Tenkte på komplette høyttalersystemer da, med tanke på hvor store spoler man opererer med til subber så har jeg mine tvil :P
Tar ikke skjegget pga en fjong diskant nei!
Roar Sørlie
Tlf 90127075
Strandgata 26; mitt andre hjem :P
Tenkte på komplette høyttalersystemer da, med tanke på hvor store spoler man opererer med til subber så har jeg mine tvil :P
Tar ikke skjegget pga en fjong diskant nei!
Det er en høyttaler
Ta skjegget sa jeg!
Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]
Lurer på noe som går litt utenom temaet, men er et så lite spørsmål, så jeg ville ikke lage et nytt emne ...
Vil en merke forskjell fra en brokoble en stereoforsterker, BF2252 som gir 2x225W, til 720W i 4 ohm imot en BF4501 som er en ren monoforsterker? Skal brukes på en sub med 2x2ohm spoler.
Så det er egentlig hipp som happ hvilken av de to jeg bruker? Effekten er omtrent den samme antar jeg, men med tanke på lyden? Og subben blir vel ikke ødelagt om jeg brokobler?
Sant det :P er det realistisk at de yter så forskjellig da? Hører jo at det skrytes på effekt på mange forsterkere, og de har jo samme sikringstørelse ...
4501 er en klasse D forsterker, mens den andre er AB. Klasse D er usannsynlig mye mer effektiv fordi den er lagd for kun å jobbe med lave frekvenser. Fordelen med en klasse AB er jo at den spiller hele fjøla, og noen mener de låter "varmere" enn klasse D. Akkurat det med wattstyrken som oppgis ved brokobling ville jeg tatt med noen klyper NaCl, for her er det alt fra det dobbelte til 4 ganger som oppgis rundtom..
Teoretisk burde det gå an å få ut 4 ganger effekten, siden man dobler spenningspotensialet og ser halve impedansen ved brokobling, men det er vel heller tvilsomt om strømforsyninga i forsterkerene er dimmensjonert til å gi nok saft til å klare å levere papirtallene
Roar Sørlie
Tlf 90127075
Strandgata 26; mitt andre hjem :P
Comment