Announcement

Collapse
No announcement yet.

6x9" med skikkelig god lyd, finnes det?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 6x9" med skikkelig god lyd, finnes det?

Jeg skal i første omgang kun ha et par gode 6x9" i hatthylla i min gamle BMW e36 sedan, før jeg etterhvert kanskje bygger ut med sub. Har prøvd mye forskjellig i denne type bil tidligere, og det er vanskelig å få god bass med basskasse i bagasjen, og det er vanskelig å få god lyd med frontsett uten å nesten måtte bygge om hele bilen. Så nå skal jeg gå for et par gode høyttalere i hatthylla til å begynne med, så får jeg se hva som skjer etterhvert.

Har tenkt litt på legendariske JBL T595. Jeg har aldri hørt de selv, men vet jo at de leverer godt med trykk. Noen sier at det er kun masse trykk, men ingen fin lyd, at et blir nesten som med Cerwin Vega. Hvis det er riktig, så er ikke denne høyttaleren så veldig interessant for meg egentlig

Da lurer jeg litt på hvordan det er med etterfølgeren T696. Gjelder det samme her? Mye trykk, men ellers ikke så veldig god lyd?

Hva er alternativene, hvis jeg vil ha bra trykk og fin lyd? Har f.eks Focal, Pioneer, Alpine, Morel, Hertz, Infinity osv et par 6x9" som låter skikkelig bra?

Hvorfor akkurat 6x9-tommere? Man får like mye bass fra et par 8-tommere, og om kvalitet er førstepri er man sannsynligvis bedre tjent med å ofre litt lydtrykk og gå for 6,5-tommere istedetfor. Ingenting i veien for å bruke et "frontsett" i hattehylla så lenge parametrene passer til applikasjonen.

Comment

Originally posted by epifant View Post
      Hvorfor akkurat 6x9-tommere? Man får like mye bass fra et par 8-tommere, og om kvalitet er førstepri er man sannsynligvis bedre tjent med å ofre litt lydtrykk og gå for 6,5-tommere istedetfor. Ingenting i veien for å bruke et "frontsett" i hattehylla så lenge parametrene passer til applikasjonen.
      Vel, man får mest bang for the buck med 6x9" innbiller jeg meg. Og så er det plassproblemene da. Men jeg skulle vel fått plass til et par 8". Noen anbefalinger der? Det er uaktuellt med 6,5" da jeg har prøvd nok av det før, og syns ikke det trykker godt nok uten sub.

Hva med Soundstream SST6.9 som vant den store 6x9" testen for en tid tilbake, er det noen som har erfaringer med den?

Comment

Hertz HCX 690 - 3-veis coaxial høyttaler sett (Par)
        http://www.elutstyr.no/product_info....oducts_id=1657

Ground Zero GZRF 6900P - Radioactive 6x9" (Par)
        http://www.elutstyr.no/product_info....oducts_id=1720

Anbefales..

Ellers som epifant sier, hvorfor 6x9?

Comment

Originally posted by Elutstyr.no View Post
          Ellers som epifant sier, hvorfor 6x9?
          Jeg har ikke noe bedre svar enn det jeg svarte han:
          Originally posted by Ronny M View Post
          Vel, man får mest bang for the buck med 6x9" innbiller jeg meg. Og så er det plassproblemene da. Men jeg skulle vel fått plass til et par 8". Noen anbefalinger der? Det er uaktuellt med 6,5" da jeg har prøvd nok av det før, og syns ikke det trykker godt nok uten sub.
          Jeg er selvfølgelig åpen for noe som er bedre enn 6x9" men har ikke tenkt å bruke mer enn et par tusen på høyttalere nå. Hva er alternativene?

Comment

Hva med noen focal 8" coaxer?

Focal 210CA1 - 8" toveis 80/160W (Par)
            http://www.elutstyr.no/product_info....oducts_id=1865

Comment

Originally posted by Elutstyr.no View Post
              Hva med noen focal 8" coaxer?

Focal 210CA1 - 8" toveis 80/160W (Par)
              http://www.elutstyr.no/product_info....oducts_id=1865
              Sikkert en bra høyttaler det, men pris og lydkvalitet henger ofte sammen, også når det gjelder Focal. Jeg er ikke overbevist om at billigseriene til Focal er noe jeg vil bli fornøyd med.
              Jeg er villig til å strekke budsjettet med et par hundrelapper istedenfor å kjøpe noe billig som bare låter "greit".
              For dette vil vel være et hakk bedre en Focalene du nevnte, eller? http://www.elutstyr.no/product_info....oducts_id=1657

Comment

Det vil nok være litt stusseligere lyddybde i de focalene ja, men mer midbass.

Hertz'en er jo også 3 veis, noe som gir fyldigere lyd. Noe større frekvensområde på Hertzen da selvfølgelig.

Comment

Hva med å kjøpe et toveis komponentsett som passer i originaluttakene foran, og supplere bak med et sett 6x9- eller 8-tommers basslementer, istedetfor å få ALL lyden bakfra? Kvalitetsmessig tror jeg det blir klart best, men det er jo litt ekstra jobb.

Jeg har forresten hatt 4-tommerne i SST-serien til Soundstream, og lyden var nydelig. Om 6x9-tommerne er like bra er de helt klart verd prisen. Hvordan de er i forhold til Hertz-triaksene vet jeg ikke.

Comment

Hva med å kjøpe et toveis komponentsett som passer i originaluttakene foran, og supplere bak med et sett 6x9- eller 8-tommers basslementer, istedetfor å få ALL lyden bakfra? Kvalitetsmessig tror jeg det blir klart best, men det er jo litt ekstra jobb.
                    Jeg har prøvd litt forskjellig i denne bilen tidligere, og jeg syns ikke det blir noe bra med frontsett. Wooferen/mellomtonens plassering nede i sparkeplatene er jo en vits. Det må seriøs bygging til for at det skal bli bra med frontsett i denne bilen. Jeg prøvde å støpe kasse i døra en gang, det hjalp, men bilens geometri er ikke så veldig egnet for å få god lyd desverre.

Så nå har jeg funnet ut at høyttalere i hatthylla gir den beste lyden. Jeg bryr meg ikke om lyden kommer bakfra, bare det trykker greit, og spiller pent. Jeg har bygget om hatthylla litt, lagt inn MDF plater og støpt igjen alt av hull så det er potte tett. Da skal jeg si det blei trøkk i de gamle Helixene jeg har der midlertidig ja Har trua på at det kan bli veldig bra med et par kvalitetshøyttalere.

Comment

Aha, du har forsøkt ja. Var bare ment som litt høyttenking fra min side

Soundstream SST, Hertzene du linket til tidligere, Infinity Kappa, Morel og DLS Reference ville nok alle stått på min liste over mulige alternativer. Sistnevnte har jo også et sett 7x10-tommere i produktutvalget

Comment

Aha, du har forsøkt ja. Var bare ment som litt høyttenking fra min side

Soundstream SST, Hertzene du linket til tidligere, Infinity Kappa, Morel og DLS Reference ville nok alle stått på min liste over mulige alternativer. Sistnevnte har jo også et sett 7x10-tommere i produktutvalget
                        Javisst har jeg prøvd Jeg har lagt ned en god del arbeidstimer med bilstereo i den bilen. Det som fungerte best var å bygge om frontdørene, støpe kasse til høyttalerne inni døra. Prøvde blant annet et Focal 165KP komponentsett. Selv om de spilte pent med silkemyk diskant, så blei jeg aldri fornøyd med midbassen, så jeg byttet til Seas Lotus Reference. Det var andre boller på alle måter, mye bedre enn focalene. Men fortsatt manglet det mye, og det er pga bilen. Alle som har prøvd å få god lyd i en E36 sedan vet hva jeg snakker om.

Så nå har jeg gitt opp inntil jeg får meg en annen bil. Men et par gode høyttalere i hatthylla fungerer bra hvis man bare tetter igjen litt.

Jeg har gått for Soundstream SST6.9. Håper de er like gode som ryktet skal ha det til. Fikk tak i et par nye for 800,-. Tror det er et godt kjøp.

Comment

Hør med Ketil på audio-art så får du nok tips til god lyd i bilen
                          Men første gang jeg har hørt at focal har silkemyk diskant
                          Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
                          Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

Comment

Originally posted by biffen071278 View Post
                            Hør med Ketil på audio-art så får du nok tips til god lyd i bilen
                            Men første gang jeg har hørt at focal har silkemyk diskant
                            Det er vel opp til hver enkelt å mene, synes spesielt diskanten i Focal KRX2 har imponert meg ihvertfall. Hele settet totalt sett spiller nydelig. Silkemykt eller ikke :-)

Comment

ja må ikke missforstå nå. For jeg er av dem som elsker focal (se sign) Men man ser vel ikke reint lite snakk om strikkepinner når man nevner focal her
                              Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
                              Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

Comment

Working...
                              X