Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forskjellen på dyre & billigere høyttalere/signal kablere?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Forskjellen på dyre & billigere høyttalere/signal kablere?

Hei!

Ønsker litt syns punkter på hva DERE syns om bruke en del kroner på kabeler eller ikke, er det liksom vært hver krone eller ikkke ?

Forusatt at stereo`n er montert skikkelig. Merker man virkelig forskjellene hos dyre & billigere kabelene der ute.. ?

For å ta et eksempel > 1 meter Monster Cable til 1000,- eller Kimber Cable til 3000,-

Kan da man virkelig høre forskjell på dette eller er det bare tull ? ?

Mange hører forskjell, og mange hører ikke forskjell. Uansett er det ingen som kan fortelle deg hva DU hører, så det beste svaret jeg kan gi deg er å prøve selv

Comment

Kobber er kobber vil nå jeg si... Så lenge det ikke er sølv da:P...
      Tversnitt og skjerming tror jeg har mest å si. Er det ikke bra lednings-evne uten støy man er ute etter da?
      Øyvind Kalbækken

Alpine F#1, Mosconi, Scan-Speak Revelator, Soundstream XXX-15, Supra, Connection, Northstar.

Comment

Originally posted by Øyvind View Post
        Kobber er kobber vil nå jeg si... Så lenge det ikke er sølv da:P...
        Tversnitt og skjerming tror jeg har mest å si. Er det ikke bra lednings-evne uten støy man er ute etter da?
        at kobber er kobber er vel ikke helt sant.. har litt med hvor mye oksygen som er i kobberen, mye det som skiller dyre fra billige såvidt jeg har forstått.
        Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

Comment

Kjøp kabler med god skjerming og solide plugger.
          Ikke kjøp det billigste du kommer over, men heller ikke ta av å kjøp svindyrt.
          Da får du mer valuta for pengene ved å heller legge de pengene i utstyret.
          Honda Civic
          Audison Thesis

http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=7251

Comment

Jeg er riktignok ingen metallurg, men jeg mener å ha lest at for å i det hele tatt kunne trekke kobberet til tråder blir man helt nødt til å bruke godt kobber. Vrakkobber lar seg rett og slett ikke trekke til tråder. Så alle kabelprodusenter som skryter av 99.99999999% oksygenfritt kobber gjør strengt tatt bare et billig poeng av en egenskap ALLE kabler har, selv de billigste fra Biltema

Rizlas poeng er godt; god skjerming og solide plugger er de to viktigste punktene. Gode loddinger kan vi også legge til. Men ut over det får du mer for pengene ved å legge den samme summen i f.eks. høyttalere istedet.

Om du har lyst til å våge deg ut på DIY-kabling kan du sjekke ut Klotz kabler (www.benum.no). Dette er kabler beregnet på proffbruk som blir nødt til å overleve i et veritabelt ormereir av monitorkabler, scenekabler, mikrofonkabler, gitarkabler og jeg vet ikke hva. Prisen er nesten til å le av; fra 14 kroner meteren og oppover
            Sleng på noen gode plugger (Neutrik Profi!) og du har laget deg en GOD kabel som koster nesten ingen penger.

Comment

Originally posted by epifant View Post
              Jeg er riktignok ingen metallurg, men jeg mener å ha lest at for å i det hele tatt kunne trekke kobberet til tråder blir man helt nødt til å bruke godt kobber. Vrakkobber lar seg rett og slett ikke trekke til tråder. Så alle kabelprodusenter som skryter av 99.99999999% oksygenfritt kobber gjør strengt tatt bare et billig poeng av en egenskap ALLE kabler har, selv de billigste fra Biltema

Rizlas poeng er godt; god skjerming og solide plugger er de to viktigste punktene. Gode loddinger kan vi også legge til. Men ut over det får du mer for pengene ved å legge den samme summen i f.eks. høyttalere istedet.

Om du har lyst til å våge deg ut på DIY-kabling kan du sjekke ut Klotz kabler (www.benum.no). Dette er kabler beregnet på proffbruk som blir nødt til å overleve i et veritabelt ormereir av monitorkabler, scenekabler, mikrofonkabler, gitarkabler og jeg vet ikke hva. Prisen er nesten til å le av; fra 14 kroner meteren og oppover
              Sleng på noen gode plugger (Neutrik Profi!) og du har laget deg en GOD kabel som koster nesten ingen penger.
              Må vel legge til at det ikke er så veldig vanskelig å gjøre dette sjøl. Og når man først bygger kasser og annet selv, så er det litt stilig å ha laget kablene selv også. Og man får også akkurat ønsket lengde. Slipper en del kabelsalat med det
              Jonas Tautra
              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Lage kablene selv? Sette på pluggene mener du vel.. ? hehe. Det er vanskelig..........

Comment

Er det forskell på 50mm2 kabelen til f.eks Monster Cable eller Stinger vs. Biltema sin 50-70mm2.. Vil det skurre med biltema kablene, selv om størrelsen er hel lik i tykkelse på kobberet?

Skrev 50-70 fordi biltema sine 70mm2 er ca. like tykke som Stinger sine 50mm2 =)
                  Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
                  Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
                  Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

Comment

Dritten med biltema kabelen er at den er svart etter 2 uker, mens stinger, monstercables, connections, evus, aiw etc etc er kopper farget etter 2år.
                    Dette belegget skaper dårlig kontakt. kabel er kabel.. for all del, lev i trua
                    sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                    IceAudio - Bilringen AS - inakustik

Comment

Originally posted by Erik André View Post
                      Dritten med biltema kabelen er at den er svart etter 2 uker, mens stinger, monstercables, connections, evus, aiw etc etc er kopper farget etter 2år.
                      Dette belegget skaper dårlig kontakt. kabel er kabel.. for all del, lev i trua
                      Jeg har 5 år gammel biltema kabel i bilen som er gullefin.. Blitt brukt i to biler der den ene ikke akkurat var tørr i bagasjen. Og til sammenligning så har jeg litt nyere kabel som ble kjøpt på bilstereosjappe og var en del dyrere og den er helt svart et godt stykke innover..
                      Jonas Tautra

Comment

Originally posted by Hifonic View Post
                        Jeg har 5 år gammel biltema kabel i bilen som er gullefin.. Blitt brukt i to biler der den ene ikke akkurat var tørr i bagasjen. Og til sammenligning så har jeg litt nyere kabel som ble kjøpt på bilstereosjappe og var en del dyrere og den er helt svart et godt stykke innover..
                        fint for deg da, har tilgode å oppleve en blank biltema kabel, ikke at jeg gidder å prøve lenger. Med 50mm2 man kan knyte skolisse knute med fra connection er vel ikke valget mitt vanskelig neste gang jeg skal trekke kabel
                        sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                        IceAudio - Bilringen AS - inakustik

Comment

Originally posted by Erik André View Post
                          fint for deg da, har tilgode å oppleve en blank biltema kabel, ikke at jeg gidder å prøve lenger. Med 50mm2 man kan knyte skolisse knute med fra connection er vel ikke valget mitt vanskelig neste gang jeg skal trekke kabel
                          Ja klart, tror nok også kabelen fra connection er en smule lettere å strekke men akkurat det gjør man bare en gang så
                          Jonas Tautra

Comment

Terminerer man skikkelig får man ikke dårlig kontakt. På jobben bruker vi dårligere kobber som står ute i friluft i 50 år uten problemer.

Personlig synes jeg at OEM til halve prisen av et merke som er nevnt som bra her er akkurat like gode, har fremdeles ikke opplevd at kablene mine blir utsatt for korrosjon eller oksidering. Var ikke antydning til trøbbel på en billigkabel fra bilmax engang og den kabelen lå i en bil som ble full av mugg innvendig pga fukt over lang tid.
                            Alpine
                            Audison
                            Hertz
                            Soundstream

Comment

Ang kablere.. Så jeg veldig lyst til å prøve Kimber Cable til mitt Sony Xes oppsett da jeg tror de vil fungere veldig BRA til det..

Sett på model :

Signal > Kimber Hero

Høytt > Kimber TC8

Siden noen flinke svenske grabber fikk gode resultater med di..

Comment

Working...
                              X