Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips til startoppsett av aktivt delefilter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips til startoppsett av aktivt delefilter

    Jeg har nettopp montert litt bilstereo i min Nissan Pathfinder, og vil gjerne ha noen innspill på hvordan jeg bør sette opp det aktive delefilteret.

    Anlegget består av:
    Alpine IVA-W202R koblet med Ai-net og optisk til PXA-H701
    Alpine SPX-177R komponentsett foran, og samme type mellomtoner i dørene bak.
    Rockford Fosgate Power 350s til diskanter, Power 750x til mellomtoner og 1500bd til subwoofer.
    Subwooferen er en Rockford Fosgate t212d4.

    Jeg har ikke fått tak i måleutstyr enda, så dersom noen har tips til hvilke delefrekvenser og hvor bratte delingskurver jeg burde starte med ville det vert flott.

    Er også litt usikker på om jeg burde sette 6,5" i bakdørene til en lavere delefrekvens enn de foran.

  • #2
    Driver 750x'en mellomtonene foran og bak?

    Ville kanskje tatt delefrekvensene som er originalt som utgangspunkt... Står nok i manualen.

    Comment


    • #3
      Har det samme frontsettet i min bil. Deler det aktivt på P88 rs. Subben spiller lowpass 50 hertz- 24 db avrulling dempet 6 db. Mellomtoner spiller highpass 50 hertz 12 db avrulling med litt demping fra høyre sides oppsett.Lowpass 5k hertz med 18 db avrulling. Diskanter montert i A- stolpe som off- axis. Highpass 4k hertz 12 db avrulling, dempet 8 db. Har kjørt dette oppsettet en stund nå og syns lyden er helt ok. Såpass lav deling går jo på bekostning av effekttålighet, så man bør jo ikke smelle alt av volumkontroller i bunn ukritisk. Uannsett er det jo bare å prøve seg litt frem. Du vil nok ikke ødelegge noe såfremt du ikke henger i volumknappen under test.
      Raymond Pedersen

      Byggebil er en 97 Subaru Impreza. Alpine,Pioneer og Macrom utstyr under testing.
      Tar det som det kommer, og løser det som det går.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Miniboom View Post
        Driver 750x'en mellomtonene foran og bak?

        Ville kanskje tatt delefrekvensene som er originalt som utgangspunkt... Står nok i manualen.
        Det stemmer ja. De originale delefiltrene er ganske avanserte, så manualen antyder mange forskjellige delefrekvenser...Jeg får prøve innstillingene til Rudolf, og sammenligne med de jeg har prøvd til nå.

        Noen som har forslag til hva jeg bør gjøre med mellomtonene bak?

        Comment


        • #5
          Originally posted by Rudolf View Post
          Har det samme frontsettet i min bil. Deler det aktivt på P88 rs. Subben spiller lowpass 50 hertz- 24 db avrulling dempet 6 db. Mellomtoner spiller highpass 50 hertz 12 db avrulling med litt demping fra høyre sides oppsett.Lowpass 5k hertz med 18 db avrulling. Diskanter montert i A- stolpe som off- axis. Highpass 4k hertz 12 db avrulling, dempet 8 db. Har kjørt dette oppsettet en stund nå og syns lyden er helt ok. Såpass lav deling går jo på bekostning av effekttålighet, så man bør jo ikke smelle alt av volumkontroller i bunn ukritisk. Uannsett er det jo bare å prøve seg litt frem. Du vil nok ikke ødelegge noe såfremt du ikke henger i volumknappen under test.
          Bare et spørsmål... Hvorfor demper du høyre side? For å få riktig nivå så er det venstre side som skal dempes noen hakk. Eller så er det noe som er riv ruskende galt.

          Ble ikke helt klok på resten heller, men det er nå så
          Mvh Tony
          - The only road to take is perfection itself

          Comment


          • #6
            Det står demping fra høyre sides oppsett. Dvs lavere på venstre side.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Xaero View Post
              Det står demping fra høyre sides oppsett. Dvs lavere på venstre side.
              Ikke alltid like lett når man skriver omvendt
              Mvh Tony
              - The only road to take is perfection itself

              Comment


              • #8
                Hi hi. Ingenting som skal være lett nei. Men oppsettet mitt er dempet en anelse på passasjersiden. Elementene står ned og langt frem i dørene.Gjengivelsen av lyden fra 6,5 tommern på passasjersiden når øret mitt høyere og mer direkte enn element på førerplass, der det spiller rett i beinet/ fotbrønnen. Pr. idag er ingen element vinklet direkte mot utveksten mellom skuldrene.
                Diskantene spiller direkte mot hverandre.
                Raymond Pedersen

                Byggebil er en 97 Subaru Impreza. Alpine,Pioneer og Macrom utstyr under testing.
                Tar det som det kommer, og løser det som det går.

                Comment

                Working...
                X