Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken retning går bilstereo i fremtiden? (hverdagslig blog/diskusjonstråd ;) )

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Typhon View Post
    Kun et batteri

I mitt tilfelle så er bass kun det det er, nederste delen i frekvensspekteret Er såklart moro med bass, men da må den jaggu spille skikkelig og! Og spiller den skikkelig må resten spille skikkelig også, selv på høyt volum!

For mange i dag er et anlegg kun bass med forsterker. Disse andre høyttalerne er ikke så viktig tydeligvis. "Diskanter" hører jeg mange si, med pekefingeren pekende på noe 4" coax i døra spillende rett i kneet. Selvfølgelig drevet av 50 watt MOSFET forsterker i den kjipe Sony-spilleren som han på hjørnet solgte uten kvittering.

Skal aldri si hva andre skal og ikke skal, men jeg føler at en viss balanse i lydsystemet er lov Mange bruker jo femsiffrede beløp på bassdelen, og skal helst ikke bruke noe på det andre. Er det ikke musikk vi skal høre på da?

But who am I to judge
    Vi er nok på bølgelengde her hehe..

Jeg går slett ikke for de minste forsterkerne selv jeg.. Men jeg gjør det for å få maks kontroll på element, ikke for å blåse rutene ut av bilen

Har tenkt å kjøre 2x220w rms til frontsettet... Og 750w rms til subbene..
    Planen er ikke å spille max høyt, men å kunne spille knakende rent fordi om volumet begynner å bli noenlunde oppå skalaen

og ja, kun 1 batteri
    02` Volvo V70 D5 197hk/470nm
    01` Seat leon R 4x4 turbo
    Takk til ULVUNDS BILSTEREO for god service og priser!

Comment

Originally posted by Miniboom View Post

Men at man bør ha minst 2kW til bassen, for at det skal være kjempegøy, det er jeg enig i.
      Definer kjempegøy?

Jeg har sett halve effekten spilt så høyt at det ikke kan oppleves uten hørselvern?

Comment

Originally posted by Ola View Post
        Definer kjempegøy?

Jeg har sett halve effekten spilt så høyt at det ikke kan oppleves uten hørselvern?
        Vel, høyt er et relativt begrep når det kommer til smerteterskelen for øra, jo lenger opp man kommer på hertzene, jo mer intens blir lyden for ørene. Når man spiller mer mot de subsoniske grensene merker du lyden mer med kroppen enn ørene. Skal ikke mye effekt til før man trenger hørselvern, kan jo bare sette en brannalarm med 9 voltsbatteri inn i bilen så får fort vondt i øra
        Mvh Werner Harstad

Comment

Originally posted by berniebp87 View Post
          Vel, høyt er et relativt begrep når det kommer til smerteterskelen for øra, jo lenger opp man kommer på hertzene, jo mer intens blir lyden for ørene. Når man spiller mer mot de subsoniske grensene merker du lyden mer med kroppen enn ørene. Skal ikke mye effekt til før man trenger hørselvern, kan jo bare sette en brannalarm med 9 voltsbatteri inn i bilen så får fort vondt i øra
          Så teorien din er at 130db går fint, så lenge du ikke overstiger 80hz?

Comment

Så teorien din er at 130db går fint, så lenge du ikke overstiger 80hz?
            Ikke akkurat den han skrev, les igjen:

Originally posted by berniebp87 View Post
            Vel, høyt er et relativt begrep når det kommer til smerteterskelen for øra, jo lenger opp man kommer på hertzene, jo mer intens blir lyden for ørene.
            Vi er nok på bølgelengde her hehe..

Jeg går slett ikke for de minste forsterkerne selv jeg.. Men jeg gjør det for å få maks kontroll på element, ikke for å blåse rutene ut av bilen

Har tenkt å kjøre 2x220w rms til frontsettet... Og 750w rms til subbene..
            Planen er ikke å spille max høyt, men å kunne spille knakende rent fordi om volumet begynner å bli noenlunde oppå skalaen
            Hihi... jeg har selv cirka 400 watt pr side i bilen min selv fremme, pluss noen hundre pr. sub Får se litt hvilken konfigurasjon som fungerer best. Vurderte å brokoble hver midbass foran på hver sin forsterker så de fikk 650 watt hver, men tror jeg dropper det Spiller HELT sikkert høyt og kontrollert nok med 180 watt pr. midbass (8" Seas i hver dør).
            Mvh Tony
            - The only road to take is perfection itself

Comment

Originally posted by Hifonic
              Busser og lastebiler har gjerne 24v?

Jepp, men det er fordi at 2stk 12v batterier er serie koblet

Comment

Det kan være
                Jonas Tautra
                - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Uansett så er ett lastebilbatteri på 225ah så stort at du skal slite med og få plass til det. vertfall hvis man har en 18" stroker baki der fra før.

Comment

Det blir ikke noe sub i bilen min denne gangen gitt, midbassene får holde for denne gangen.
                    Når jeg er ute å kjører så er det jo stort sett 3 unger i baksete og ei sytkjerring foran (se: min bedre halvdel) :P

Men jeg er heller for at det skal være kvalitet framfor kvantitet, å spille opp mot smerteterskelen til ørene har jeg
                    ikke helt sett poenget med. Å spille høyt og rent er heller målet uten at det begynner å føles ubehagelig.

Har flere kolleger/kamerater som har en annen oppfattning og bruker 6x9 bak og noe som rister nok til at framskjermens skruer skrus ut i fart (noe som skjedde i helga i en opel)
                    Fellesnevneren for de er at de er ungkarer og spellemenn, evt nyskilte.
                    Og som de selv sier så er det snakk om å få oppmerksomhet mer enn at det skal høres fint ut på noe som helst måte.

Hadde jeg vært ungkar og spellemann og ville "spillt ifra samtlige rånere i nabolaget" for å lure olga diesel hjem for å se på
                    phono-kabel samlinga mi, så ville jeg sikkert gjort det samme.

Det tror jeg er litt av motivet for at x antall watt RMS opphøyd i 4 potens delt på x antall subwoofere
                    rett og slett er sex.

Sex driver markedet til å levere mer kraft og større subwoofere hvis man ser litt stort på det:P

Comment

Originally posted by Roxx View Post

Det tror jeg er litt av motivet for at x antall watt RMS opphøyd i 4 potens delt på x antall subwoofere
                      rett og slett er sex.

Sex driver markedet til å levere mer kraft og større subwoofere hvis man ser litt stort på det:P
                      Haha! Tror ikke bass funker så bra som penisforlenger gitt
                      Jonas Tautra

Comment

Originally posted by Hifonic View Post
                        Haha! Tror ikke bass funker så bra som penisforlenger gitt
                        fortell det til 18-20 åringene som står på esso`n hele kvelden og dundrer om kapp hehe

Comment

Det får de finne ut av selv
                          Jonas Tautra

Comment

Originally posted by Typhon View Post
                            Ikke akkurat den han skrev, les igjen:

Hihi... jeg har selv cirka 400 watt pr side i bilen min selv fremme, pluss noen hundre pr. sub Får se litt hvilken konfigurasjon som fungerer best. Vurderte å brokoble hver midbass foran på hver sin forsterker så de fikk 650 watt hver, men tror jeg dropper det Spiller HELT sikkert høyt og kontrollert nok med 180 watt pr. midbass (8" Seas i hver dør).

Neida, han skrev ikke det direkte
                            Men de systemene jeg nevnte som ekstreme, spiller jo lett 140db idag.. Og jeg forstår ikke motargument som hevder de ikke får hørselskader av 140db stereoanlegg
                            (jeg regner med systemene blir brukt for det de er verdt, siden de har kostet skjorta?)

Selv han som nevnte 155.5db i 37hz som "ikke så ille", tror jeg får en overaskelse om, tja, 10 år, hvis den hobbyen fortsetter uten hørselvern

(les inleggene mine i denne tråden med litt ironi da.. Jeg setter bare ting på spissen, og prøver ikke å være en arrogant grinebiter )

Poenget mitt er bare som typhoon så greit forklarte.. Hva skal en med 20k i bass system, og den billigste sony spillern og et sett 6x9? Liker vi vibrasjoner eller musikk?

Comment

Jeg for min del liker musikk. Og liker at det er litt rockekonsert i bilen og om man har et anlegg som spiller 120db (gjerne høyere) flatt fra ca 30 - 35 hz og helt opp er det sinnsykt kult å høre på. Har selv ikke skada hørselen og har ikke noe problem med å sitte i en bil som spiller 130db v/ f.eks 50hz Men når vi begynner å nærme oss 143 db+ synes jeg det er ubehagelig
                              Steffen Hammersgård
                              Alpine - Mosconi
                              Min prosjekt tråd

Comment

Jeg har hele 1 batteri, som er montert i fronten.
                                Har og 1stk. monoblokk som yter 1500W RMS i 1Ohm.
                                Samt 2stk. 12" på 500W RMS hver.

Og jepp, jeg kjører med originalt i bilen ellers.
                                Rett og slett av en grunn:

Jeg var lei av å ikke ha noe bass i bilen jeg nå kjører.
                                Derfor så investerte jeg i bass først, så får resten komme i en ny bil da jeg ikke vil koste på bilen min mer enn det jeg har gjort akkurat nå.
                                Dvs. at jeg tenker framtidsrettet, mine 2 12" kommer til å holde i massevis for meg i mitt neste bygg også, så da kan man legge penger i demping og annet frontsett, samt en bedre spiller i den nye bilen i stedetfor

Enkelt og greit
                                2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

Comment

Working...
                                X