Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ma Audio HK4000 Brodkoble

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ma Audio HK4000 Brodkoble

    Er det noen som hvet hvordan man kan brodkoble to stk MA AUDIO HK4000 og hvor mange ohm det blir og hvordan man skal koble høytaler kablene ut fra forsterkeren???? Har nettop kjøpt meg nr2.


    Mvh Leif Sigve Havsø

  • #2
    klarer du å vente litt, så skal jeg google det for deg
    Mvh
    J. Holm
    www.b2audio.com
    http://facebook.com/b2audio

    Comment


    • #3
      Originally posted by B2 Audio View Post
      klarer du å vente litt, så skal jeg google det for deg
      Ja kan vent eg

      Comment


      • #4
        hmm,, fant ikke noe spesielt om det jeg. er du sikker på at de er linkable?!

        sorry OT men: http://answers.yahoo.com/question/in...3235117AA7HDBI

        går det dårlig for MA?!
        MVH, Øivind Sandvik
        sigpic
        www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
        www.sandviksbassogbongel.com

        Comment


        • #5
          Originally posted by Øivind Sandvik View Post
          hmm,, fant ikke noe spesielt om det jeg. er du sikker på at de er linkable?!

          sorry OT men: http://answers.yahoo.com/question/in...3235117AA7HDBI

          går det dårlig for MA?!
          det sto bak på forsterkeren med 1forsterker og me 2 forsterker.
          1 forsterker var det på høytaler utgangen 1pluss og en minus, men vist eg sko ha 2 forsterkere sko eg kobla pluss og pluss ingen minus. kan det stemma????? men i mitt hode hørres ikje det riktigt ut.

          Comment


          • #6
            det kan faktisk stemme, da jeg mener å ha sett en del "rare" metoder på dette

            men for all del sjekk det opp med en sikker kilde først
            MVH, Øivind Sandvik
            sigpic
            www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
            www.sandviksbassogbongel.com

            Comment


            • #7
              Originally posted by Øivind Sandvik View Post
              det kan faktisk stemme, da jeg mener å ha sett en del "rare" metoder på dette

              men for all del sjekk det opp med en sikker kilde først

              okei det sto faktis bakom begge forsterkerene men eg får bare prøva å kobla i mårå så får me se ka som skjer.

              Comment


              • #8
                Originally posted by ASFALTCOWBOY View Post
                okei det sto faktis bakom begge forsterkerene men eg får bare prøva å kobla i mårå så får me se ka som skjer.
                du har ikke manualen vell?
                // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                Mvh
                Rune Kvaal

                Comment


                • #9
                  Originally posted by mustang<3 View Post
                  du har ikke manualen vell?
                  nei har ikke det

                  Comment


                  • #10
                    om du hadde gidde å legge link eller spec for den ampen så hadde vært lettere å hjelpe deg... er dette en mono forsterker/ 2 kanaler?....analoge? klasse D?...
                    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by matador View Post
                      om du hadde gidde å legge link eller spec for den ampen så hadde vært lettere å hjelpe deg... er dette en mono forsterker/ 2 kanaler?....analoge? klasse D?...
                      2 stk MA AUDIO HK 4000D

                      Amplifier Type: Mono Channel
                      Amplifier Output: 1-channel Power
                      Class: D
                      Peak Power: 4000 Watts x 1
                      Output Details: 3600 Watt - 2 Ohm - 14.4V DC -
                      4000 Watt - 2 Ohm - 17V DC -

                      Comment


                      • #12
                        okei, da kan du gjøre det på 2 forkjellige måtter ettersom hva som er innebygd i forstekerne eller ikke...

                        en brokobling krever at den ene av forsterkerne får en 180grader fase vendt signal identisk til signalen som mater den andre ampen -dette prinsipet gjelder alle analoge og klasse D forsterkere-

                        hvis forsterkerne har en "fase vender" eller tilsvarende så er den en enkelt sak: da bruker du en spliter og tilfører den samme signal til begge forsterkerne, da bare setter du den ene brytteren i den ene forsterkeren (amp2/slave) til "180grader" feks og den andre lar du stå i "0grader" (amp1/master). Da henter du "høyttalerens pluss" kablen fra + utgangen fra "amp1" og "høyttalerens minus" kablen fra "amp2" + utgangen... DU BRUKER IKKE NOEN SOM HELST MINUS UTGANG FRA AMPENE. Det eneste "vanskelig" er at du må ha en sløyfe=kabel mellom minus utgangen fra amp1 til minus utgangen fra amp2... dette gir en felles jord nivå med hensyn til regulering av strøsmsforsyningene fra begge forsterkerne. Husk å bruke en kort og av minst samme diametere som du bruker til de høyttalerne.

                        Aller sist en annen viktig ting: husk at gain på begge forsterkerne skal være gjerne 200% likt på begge ampene/kanalene. Dette gjelder alle typer brokoblinger.

                        Den såkalt "LINKkabel" som går fra master til slave er som regel den same inngangs signal men fase vendt pluss klocke puls til PWM på forsterkeren som er slave -slik at disse forsterkerne jobber sammen "samtidig"... og referert til det nevnte ang "gain nivå"

                        Ellers de andre alternative er å bruke en elektronisk/aktiv delefilter som kan gi en fasevendt output signal på en av kanalene og resten er akk 100% likt med hensyn til tilkobling

                        i utgangspunktet alle forsterke kan brokobles men de må helst være av samme type og modell for å gi en like signal på utgangen dog den ene er fasevendt i forhold til den andre

                        virkemåtten og topologien er blitt forklart veldig mange ganger før og

                        ellers synes jeg at dere -da mener jeg alle de som trenger hjelp- ikke er så flinke til å oppgi det som trengs for å hjelpe dere... men ikke vondt ment -jeg har for eks ikke tid til å lette etter spec eller data for å vite hva som må til for å hjelpe deg/dere... tenk på det neste gang

                        ellers kan jeg hjelpe deg mer eksakt om du har bilder av tilkoblings mulighetene på de forsterkerne da dette er egentlig veldig enkelt sak...
                        --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                        -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                        Comment


                        • #13
                          tenkte at jeg skulle legge opp noen bilder av tilkoblingene. og det virker bare en stud å så går det i protect mhm subene he eg kobbla i 2 ohm. eg fatte ikke noen ting nå men men.
                          Attached Files
                          Last edited by ASFALTCOWBOY; 13-08-2009, 00:23.

                          Comment


                          • #14
                            utifra det 3 bilde må du bruke en delefilter der den ene kanalen er fasevendt... da bilde 1 viser ikke noe vender for å snu fasen. har du sett inni i forsterkeren?
                            --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                            -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                            Comment


                            • #15
                              Er ganske sikker på at denne trenger ekstern fasevender
                              Jonas Tautra
                              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                              Comment

                              Working...
                              X