Announcement

Collapse
No announcement yet.

måle effekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • måle effekt

    Endret i tilfelle andre trenger info.. og slipper å lese alle inleggene

    de to metodene jeg tror er mest nøyaktige

    metode 1

    ta en motstand på den resistansen du skal bruke, koble den til forsterkeren.
    F.eks du måler 10V 10V*10V=100 100\4=25 =25W

    Metode 2
    måle spenning og strøm inn til forsterker og finne ut hvor mye watt. også finne ut vilken klasse forsterker du har for ¨finne ut hvor stor virknings grad den har.
    D=65-80%
    AB=50-65%

    F.eks 12*50=600
    600\100*75=450W
    Last edited by Dumbazz; 20-10-2009, 16:45.
    Bass kan sammenlignes med pupper jo større jo bedre
    (men det er måte på f.eks http://flyingchaos.blogg.no/12424974...t_lolo_fe.html )

  • #2
    dette er en "enkel" sak.

    Bruk en frekvenscd og kjør f.eks 50Hz mål spenningen på utgangen (AC)
    Og en tangamperemeter rundt høyttalerkabelen.

    A x V = Effekt (IxU=P)

    Comment


    • #3
      Glemte kanskje å fortelle hvor dyrt et tangamperement er, Nils? hehe Enkelt sak for trådstarter, vanskelig sak for lommeboken

      Trådstarter: Lurte på akkurat det samme en gang i tiden, og det billigste tangamperementet jeg har funnet er et til 1000 kroner hos clas ohlson
      Tidligere importør for Digital Designs,
      overtatt av www.dynaBel.no.

      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

      Comment


      • #4
        Det er faktisk en rimelig vanskelig ting å gjøre korrekt.
        P=UxI dersom vi snakker om likestrøm. Da er det bare å måle strømmen og spenningen.

        Når vi snakker om vekselstrøm, som feks en sinustone, så varierer jo strømmen og spenningen mellom null og maksimum. For å kunne finne effekten så må man da finne gjennomsnittmålingen av strømmen og av spenningen for å kunne gange disse. ( Det kan man tenke seg som om man barberer toppene av kurven for å fylle igjen dalene, sånn at man får en flat kurve.) For å kunne gjøre det så ble integrering og derivering oppfunnet i matematikken, dette har jeg lykkelig glemt Men for en sinuskurve så finner man gjennomsnittet ved å dele på roten av 2.

        Så langt har vi bare snakket om rene ohmske motstander.

        En høytaler er jo en kjempespole, det vil føre til at strøm og spening kommer ut av fase.... dvs at man kan faktisk ha høy spenning mens strømmen er null og omvendt... dette vil jo da gi null i effekt...og å finne gjennomsnittet her er en pain in the ass!! 15 år siden jeg regna på sånt

        Så for å gjøre en lang historie kort: sett en passelig sikring inn foran forsterkeren. feks 10 A.. om den ryker så vet du at forsterkeren din trekker mere en 10x13= 130 w Så kan du prøve med en 20 A etc....

        ELLER du kan besøke ei sjappe med litt avansert utstyr !

        Comment


        • #5
          Skal du måle effekten ut av forsterkeren med tanke på hvor mye det blir i praksis med et element koblet til, er det vel ikke vanskeligere få dette til enn å rett og slett bare koble på en sub og måle på utgangene med subben tilkoblet?

          Da får man hvertfall vite akkurat HVOR MYE subben får TILFØRT om jeg ikke bommer litt nå Og det er vel det man er ute etter i denne situasjonen?

          Box rise og slikt kan man vel ta på neste steg
          Tidligere importør for Digital Designs,
          overtatt av www.dynaBel.no.

          Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

          Comment


          • #6
            Man kan jo få et grovt bilde ved å måle strøm og spenning samtidig ja, men det blir fort feilmarginer på +/- 50% om man går igang med et multimeter iallefall.

            Evt kan han kjøpe en stor 4 omhms resister, legge den i vann og se hvor fort temperaturen stiger

            Comment


            • #7
              Eller du tenkte på å bruke en 1 khz tone, også gå utfra at impedansen på spolen da er korrekt, også bare måle strømmen?

              Comment


              • #8
                Originally posted by DDaudio.no View Post
                Skal du måle effekten ut av forsterkeren med tanke på hvor mye det blir i praksis med et element koblet til, er det vel ikke vanskeligere få dette til enn å rett og slett bare koble på en sub og måle på utgangene med subben tilkoblet?

                Da får man hvertfall vite akkurat HVOR MYE subben får TILFØRT om jeg ikke bommer litt nå Og det er vel det man er ute etter i denne situasjonen?

                Box rise og slikt kan man vel ta på neste steg
                med denne metoden skal du ikke i teorien få den effekten forsterkern gir da?
                Bass kan sammenlignes med pupper jo større jo bedre
                (men det er måte på f.eks http://flyingchaos.blogg.no/12424974...t_lolo_fe.html )

                Comment


                • #9
                  mener du kun med å måle strømmen?

                  Problemet da er at den jævla spolen er 4 ohm i 1 khz, 2 ohm i 100 hz etc...

                  så m du da skal måle p= UxI = zxIxI , og der z varierer med frekvensen,
                  Dene ene impedansen som er opgitt er vel ved 1000 hz?

                  Comment


                  • #10
                    så letteste måten er å kjøbe en feit motstand på den resistansen jeg kjører subbene i og måle da?:P
                    Bass kan sammenlignes med pupper jo større jo bedre
                    (men det er måte på f.eks http://flyingchaos.blogg.no/12424974...t_lolo_fe.html )

                    Comment


                    • #11
                      impedansen endrer seg også etter volumstyrken, på samme frekvens.

                      Det letteste er det jeg beskrev i 2.post..

                      og Henrik, tangamperemeter får man på biltema til 599,- (målte forøvrig likt til mitt flukeamperemeter til 3000,-)

                      http://www.biltema.no/products/produ...&iItemId=81489
                      Last edited by dBcompaniet; 20-10-2009, 08:47.

                      Comment


                      • #12
                        Se der ja

                        Da var det plutselig ikke så dyrt lengre. Har ikke funnet det hos biltema før jeg. Får prøve å begynne med litt testing selv også da
                        Tidligere importør for Digital Designs,
                        overtatt av www.dynaBel.no.

                        Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                        Comment


                        • #13
                          Hva får du ut av å måle amperen i høytalereledningene da?

                          Comment


                          • #14
                            er det ikke mulig å bare måle volt
                            ogs så ta f.eks en sub på 4ohm
                            U*U=X X\R =effekt eller er jeg helt på bærtur nå?

                            vis du finne frekvensen der den er på 4ohm da.


                            Edit.

                            vis du bruker en vanlig motstand på 4ohm så slipper du jo det med impedans og frekvens greiene.
                            f.eks blir 20*20V=400 400/4=100W så det skal jo bli rett uansett hvor mye du vrir og vender på det:P?
                            Last edited by Dumbazz; 20-10-2009, 15:27.
                            Bass kan sammenlignes med pupper jo større jo bedre
                            (men det er måte på f.eks http://flyingchaos.blogg.no/12424974...t_lolo_fe.html )

                            Comment


                            • #15
                              Gitt at man har et tangamperemeter, er vel det mest nøyaktige å måle strømgjennomgangen i strømledningene, den samtidige driftsspenningen til forsterkeren, multiplisere de to, og trekke fra varmetap (virkningsgraden i % relatert til lasten i ohm står som oftest i manualen).

                              Eks.: 10A gjennom strømkabelen x 12V inn på forsterkeren = 120W x 0,75 (75% virkningsgrad) = omtrentlig 90W i høyttaleren. Blir i alle fall verken mer eller mindre nøyaktig enn målingene oppgitt over her. Hehe... :P

                              Comment

                              Working...
                              X