Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dempemateriale?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by MSpeed View Post
    Drar frem denn igjen da jeg egentlig skulle kjøpe av morel, men han har valgt å ikke ta de inn enda, så da må jeg se på andre merker.. frister veldig med den pakken fra installbay, men hvor mye får jeg dekka med 8m^2? noen andre steder jeg kan kjøpe fra? utlandet kanskje? ebay?
    Du får dekket bilen din med en bulk pack. Jeg har endel M1 pakker liggende så slipper du å styre med frakt på dette...
    Mvh
    Lars Engen

Comment

Originally posted by autod View Post
      8m2 dekker sinnsykt mye, vi dempet 4 dører og et helt bagasjerom på en vectra med litt over 4 kvm, ikke noe ekstrem demping men et normalt lag over hele, og på begge flater i døra. men jeg anbefaler og kjøpe litt splen og bitoplast også, det er kombinasjonen som gir resultater
      Hva er det med kombinasjonen som gjør dette så bra? STP vibroplast og splen gir bedre effekt enn (f.eks.) to lag STP vibroplast fordi? Hva er forskjellen mellom "vanlig" og "ekstrem" demping?

Og siden jeg aldri har kjørt en "dempet" bil før: hvor mye av vanlig støy dempes? Tenker da på hjul-, vind- og motorstøy, samt diverse skrangling av plastdeksler og lignende...

Comment

Åja, og mens jeg er i gang Hvis man bare skal dempe litt av bilen, hvor lønner det seg å begynne? Hva gir best effekt? Og hvor "tett" legges det? Jeg har sett bilder hvor noen har dekket absolutt hver eneste flate i hele bilen, mens andre har "en her og en der"...

Og nå skal jeg gi meg

Comment

Et par lag i dørbladet burde gi gode resultater! Altså mest kritist å dempe den ytterste metallplata
          Mvh Tony
          - The only road to take is perfection itself

Comment

Poenget med å kombinere to eller tre forskjellige dempemateriale er at de har forskjellige egenskaper og demper resonanser/støy i forskjellige frekvensområder. I dører anbefaler jeg minimum ett lag M1, helst 2 lag direkte bak høyttalerne og Splen 3004 eller 3008. Mellom dørtrekk og dør bør du bruke Bitoplast. Denne hindrer da skrangling og vibrasjoner i dørtrekket.

Har du dører med store åpene hull bak dørpanelet (normalt tettet med en plastfilm), så bør du bruke Bimast Bomb til å tette disse hullene, slik at dørene blir tettere.

Skal du ha optima demping så dekker du hele flaten og overlapper mattene, slik at det ikke er noen åpninger. Dette i kombinasjon med Splen og Bitoplast.

Det du vil merke hvis du f.eks bare demper dørene er at du hører mye mer til støyen fra hjulhus, gulv osv. Derfor lønner det seg å dempe alle flater med hvetfall litt dempematte. Etter min mening er gulv den minst viktige flaten, da denne ofte har store profiler og er veldig stiv i utgangpunktet. Det er også ofte tykk skumdemping under teppet i bilen. Så det viktigste er dører, hjulhus, bagasjerom og gjerne også taket.

Bare spør om du lurer på noe mer
            Mvh
            Pål Andréas Bryng
            Bilstereosenteret.no
            Vi forhandler bl.a.:
            Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
            Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
            Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Originally posted by InstallBay View Post
              Bare spør om du lurer på noe mer
              Don't worry, er det noe jeg kan så er det å spørre Og jeg lurer på masse! Det virker jo som om det er en mengde "oppleste og vedtatte sannheter" innen bilstereo, og ofte når det gjelder slike så blir jeg litt skeptisk... Men at det er lurt å dempe bilen tviler jeg ikke på altså, det var bare et eksempel

Comment

Vurdere å dempe taket mitt.. Men så blir jeg ikke helt klok på hvor mye en pakke inneholder.. Har sett på en Dynamat bulk pack som bilradiospesialisten selger.. Den inneholder 36 square feet. Hvor mange kvm. tilsvarer dette?
                Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
                Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
                Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

Comment

36 square feet? Gang det med 0,33 eller noe så får man kvadratmeter?

36 * 0,33 = 11,88kvm
                  Mvh Tony
                  - The only road to take is perfection itself

Comment

36kvadratfot er 3,44509kvm2
                    96mod 306Style All Show - No Go prosjekt
                    Focal-DynaBel-Installbay-Pioneer
                    tusen takk til kompiser for all hjelp. og forum mennesker som er hyggelige å hjelper meg!

Comment

http://joshmadison.com/software/convert/

genial
                      96mod 306Style All Show - No Go prosjekt
                      Focal-DynaBel-Installbay-Pioneer
                      tusen takk til kompiser for all hjelp. og forum mennesker som er hyggelige å hjelper meg!

Comment

Eller uten å laste ned program: http://www.metric-conversions.org/ar...are-meters.htm

Answer: 36 ft² = 3.34450 m²

Eller den alment anvendelige: 1 fot er 0,3048 meter, dvs. at en kvadratfot er 0,3048² m²=0,09290304 m². Og 36*0,09290304=3,34450944
                        Last edited by addey; 10-09-2007, 18:59.

Comment

Hvis du er i tvil om det har noe for seg å dempe taket så se på disse to videoene med lyd som jeg har laget:

Orginal demping:
                          http://home.no.net/larsenge/2004/tak2.avi

Etter 2 lag demping:
                          http://home.no.net/larsenge/2004/tak4.avi
                          Mvh
                          Lars Engen

Comment

Jepp, takker for svar. Vet hvor stor pakken er nå

Takk engen. Har dem faktisk lagret på dataen fra før av da Men nå har jeg jo ikke sååå lite isolert tak fra før av da.. Men tenker mer på om jeg merker mye lydmessig.

Men, tror nok jeg kommer til å isolere taket uansett

Comment

Originally posted by Typhon View Post
                              36 square feet? Gang det med 0,33 eller noe så får man kvadratmeter?

36 * 0,33 = 11,88kvm
                              Ja, denne stusset jeg oxo litt på, så jeg måtte dobbelskekke http://www.convert-me.com/en/convert/area

Vet av erfaring at Dynamat er grisedyrt og ikke noe bedre enn STP mattene, men smak og behag.

Du vil kanskje ikke merke så mye forskjell i lyden inni bilen, men du vil helt klart høre en markant forskjell når du står på utsiden. Og er du som meg, så vil du nyte musikken inni bilen og ikke plage alle andre på utsiden med den
                              Last edited by Bilstereosenteret.no; 11-09-2007, 00:49.
                              Mvh
                              Pål Andréas Bryng
                              Bilstereosenteret.no
                              Vi forhandler bl.a.:
                              Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                              Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
                              Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Gudd, lover bra Så vanlig "vibrasjonsdempingen" hjelper også for å holde lyden inni bilen? Mens splen og bitoplas bare hjelper mot skrangling?

Tenkte å dempe riktig nå når jeg først holder på

Comment

Working...
                                X