Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forslag til kasse?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Forslag til kasse?

Jeg har et par Aura 10" (sub)woofere jeg trenger kasse til. Det er ikke noe problem å simulere kasser som gir flotte kurver, men jeg har lite erfaring med hvordan de vil spille i en bil. Trenger derfor kasseforslag. Bilen er en Golf 2.

Frode

Du fikk så lite svar her, at jeg synes du kunne få et her istedetfor DIY-forumet

Størrelsen kommer såklart litt an på hva slags lydkarakter du ønsker (litt "varm" hifi-lyd kanskje, med en liiten hump i 50-60hz området?), hva slags effekttålighet du er ute etter (du nevnte en 200 watts Orion på DIY-forumet), og hvor høyt du vil kunne spille.

Personlig ville jeg nok bygget en lukket kasse på ca 35-40 liter til hver. Du skal ikke kjøre enormt med effekt på dem, og har nok en smak som heller mer i retning av kvalitet enn kvantitet. Dessuten vil du få ganske god backup av kupèen i de lavere frekvensene, så en kasse med lav avrullingsfrekvens vil kunne gi deg en litt uønsket peak og litt brumlete respons. Dillet litt fort og galt i Softica-simulatoren på Skaaning sine sider;

Her ser du kurven for 28 liters lukket kasse (1 cu.ft.), cabin gain er satt til 65 hz. Qtc blir 0.71.

40 liters lukket kasse, identisk cabin gain. Qtc 0.64.

Comment

, og har nok en smak som heller mer i retning av kvalitet enn kvantitet.
      Avslørt!

Jeg har syslet litt med samme simulator og har vel kommet frem til noenlunde det samme som deg. Foreløpig ser det ut til at jeg satser på en 2x40L kasse jeg får billig. Da har jeg mulighet til å legge litt inn i kassene for å teste mindre volum.

Frode

Comment

Om du er ute etter en noenlunde flat respons skulle du hatt en heving rundt 30-40 Hz siden du automatisk får en topp på 50-60 Hz i bilen din. Peak på 54-55 Hz trenker jeg.
        Dette er uansett ikke så lett å få til med lukket kasse...
        Større=bedre, som alltid

Comment

Originally posted by BeemerZ1 View Post
          Om du er ute etter en noenlunde flat respons skulle du hatt en heving rundt 30-40 Hz siden du automatisk får en topp på 50-60 Hz i bilen din. Peak på 54-55 Hz trenker jeg.
          Dette er uansett ikke så lett å få til med lukket kasse...
          Større=bedre, som alltid
          Jeg er åpen for forslag. Har i utgangspunktet ikke noe imot bassrefleks.

Frode

Comment

Ser at jeg ikke hadde helt rett, peaken i 2'er golf ligger visst nærmere 63 Hz...
            Elementene passer uansett best i lukket kasse, men du kunne prøvd ca. 50 liter til hver tunet til f.eks. 33 Hz. Så kan du jo bare lukke porten og høre hvordan det blir, evt. omvendt rekkefølge.

Comment

Working...
            X