Announcement

Collapse
No announcement yet.

2-veis kontra 3-veis deling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Mr Golf 4 View Post
    Skjønte det Rizla.Takk for det.Det blir sånne spørsmål når en skal integrere gamlinger i bilstereomiljø
    Per
    Jeg kjører 88RS i standard mode. Front til diskant og mellomtone og rear til midbass. Kjører aktiv deling i 4-kanaleren som driver diskant og mellomtone Hi-pas til denne i spilleren. Low pass i to-kanaleren som driver midbass, og hi pass til to-kanaleren i spilleren..
    Ketil Skei Audio-art bilstereo og multimediasenter.
    Nedre Kaldbakkvei 88 1081 Oslo Tlf 22320860
    post@audio-art.no Pioneer - Kenwood - Alpine - JL Audio -Orion- Focal - Genesis - Kicker-Audison- Oddesey

    Comment


    • #17
      Du forklarte meg det en gang husker jeg.Men hvis jeg deler 3-veis aktiv på Audison Vrx 6.420.2 på frontsettet og egen forsterker på bass,da blir jo 6.420.2 kjørt som 3kanaler.Dvs å bruke aktive delinga på forsterker.
      Per
      Focal Utopia Beryllium.Spirit Of Sound.
      Audison Music Expression
      http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX6420
      http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX1500

      Comment


      • #18
        Originally posted by Mr Golf 4 View Post
        Du forklarte meg det en gang husker jeg.Men hvis jeg deler 3-veis aktiv på Audison Vrx 6.420.2 på frontsettet og egen forsterker på bass,da blir jo 6.420.2 kjørt som 3kanaler.Dvs å bruke aktive delinga på forsterker.
        Per

        jeg tror det jeg Per, at om du forklarer hva slags frontsystem du har tenkt til å kjøre, hvor mange elementer, så tror jeg du får den hjelpen du trenger for å skjønne hvordan du skal gjøre det
        Mvh
        Tufte's hotline

        Pioneer ODR/DEX-P99RS Mosconi Scan Speak

        Comment


        • #19
          Originally posted by MT LydCenter View Post
          Er ikke helt enig med der at hjørneplassering nødvendigvis er feil. Kommer ann på hvordan man plasserer dem i hjørnet, og hvordan høyttaleren er konstruert. Dette var derimot litt O.T, og jeg forstår poenget ditt.
          Det blir derimot ikke helt det samme, selv om noen av de samme tingene spiller inn.
          Det å montere et element for tett opp mot frontrute, blir i mine øyne feil. Grunnen er at man må bruke forholdsvis mye prosessorkraft for å få rettet ut alle feilene det medfører. Dette har jeg kommentert et par ganger tidligere bl.a på Bilforumet. Man får en stor grad av refleksjoner og utfasinger som ikke er bra. Værst resultat blir det med et element montert flatt, spillende rett opp i frontruta. Ikke nok med at man lytter rimelig kraftig bort fra aksen, man får i tillegg en stor grad av reflektert lyd som ødelegger det totale lydbildet fullstendig. Mye kan rettes ved hjelp av prosessorer, men ønsker man egentlig det? Jeg mener nei. Samtidig kan ikke den beste prosessor rette opp i alle feil som dette medfører. En god prosessor kan være et nyttig verktøy for å finjustere, men det blir helt feil, om man må redde seg inn ved hjelp av denne. Slik jeg ser det, skal et godt oppsett låte bra før man begynner å justere, hvis ikke er noe galt et sted. Men det er en annen diskusjon.

          mvh

          Glenn

          Etter å ha lest litt her , lurer jeg på noe her. Blir det samma om man hvilke elementer man bruker opp på dash`n tett ved ruta at man "får" det samma problemmet om det skulle være alt i fra > 2,5"-6,5" elementer der eller blir "Problemmene" mindre ved f.eks bruker 4" ?

          Comment


          • #20
            Originally posted by Soundboy View Post
            Etter å ha lest litt her , lurer jeg på noe her. Blir det samma om man hvilke elementer man bruker opp på dash`n tett ved ruta at man "får" det samma problemmet om det skulle være alt i fra > 2,5"-6,5" elementer der eller blir "Problemmene" mindre ved f.eks bruker 4" ?
            Problemet blir ikke mindre selv om elementet er mindre. Lydbølger har samme lengde uansett størrelse på element. Eneste fordelen med et mindre element er ofte bedre spredning og enklere montering.

            mvh

            Glenn
            Glenn Solie

            Frittstående konsulent

            Comment


            • #21
              Oki.. så hvis man ønsker det beste ut av høytt. montering så høyt oppe er at man vinkler alle høytt vekk/fra ruta og retter dem mot lytteren.

              "hørt" noen har brukt en slags film på nedre delen av ruta for "fjerne" reflektert lyd... Husker ha lest at han svensken som ble kalt "Silen" gjorde dette i BMW`n...

              Virker dette i grunn ?

              Har planer om 6,5" på dash`n sammen med bånd-diskanter i A-stolpen.. DA ikke har muligheten å lytte fram vinkel osv.. Men kun få montert inn 6.5" elementer da denne jobben skal gjøres av andre til dem jeg levere dashbordet til..

              Comment


              • #22
                Spm om 3 veis deling.

                Eg har 2 veis passive høyttalere i framdørene og bak dørene,
                Kunne eg da brukt 6.5" i bak dørene som bass og 6,5" i framdørene til mellomtone?

                Eller blir dette helt feil?

                Er den "tredje delingen" lik som en subb? med tanke på at subb ikke trenger være vinklet mot øre/personer, litt vanskelig forklart men..
                Audi A6.
                Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

                Comment


                • #23
                  Hei Grumpy! Hvis dine 6,5" i bakdørene klarer det, og at det høres (udempa dører sikkert?), kan du jo la de f.eks. spille 63hz og ned,
                  men tviler på at de går så mye lavere enn 40hz siden de er 6.5" og ikke beregna på det. Hvis du tenker midbass så blir det litt feil IMO
                  ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                  Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by TakeTheTime View Post
                    Hei Grumpy! Hvis dine 6,5" i bakdørene klarer det, og at det høres (udempa dører sikkert?), kan du jo la de f.eks. spille 63hz og ned,
                    men tviler på at de går så mye lavere enn 40hz siden de er 6.5" og ikke beregna på det. Hvis du tenker midbass så blir det litt feil IMO
                    Nei har dempet dørene bak også
                    IMO?

                    Eg tengte det sette i bakdørene tok seg av feks. 63hz og ned som du sier, også det sette i framdørene tok det over? er vell sånn eit 3 veis sett funker?

                    Men eg må vell bra prøve å høre? (probleme der er nok at eg ikke vil klare å høre så mye forskjell :P )

                    Er det noen måte å måle hva hertz en høyttaler spiller med? med tanke på å stille hertz på forsterkeren?
                    Audi A6.
                    Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

                    Comment


                    • #25
                      Ja hvis de spiller fra 63hz og ned kan det vel funke, til nød, men et treveis sett skulle ideelt vært plassert foran.
                      Det spørs litt om du skal konkurrere eller ikke? Isåfall ville jeg flytta midbasserne frem, og mellomtonen opp på dash.

                      (IMO = In My Opinion)
                      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                      Comment


                      • #26
                        TTT: Hvorfor anbefaler du det kun til konkurranse? For og få høyre score fordi det spiller bedre?
                        Man vil vel spille så bra som mulig om man ikke konkurrerer og
                        VW Corrado - Prosjekt bil
                        Mitsubushi Lancer - Bruksbil
                        It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
                        I´m BANKRUPT - A G60 owner

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Oekern View Post
                          TTT: Hvorfor anbefaler du det kun til konkurranse? For og få høyre score fordi det spiller bedre?
                          Man vil vel spille så bra som mulig om man ikke konkurrerer og
                          Tenker ikke bare på konkurranse Magnus "Oekern"
                          Tenker at det blir best uansett (SQ-messig dah...)
                          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by TakeTheTime View Post
                            Tenker ikke bare på konkurranse Magnus "Oekern"
                            Tenker at det blir best uansett (SQ-messig dah...)
                            Åja, jammen da er vi jo enige da
                            VW Corrado - Prosjekt bil
                            Mitsubushi Lancer - Bruksbil
                            It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
                            I´m BANKRUPT - A G60 owner

                            Comment


                            • #29
                              Ja planen er vell å stille i konkurranse etter hvert. (når det blir er det ingen som vett )

                              Ja optimalt er vell å få høyttalerene opp i dashen og ha større midbass. men med det oppsette eg har nå vil det være best å ha 2 veis eller 3 veis med midbass i bak døra?
                              Audi A6.
                              Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

                              Comment


                              • #30
                                Ikke veldig optimalt med midbass i døra bak. Og det er nok ikke kun min mening heller. Mye kan sikkert trikses til med tidskorrigering, men man vil aldri komme heeelt i mål. Stemmer og basstunge instrumenter vil "dra" bakover i bilen som et resultat at det er der man finner lydens opprinnelse, selv om alt er i fase!

                                Kjør et 2-veis sett foran du og lev lykkelig videre. Mindre å justere seg bort i er det også
                                Mvh Tony
                                - The only road to take is perfection itself

                                Comment

                                Working...
                                X