Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spm ang aktiv deling.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Grumpyferal View Post
    Hei, er det noen som gidder gji en oppskrift på hvordan man deler aktiv?
    Helst så forenkelt som mulig
    Aktiv deling skjer før forsterkeren. Passiv deling skjer mellom forsterkeren og høyttalerne.
    Da bør du ha svaret på det siste spørsmålet ditt også

Comment

Tengte litt mer hvordan eg stillte instillingen og kobla kablene?
      Audi A6.
      Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

Comment

Kabler er enkelt. Høytalere direkte inn på forsterkerens respektive + og -, phonokabel fra forsterker til spiller.
        Innstillinger gjøres ved at du nå har front og rear som henholdsvis diskant og midbass. Front må da deles veldig høyt, altså rundt 1500hz og oppover, kommer jo selvsagt an på...
        Midbass fra 1000 og nedover men her trenger du ingen bratt deling. For å jevne ut det mellomrommet man har mellom 1000 og 1500hz kan det anbefales å bruke en mellomtone. Dette finner du eventuelt ut av selv.

Lykke til.
        Sture Vedal

Comment

Og diskanten bør ha en liten kondensator koblet i serie for å skåne den mot lumske toner. Skal ikke så mye til å sprenge en diskant Mellom 33 og 47uf bør funke bra, det viktigste er at det er en kondensator der.

Comment

Men kobler eg diskanten inn på en utgang og mellomtonen inn på en? så eg må ha en 4 kannal forsterker til å drive eit par med komponent sett? eller serie/paralell kobler eg diskant og mellomtone?

Men og med tanke på konkuranse om eg skulle være med på det, må eg stille i høyere klasse pga. egen modifikasjon? mener å ha lest det inne på emma tråden. men vett ikke om dette går under modifikasjoner?

kansje eg bare skal kjøpe delefilter
            Audi A6.
            Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

Comment

du må bruke en 4 kanals forsterker. På de fremre kanalene så har du f.eks. diskanter og på de bakre så har du mellomtonene.

Når de skriver modifikasjon, så tror jeg de mener mer modifisering inne i forsterkere, cd spillere o.l. Altså fysiske inngrep, hvis du velger å ikke bruke en del som et delefilter så vil jeg si det er ikke en modifikasjon. Syns det virker logisk. Men det vil jeg tro at noen andre vet dette mer sikkert.
              Last edited by Dammed; 05-03-2010, 23:21.
              Mvh. Damir

Comment

Ja er med på den når man bare tar vekk, men tengte mer på det epifant sa med å koble på kondensatorer.
                Men er det mulig å kjøre f.eks. 2 diskanter på en utgang? som fremme og bak på venstre side går på framme venstre utgang? eller vil dette bli feil?
                Audi A6.

Comment

hmm sant nok, tror de vil se det mellom fingra, er jo ikke noe som gir deg en fordel i konkurransen vil jeg tro.

du vil jo miste evt deling i lydbildet som er gjort av de som skapte musikken, så det vil bli veldig feil ja.

men Epifant, må man gjøre dette med diskanten når man bruker delingen i en DSP spiller?
                  Mvh. Damir

Comment

Ja, den fungerer som en slags sikring og beskytter diskanten mot "popp" når forsterkeren slår seg av/på, at man setter delefrekvensen som lavpass istedetfor høypass (fort gjort) og slike ting. I prinsippet er det jo et 6dB/oktav delefilter med en delefrekvens som er for lav til å ha noe å si for lyden. Det vil fungere helt fint uten også, men da lever diskantelementene et litt farligere liv.

Comment

• Aha skjønner, så lenge det ikke har noe innvirkning på lyden så er det jo bare lurt å montere en slik kondensator. Vet du hvilken delefrekvens man får ved å bruke en kondensator mellom 33 og 47uf?
                      Mvh. Damir

Comment

• Originally posted by Dammed View Post
                        Aha skjønner, så lenge det ikke har noe innvirkning på lyden så er det jo bare lurt å montere en slik kondensator. Vet du hvilken delefrekvens man får ved å bruke en kondensator mellom 33 og 47uf?
                        søker man så finner man

http://www.mamut.net/dynabel/DELEFILTERKOMP-2008.PDF

Comment

• Jeg TROR det havner en plass mellom 750-1000 hz. Uten å være så veldig sikker...

EDIT: Mellom 800 og 1250 hz ifølge PDFen som Kimmen hadde linket til. Prøve å lese hele tråden neste gang ja...
                          Last edited by epifant; 06-03-2010, 00:39.

Comment

• Originally posted by epifant View Post
                            Og diskanten bør ha en liten kondensator koblet i serie for å skåne den mot lumske toner. Skal ikke så mye til å sprenge en diskant Mellom 33 og 47uf bør funke bra, det viktigste er at det er en kondensator der.
                            Nei... da er vitsen borte med "aktiv deling" da man skal unngå bruk av pasive komponenter og dems ulinearitet... at det popper eller lignende må jeg si at dette oppleves extrem sjelden -og om det gjør så har du en feil i systemet

De aller fleste diskanter tåler en liten plopp eneste -meg bedsjent- unntak kan være bånd diskanter da impedansen som disse har kan få en forsteker til å gå i selvsving (kan sammenlignes med feedback med høyttaler og mikrofon der den begynner å pippe og bare øker til enten høyttaleren eller ampen går) men denne type selvsving er en elektronisk fenomen men jeg har aldri opplevd det heller i noen som helst bånd diskant jeg har prøvd -litt å si kvaliteten på forsterren også.
                            --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                            -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Comment

• takk for linken.

Men Matador, hvis dette har ingen påvirkning på lyden, er det ikke like greit å bruke en som et sikkerhetstiltak?
                              Mvh. Damir

Comment

• Enig med james.
                                Eneste grunn til å bruke en kondensator i serie med diskant når man deler aktivt må være for å skåne den for DC strøm, ingen frisk forsterker finner på å sende DC.
                                Kondensatorer i serie med høyttalere gjør noe med lyden.
                                Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

Comment

Working...
                                X