blir FOR varm. Materialer jobber med temperaturforskjeller (trekker seg sammen ved kulde og utvider seg med varme)
Det beste rådet er å levere den til rep. siden det mest sannsynlig er noe feil med forsterkeren.
Du sier ikke noe om det gjelder én av forsterkerne eller begge, men en HP1KD skal ikke bli særlig varm under normale forhold.
Det kan også være lurt å supplere ett slikt spørsmål med ett bilde av montasjen, og gi så mye relevant info som mulig for å få ett bra svar!
Fortsatt god jul!Last edited by Joakim; 28-12-2008, 00:45.[SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
[SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
[SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]
Comment
-
Originally posted by Joakim View PostAt du kommenterte trykkfeil hos IB er det vel ingen som har pesa deg for! Pål har også rettet feilen og takket for hjelpen!
Men at du kan klare å påstå at 800w (selv om det viste seg å være en trykkfeil og at den gir 1050w) er for lite for en ML3000, viser at du ikke aner hva du snakker om og da heller burde la være å poste! En annen ting som er helt tåpelig er å innlede ett innlegg med "jeg er ikke proff" eller "har egentlig ikke peiling" osv.. La da for pokker være å si noe!
Hvis du fortsatt mener at det er for pinglete med en HP1KD på ett slikt element det er snakk om her, så kan du gjerne få en demo av ett 15" element som "tåler" 1200wrms drevet av en forsterker på 2x125w! Tror kanskje du får en annen oppfatning da!
Kulturen her på forumet, eller mangelen på nettop det, er blandt mye annet at folk svarer i hytt og gevær, uten å egentlig gi spørsmålsstilleren svar på det han lurer på, eller i værste fall svare så feil at folk som spør for å lære, mottar direkte vranglære! Det hadde vært så deilig om det var noen som gadd å tenke litt selv, evt. søke litt og prøve å finne ut om problemet eller det man tenker på før man lirer av seg en masse lite brukbare ting på forumet! Dette gjelder både for spørsmål og svar!
Så til trådstarter:
Det er vanskelig å gi ett skikkelig svar på problemet med at forsterkeren skrur seg av fordi den blir for varm!
Det kan for meg høres ut som det kan være vakkel (dårlig kontakt) ett sted, som gjør at den ikke virker når den er kald, samtidig som dette fremkaller en annen feil som gjør at det blir uvanlig høy varmgang - og at den da går i protect når den blir FOR varm. Materialer jobber med temperaturforskjeller (trekker seg sammen ved kulde og utvider seg med varme)
Det beste rådet er å levere den til rep. siden det mest sannsynlig er noe feil med forsterkeren.
Du sier ikke noe om det gjelder én av forsterkerne eller begge, men en HP1KD skal ikke bli særlig varm under normale forhold.
Det kan også være lurt å supplere ett slikt spørsmål med ett bilde av montasjen, og gi så mye relevant info som mulig for å få ett bra svar!
Fortsatt god jul!
Les en gang til hva jeg skrev, spesielt siste linjen i det innlegget..
<Som sagt er jeg ikke noe proff men ser at den sub forsterkeren gir max 800w 4 ohm ved 14.4v, jeg synes det er lite på en 750w 4 ohm sub. mulig jeg er helt på jordet da..
Men tror nok noen andre her inne kan svare deg mye bedre en jeg kan, du får bare vente til dem våkner.>
Så ja jeg er nye Hitler, henrett meg og få det overstått...
Comment
-
Originally posted by Positron View PostSnakk om og lage diskusjon av ingenting, hvis dere har så lite og gjøre at dere regelrett skal rakke ned på folk som bare prøver og være hyggelig på et ellers dødt forum kl 5 om morran så sier det jo alt.
Les en gang til hva jeg skrev, spesielt siste linjen i det innlegget..
<Som sagt er jeg ikke noe proff men ser at den sub forsterkeren gir max 800w 4 ohm ved 14.4v, jeg synes det er lite på en 750w 4 ohm sub. mulig jeg er helt på jordet da..
Men tror nok noen andre her inne kan svare deg mye bedre en jeg kan, du får bare vente til dem våkner.>
Så ja jeg er nye Hitler, henrett meg og få det overstått...
Gikk nok litt hardt ut over akkurat deg denne gangen! Mitt svar til deg har mest med måten du reagerer på oppi her ett sted, når det du har sagt blir stilt spørsmål ved! Hva kommer det ut av sånt?
Problemet er at det er så ALT for mange svar uten hold i på dette forumet og det er fryktelig irriterende! Om jeg spør om noe, så forventer jeg at de som svarer har noe å tilføre av reell kunnskap om det jeg spør om, ikke bare en masse vas og synsinger (om ikke jeg direkte spør hva folk synes om en ting).
Hvis du søker opp postene jeg har hatt her, så er det ikke helt min vane å skjelle ut folk eller være ufin, men det renner over her også av og til! Prøver å la være å svare på "umulige/håpløse spørsmål" eller der jeg ikke har noe å komme med som er relevant for tråden. Om det er noe jeg finner interessant i ett spørsmål og ikke er helt sikker selv, så er det en grei ting å søke litt og finne ut om det, evt. følge med videre i tråden for å lære seg noe om det!
Henrettelser driver vi vel ikke så mye med her, så det skal du få slippe[SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
[SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
[SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]
Comment
-
Positron: Skjerp deg! Mer OT fra deg nå trenger vi ikke se!
La nå oss heller konsentrere oss om hva trådstarter er ute etter, og løse det på en fornuftig måte.
Ta kontakt med de du kjøpte forsterkern av og hør med de. Videre kan du teste om det hjelper å skru ned gainen litt. Merker meg det at mange tror dette er en volumkontroll og setter denne på absolutt maks...Mvh Tony
- The only road to take is perfection itself
Comment
-
Originally posted by Typhon View PostPositron: Skjerp deg! Mer OT fra deg nå trenger vi ikke se!
La nå oss heller konsentrere oss om hva trådstarter er ute etter, og løse det på en fornuftig måte.
Ta kontakt med de du kjøpte forsterkern av og hør med de. Videre kan du teste om det hjelper å skru ned gainen litt. Merker meg det at mange tror dette er en volumkontroll og setter denne på absolutt maks...
Ja dere skal slippe, for blandt slike overmennesker er det ikke plass til oss dødelige.
btw den hjelpa du kom med var jo ikke særlig informativ den heller, så gjør som folk her inne sier, har du ikke løsningen så hold kjeft...
signing out for godt...
Comment
Comment