Å si 400 volt strøm er jo som å si at bilen veier 1200 liter på vekta :P
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Kabler og motstand
Collapse
X
-
Jeg er av den generelle "ikke bruk ei nyre på kabler, med mindre du har solgt sjela tidligere på resten" oppfatningen...
Noe god kabel, til en grei pris slår som regel aldri feil, men det å betale 100k for 3meter kabel, da har du enten komponenter til 2mill, eller så er du tjukk i huetMvh
Rolf Try Nygård
Comment
-
Originally posted by Digital Designs Norge View PostEn ting jeg lurer litt på, som jeg finner litt rart i mine øyne. Da jeg for 1 års tid ca skulle handle noen høyttalerkabler til hjemmekinoen min, gikk jeg innom bilradiospesialisten og sa jeg hadde en monsterforsterker som jeg skulle drive 4stk 15" med. Spurte etter en kabel som var tykk og ledet nok strøm.Originally posted by Digital Designs Norge View PostNår volten senkes må amperen økes for å få samme effekt. Og da må også kabelstørrelse øke mye.
5000 Watt MÅ ha 50kvd kabler for å ikke få for mye spenningsfall. Hadde det vært 220 volt, hadde det sikkert holdt med 3kvd.
blir ingen informativ tråd for noen som lurer på det samme da man faktisk begynner å blande AC og DC
Comment
-
Dimensjoneringen på kabler skal skje etter strømtrekk. Strømtrekket måles i ampere(A). Om det er 12V DC eller 230V AC spiller ingen rolle. Det går på strømtrekket i Ampere.
Resistans i kobber er omtrent 0,0175. For å finne resistansen i en kabel må en da ta 0,0175 * lengde(fram og tilbake) / Arealet. Så bruker en ohmslov for å finne ut spenningsfall.
Jo større tversnitt, jo mindre tap.
Comment
-
Hæ? Nå tror jeg du skal ta deg en bolle! Selvsagt minker resistansen om tverrsnittet går opp!
Varmgang i kabelen skylden spenningstap, som igjen skyldes kabelresistans. P=U*U/R
Makan!
Resistiviteten derimot er "konstant" ja, og avhengig av kabelareal og lengde vil du finne motstanden i kabelstumpen du har.
Den oppgis som "Rho", og angis i ohmmeter.
R = (rho) * L / A
Av og til forbløffer det meg hvor mye begrepsforvirring og "formeninger" det er her inne på forumet...Last edited by r3mark; 31-05-2009, 15:32.Roar Sørlie
Tlf 90127075
Strandgata 26; mitt andre hjem :P
Comment
-
Er rett som r3mark sier, eneste som kan snues litt på er følgende:
"Varmgang i kabelen skylden spenningstap, som igjen skyldes kabelresistans" til Varmgang i kabelen skyldes av kabelensresistans som fører til spenningstap.
Resistansen er en ren, ohmsk belastning og siden den er koblet i serie med annen belastning, som f.eks. forsterker, vil en miste spenning.
Comment
-
HA-HA-HA!
Bilradioen på sitt BESTE!
(har ikke lest alt, men syntes de dumma seg ut IGJENN nå)Pioneer - Hertz - Zealum
Prosjekt Volkswagen Passat 3B
Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr
Comment
Comment