Announcement

Collapse
No announcement yet.

Focal vs JL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Miniboom View Post
    Kom på en ting til.

    Et annet godt argument mot følsomhetsspesifikasjonenes gyldighet i praksis, kan være at Peder Myhre har en sertifisert Term-LAB-måling fra noen år tilbake (ny Term-LAB, altså) på 145-146dB med to Rockford Fosgate T1 10"-elementer, som har en følsomhet på 81dB eller noe slikt. Disse ble drevet av en Helix Dark Blue 1000.2 (2000W RMS).
    Du kommer vanligvis med velargumenterte innlegg, men her er jeg noget uenig. Klarer ikke se hvordan en dB-drag score skal kunne antyde noe som helst hva effektivitet angår. "ALLE" vet jo at man kan komme mye lenger med en Fiat Panda en f.eks en VW Caravelle. (Bare et eksempel ja). Altså... han har klart å spille såppas høyt på EN frekvens. Hurra? Det støtter bare ikke helt oppom dine utsagn, Miniboom

    Jeg vet, at du vet, at det er for mye parametere inne i bildet her til å kunne si med sikkerhet at den dB-drag scoren der er mest sannsynlig basert på andre ting som f.eks kassetuning, biltype e.t.c. Klart man kan oppnå flotte resultater på kun den ene frekvensen om alt ligger til rette for det! Men hvordan er dette på MUSIKK? Skal helst spille alle frekvenser i bassområdet like fint. Er jo det som er det store spørsmålet her, er det ikke?
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #17
      Originally posted by Typhon View Post
      Du kommer vanligvis med velargumenterte innlegg, men her er jeg noget uenig. Klarer ikke se hvordan en dB-drag score skal kunne antyde noe som helst hva effektivitet angår. "ALLE" vet jo at man kan komme mye lenger med en Fiat Panda en f.eks en VW Caravelle. (Bare et eksempel ja). Altså... han har klart å spille såppas høyt på EN frekvens. Hurra? Det støtter bare ikke helt oppom dine utsagn, Miniboom

      Jeg vet, at du vet, at det er for mye parametere inne i bildet her til å kunne si med sikkerhet at den dB-drag scoren der er mest sannsynlig basert på andre ting som f.eks kassetuning, biltype e.t.c. Klart man kan oppnå flotte resultater på kun den ene frekvensen om alt ligger til rette for det! Men hvordan er dette på MUSIKK? Skal helst spille alle frekvenser i bassområdet like fint. Er jo det som er det store spørsmålet her, er det ikke?
      Tar kritikk for å velge det sære eksempelet. :P Men for å vri litt på det, de fleste her skjønner sikkert at han ikke ville økt fra 145 til 155dB ved å bytte til elementer med 92dB følsomhet, selv om en WinISD-kurve hadde antydet nettopp det. Og det er DET jeg vil poengtere, at selv om et program som f.eks. WinISD sier at Focal-høyttalerne i dette tilfellet vil spille høyere enn JL'ene ved 35hz med 1 watt, sier det ikke noe om hva som skjer når høyttalerne får 100 watt, eller 1000 watt. Og ikke minst - det sier ikke noe om hvordan det låter i praksis.

      Kasseberegningsprogrammer er flott for å finne riktig kasse til et element, men ikke så utrolig mye mer enn det.

      Ikke sant?

      Comment


      • #18
        Originally posted by Miniboom View Post
        Tar kritikk for å velge det sære eksempelet. :P Men for å vri litt på det, de fleste her skjønner sikkert at han ikke ville økt fra 145 til 155dB ved å bytte til elementer med 92dB følsomhet, selv om en WinISD-kurve hadde antydet nettopp det. Og det er DET jeg vil poengtere, at selv om et program som f.eks. WinISD sier at Focal-høyttalerne i dette tilfellet vil spille høyere enn JL'ene ved 35hz med 1 watt, sier det ikke noe om hva som skjer når høyttalerne får 100 watt, eller 1000 watt. Og ikke minst - det sier ikke noe om hvordan det låter i praksis.

        Kasseberegningsprogrammer er flott for å finne riktig kasse til et element, men ikke så utrolig mye mer enn det.

        Ikke sant?
        Tosk, kan ikke du kutte ut å komme med så lange svar, jeg har ikke tid til å argumentere mot alle beregningene dine!
        Jeg skulle ønske jeg var en ræser på data med klipping og liming så skulle du fått se noen grafer.... uten at jeg tror du hadde blitt overbevist.
        Ditt forslag om 90 liter@30Hz hadde laget flyvende bursdagshatter av JL-membranene lenge før man nådde den nominelle effektoppgivelsen, slaglengden ved 20 Hz blir 29mm.
        JL'en holder seg så vidt innenfor x-max fra 27Hz og opp.
        Focalen på sin side greier det samme fra 31Hz, men med 50% mindre effekt og kun 1,5dB mindre spl fra 31Hz.
        Under der spiller JL'en høyere, men at det er slaglengde som gjør det er bare halve sannheten.
        Men spørsmålet mitt er: hva skal du med 20Hz?
        Har du mye musikk med lyd så langt ned?
        Ja ok, det kan være gøy med masse dyp bass, men ikke kall det HIFI!
        En annen ting å merke seg er at ingen studiomonitorprodusenter bruker sånne monsterslaglengdeelementer!? (ikke high end hifi-produsenter heller, men de stoler vi ikke på)
        Jepp, jeg også setter ting på spissen, men jeg svarte kun på trådstarters spørsmål; hva ville JEG valgt!
        Svare på hvorfor enkelte produsenter velge som de gjør, tror jeg du vet svaret på selv.
        Det har fint lite med HIFI å gjøre....det også!
        Og litt selvskryt må jeg få komme med, det er vel svært få som har testet simuleringer opp mot praktisk lydkvalitet/måling som meg, så jeg vet en del om hva som skjer og ikke minst hvorfor noen elementer måler/låter som de gjør.

        Mvh
        Dag Johansen
        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

        Comment


        • #19
          Originally posted by Dag Johansen View Post
          (...)
          Men spørsmålet mitt er: hva skal du med 20Hz?
          Har du mye musikk med lyd så langt ned?
          Ja ok, det kan være gøy med masse dyp bass, men ikke kall det HIFI!
          (...)
          Jepp, jeg også setter ting på spissen, men jeg svarte kun på trådstarters spørsmål; hva ville JEG valgt!
          Svare på hvorfor enkelte produsenter velge som de gjør, tror jeg du vet svaret på selv.
          Det har fint lite med HIFI å gjøre....det også!
          Og litt selvskryt må jeg få komme med, det er vel svært få som har testet simuleringer opp mot praktisk lydkvalitet/måling som meg, så jeg vet en del om hva som skjer og ikke minst hvorfor noen elementer måler/låter som de gjør.
          Jeg skriver kanskje litt langt når jeg blir ivrig? :P

          20hz er ikke sååå interessant i seg selv, virkelig ikke, men det blir faktisk en fyldigere, mer "interessant" lyd med en kasse tunet lavt, med elementer som trives i den, enten man hører på rock/metal/techno/pop, etc. Syns jeg!

          Og det var jo det jeg også ville påpeke, mitt eget valg: JL'ene (om det kun var disse to valget sto mellom), fordi jeg mener de er mer interessante som subwoofere, i og med at de har flere likhetstrekk med mine favoritter, enn Focalene.

          Jeg sier jo ikke at Focalene er et dårlig valg, men du skriver jo også nå at jeg har rett i det jeg sier, altså at JL'ene er (dog marginalt) bedre på dypbassen, selv om følsomhetstallene ved 1 watt tilsier det motsatte. Hvilket var poenget mitt på en prikk, og altså er svært representativt ved sammenlikning av andre subwoofere også.

          Så klart er det kostnader, inntekter og image som har mye å si for hvorfor produsentene gjør som de gjør, men noen av dem synes nå tilsynelatende å ha et HiFi-messig utgangspunkt for sine avgjørelser. Det jeg vet, og forholder meg til, er som sagt at jeg har hørt en del basselementer, og min mening er at de som låter definitivt best, er blant annet de jeg nevnte et par innlegg over her.

          Å sette ting på spissen, gjør jo bare det hele mer moro, og du er definitivt, for min del, en av de mest interessante "diskusjonsdeltakerne" her på forumet (selv om jeg selv ikke akkurat sitter på fagrelatert erfaring og ekspertise).



          Comment

          Working...
          X