Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spm ang aktiv deling.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

ja koster ca like mye i statene. Regne rmedf at de ligger ca med samme pris i Norge også.

Ja P99rs er veldig intr. Men det kommer litt utenrfor budsjettet.
    Mvh. Damir

Comment

Jeg er SÅ klar for å bytte ut min P99R med en P99RS, venter bare på at lommeboka skal bli like klar som jeg er
      [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

ok et kjapt spørsmål, for å kjøre aktivt så trenger man en DSP spiller, som f.eks. Pioneer P88rs, gode kabler og en bra forsterker, det er ikke noen spesielle duppe ditter man trenger å kjøpe ved siden av?
        Mvh. Damir

Comment

Man "trenger" ikke gode kabler og gode forsterkere for å kjøre aktiv deling. Det nå ikke sånn at man ikke kan kjøre aktiv deling om man har billige kabler eller forsterkere. Hvor får du denne informasjonen fra?

Nei, man trenger signalkabler til alle kanalene, man trenger forsterker til alle kanalene, og da spiller (enten med integrert eller ekstern DSP) som leverer signalene. Utenom dette trenger man litt kunnskap, men er ikke noe værre en det
          Mvh Tony
          - The only road to take is perfection itself

Comment

Lite vits å bruke aktiv deling hvis man har en elendig forsterker, men ja. Tenkte å bestille nytt anlegg snart, så ville bare forsikre meg at jeg har alt jeg trenger.
            Mvh. Damir

Comment

Originally posted by Dammed View Post
              Lite vits å bruke aktiv deling hvis man har en elendig forsterker, men ja. Tenkte å bestille nytt anlegg snart, så ville bare forsikre meg at jeg har alt jeg trenger.

Hvorfor er det ikke vits og dele aktivt med "billig utstyr" ?

Comment

Blir som å si at det er ikke vits å trimme en Lada.

Det er selvsagt mulig å få bedre SQ fra billig utstyr ved bruk av aktiv deling, men man burde kanskje prioritere bedre utstyr først?

Man tjener vel mer på å kjøre aktivt når man har bra utstyr enn ikke, eller er du uenig i det?
                Mvh. Damir

Comment

Jeg bare spør deg siden du så åpenbart har så mye erfaring med slikt, jeg er helt fersk når det kommer til aktiv deling så jeg vet ikke...
                  Hvilke forsterkere bør jeg satse på i mitt oppsett da? Eller skal jeg spare penger og lære meg og justere anlegget skikkeligt før jeg "kaster" bort penger på utstyr som jeg ikke kan og justere skikkeligt?

Hvor mye penger bør man egentlig bruke på en forsterker? spesielle merker?
                  La oss si at man har begrensett med penger, hvilke komponenter bør man da legge pengene i ?

Nabon min har en trimma lada 1300, den går som ei kule Og da har han en ulv i fåreklær, det er tøft det!

Ja jeg er enig i at dyrere utstyr har mer potensiale, men jeg har hørt noen dyre frontsett som ikke låter så bra som det frontsettet jeg har nå jeg har nå, men de som eier det syntes det låter dritbra for det kosta jo mye penger
                  Last edited by Stianuno; 07-01-2010, 23:42.

Comment

Fy som jeg gleder meg til å få montert min nye spiller 0p88RS..min nye forsterker og høytalere :-)

Har lest gjennom hele tråden og er helt surret i hodet hehehe. Men tror jeg skal få god lyd jeg,selv om jeg ikke skjønner bæret av hva dere skriver

Men vist det er noen entusiaster der ute fra Bergen,så kom gjerne å vis meg det i praksis når jeg har fått montert

Skole har aldr vært min greie :-)

Comment

Jeg har null erfaring med aktiv deling, har lest meg opp til en del info. Og jeg vet litt om det grunnleggende når det gjelder aktiv deling.

Når det gjelder lada, så er det bare å søke på lada V8 på youtube.

Når det gjelder hva man bør kjøpe, så har jeg lest i hele jule ferien om hvilke forsterkere og subwoofere jeg skal kjøpe. Og det var ikke bare en gang at jeg la meg ned med hodepine. Det er et hav av merker og modeller der ute, dem jeg så på:

Nakamichi, Zapco, Sundown Audio, ARC Audio, Alpine, Infinity, MB Quart, Memphis, Rockford Fosgate, Hifonics, Soundstream, Rainbow, Orion, MTX, , PPI, Diamond Audio og Kicker

Og jeg endte opp med en Soundstream og en Hifonics forsterker.

Hvor mye man bør bruke spørs jo på prisen på dem forskjellige og budsjettet ditt. Hvisman har begrenset budsjett så ville jeg gått for: DSP spiller, 9887/p88rs, rca kabeler som er skjermet, høyttalere til rundt 2-3000 ala Infinity Kappa perfect, Focal, Morel, Seas+++, og så er det forsterkeren som er vanskeligst å kjøpe etter min mening, du må se etter en som gir nok effekt til høyttalere, som er bygd opp bra, ikke blir varm, som har evt fine funksjoner som SS sin Hawkin Boost Controller og viktigst bra erfaringer fra andre som har brukt den.

En forsterker er som å kjøpe en bil, lite vits å kjøpe en som ser bra ut, går kjapt og som har masse ekstra utstyr hvis den blir fort ødelagt. Eneste måten man vet om den blir fort ødelagt er andres erfaringer. Men dette er også et problem, for det er masse folk som har blitt trofaste til sitt merke som de hadde for 20 år siden, som sverger til at deres forsterker er den beste selv om de ikke har hatt noen andre forsterker merker.

Hifonics forsterkeren valgte jeg fordi den er bra bygd, ikke det beste ryktet der ute, men den har vært en våt drøm lenge og det er en XX Colossus som gir 3200W rms, denne skal drive mine 18" subwoofere.

SS forsterkeren valgte jeg pga av en reportasje hvor forfatteren hadde testet den, den ga realt det samme som produsenten hadde oppgitt, den ble ikke veldig varm etter mye spilling, forfatteren mente den ga veldig fin lyd, den ser vanvittig bra ut, den har mer enn nok effekt for mine høyttalere og evt nye oppgraderinger i framtiden og den hadde en fin funksjon, som er Hawkins boost Controller.

Når det gjelder frontsett så er det bare smak og behag, jeg elsker mine Infinity høyttalere fordi de har en myk lyd. (selger forresten et sett da jeg skal kun ha et frontsett og ikke front og bak høyttalere, de er nesten ikke brukt). Min anbefaling er at du drar til et sted som har masse forskjellige høyttalere og så tar du og prøve lytter de høyttalere som er innenfor ditt budsjett og ser hva du liker best.

Jeg tenkte at det var iike greit å slå på stor tromma og kjøpe utstyr som er "komplisert" og så får jeg lære meg å innstille det skikkelig, like greit å kjøpe bra utstyr med en gang enn å kjøpe dårligere utstyr og så oppgradere senere.

Du kan jo lese denne tråden som jeg lagde: http://www.soundsolutionsaudio.com/f...er-t34334.html

Så kan de se om du finner noe intr info der.
                      Mvh. Damir

Comment

Originally posted by Dammed View Post
                        Nå skulle ikke jeg svare mer er om du ikke så den andre grunnen til å ikke bruke delefilter etter dsp, men jaja

DÅrlige forsterkere har dårlige delefiltreinnebygd. Med aktiv deling kan du bruke andre delefiltre
                        Jonas Tautra
                        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Originally posted by Stianuno View Post
                          Hvorfor er det ikke vits og dele aktivt med "billig utstyr" ?
                          Jeg vil heller påstå at det er bedre å bruke aktiv deling på billig utstyr -dog bedre ustyr blir self enda bedre -men rent teknisk er forklaringen ganske logisk egentlig...

en "billig" eller underdimensjonert forsterker vil måtte trenge å jobbe med en mindre frekvens spekter -feks en amp med en liten/underdimensjonert strømsforsyning- vil trenge mindre mengde strøm til utgangene, siden den blir bare brukt til å gjengi øvre/høye frekvenser og det samme om den skulle brukes til bass gjengivelse.

En stor fordel -men ofte glemt- er det større headroom (mer dynamikk med mindre termisk/dynamisk komprensjon) dvs at med flere "små" forsterkere kan oppnås tilsvarende effekt som en full tone forsterker av mer effekt enn sammenlagte effekt av de andre i et aktiv system...

så, jeg nevner igjen at du vil -som regel- få en forbedring av lyden ved aktiv deling kontra ingen aktiv deling.
                          --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                          -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Comment

jepp, og når du nevner headroom, så kommer den "ubetydelige effekten" i spill også. Min lille erfaring at når det gjelder bilstereo, alltid over dimensjoner utstyret ditt. Du får "aldri" nok batterier, tykke nok batterier eller kraftige nok forsterkere.

For det mange ikke tenker over, bruker du en veldig kraftig forsterker så kan du skru ned volumet = bedre SQ (som regel), forsterkeren blir ikke like varm, og dermed så bør den vare i flere år. Angående hvor lenge den varer så er det jo mye som spiller inn, hvilken strømforsyning (batterier) du har, +++.

Gleder meg selv som en liten unge før jul til aktiv deling og 18" subbere. Blir moro.
                            Mvh. Damir

Comment

Hei, er det noen som gidder gji en oppskrift på hvordan man deler aktiv?
                              Helst så forenkelt som mulig

også, kan eg stille inn aktiv deling med Alpine IVA-D106R?

Har eg forstått rett nå, Vis man har eit komponent sett med delefilter skal man da ikke stille noe på spilleren og sette forsterkern på fult og delefiltere gjør jobben?
                              Last edited by Grumpyferal; 04-03-2010, 22:03.
                              Audi A6.
                              Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

Comment

Originally posted by Grumpyferal View Post
                                kan eg stille inn aktiv deling med Alpine IVA-D106R?
                                Ja det kan du!
                                Mvh
                                Tufte's hotline

Pioneer ODR/DEX-P99RS Mosconi Scan Speak

Comment

Working...
                                X