Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nok en gang et emne om batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ja, det er ikke året engang dette batteriet, bytta ved påsketider i fjor fra Biltemabatteri, der deler jeg ikke samme erfaring/mening. Hadde et splitter nytt av den nye grå typen som skulle være bedre på vintern, det klarte ikke forrige vinter. Ikke i min bil iallefall. Blir brukt i kanoen på sommerstid nå, til el-påhengeren. hehe.

    De siste dagene her har det vært under 20 blå på natta, da har jeg ikke hatt strøm på morran..
    Kjøpte meg en liten vedlikeholdslader med kuldefunksjon på obs i lunchen idag, tenkte jeg skulle kople på den. Kommer ment for fastmontering da den ikke har klyper, men ringkabelsko. =)
    mvh
    Terje

    Audi, Audison, Hertz og Pioneer.

    Comment


    • #17
      Jeg ville helt klart kjøpt odyssey Er meget fornøyd med dette merket selv.

      Comment


      • #18
        Jeg er også Fan av Odyssey-batteriene jah. Men nå er det jo ikke så relevant,siden jeg ikke har hatt noe anna enn det merket.(bortsett fra optima red-top)
        Sikkert andre merker som også er vel så bra som Odyssey. En må jo bare prøve
        No Windows-crap,just Mac Power

        Comment


        • #19
          Har et Kinetik HC600 framme og jeg måler 12,6V på morran og da drar det motoren såvidt rundt, det begynner å ta kvelden ikke sant?

          Etter jeg har starta, og kjørt litt rundt, så funker det helt fint. Så det sliter kun den første starten på dagen.
          Mvh. Damir

          Comment


          • #20
            Jeg har et Kinetik HC1800 som aldri har målt mer enn 12,3V, men det dro starteren rundt i flere minutter etter å ha stått urørt i to uker i minusgrader (det var sist gang jeg brukte det - siste tur for gamlebilen på vei til skroten), men et HC600 er vel ikke beregnet til bruk som startbatteri? Det er vel egentlig påtenkt som en "superkondensator" på sett og vis?
            [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

            Comment


            • #21
              Originally posted by Dammed View Post
              Har et Kinetik HC600 framme og jeg måler 12,6V på morran og da drar det motoren såvidt rundt, det begynner å ta kvelden ikke sant?

              Etter jeg har starta, og kjørt litt rundt, så funker det helt fint. Så det sliter kun den første starten på dagen.
              Da er det dårlig mener jeg.

              Originally posted by Haakon O View Post
              Jeg har et Kinetik HC1800 som aldri har målt mer enn 12,3V, men det dro starteren rundt i flere minutter etter å ha stått urørt i to uker i minusgrader (det var sist gang jeg brukte det - siste tur for gamlebilen på vei til skroten), men et HC600 er vel ikke beregnet til bruk som startbatteri? Det er vel egentlig påtenkt som en "superkondensator" på sett og vis?
              Jo, er vel egentlig en slags superkondensator, MEN det er like mye beregnet som startbatteri som til bilstereobruk, for om det ikke kan gi startstrøm kan det heller ikke gi store mengder strøm til forsterkerne heller

              Det er hvertfall min "filosofi"
              Tidligere importør for Digital Designs,
              overtatt av www.dynaBel.no.

              Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

              Comment


              • #22
                grunnen er vel kulden. er ikke det kraftigste batteriet og i 12 minus f.eks er motoren ganske mye tyngre å dra rundt enn om det er 5 pluss...
                og er vel som håkon sier det er ikke beregnet som startbatteri. er vel derfor det står at det skal monteres nærme forsterkeren
                ikke helt enig for er forskjell på ah og ampere. Hvis teorien din stemmer henrik skulle man kunne putte odesseys PC925 som er ett 28AH batteri i bilen og bruke som startbatteri det har jo en kaldstarteffekt på 925a som er mere en kinetik 600 batteriet. og det går aldri. Er vel igrunn få biler idag som har under 55ah batteri.
                P.S. Etter at jeg gadd lete opp hjemme siden så ser jeg dette batteriet er på 20ah... så skjønner godt det går tregt om morgenen her....Er vel igrunn i egnet som startbatteri hvertfall ikke om vinteren. Selv hadde jeg aldri hatt ett batteri i bilen under 55ah til startbatteri. Du tømmer vel dette så godt som vær eneste morgen tipper jeg...
                Last edited by biffen071278; 08-01-2010, 11:13.
                Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
                Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

                Comment


                • #23
                  20ah er mer enn nok for å starte en motor

                  Boostere er sjelden på med enn 15-20ah og starter fint enorme diesel V8-ere dem

                  Et batteri på 55ah kan kinne motoren i flere minutter før det går tomt, og 2-3 sekunder er mer enn nok for de fleste biler. Så med en startstrøm på 800amper skal motoren kunne starte fint med 5-6 ah.
                  Tidligere importør for Digital Designs,
                  overtatt av www.dynaBel.no.

                  Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                  Comment


                  • #24
                    ved -10 er det ikke 20 ah igjen i batteriet tviler på importør gir deg ett nytt batteri fordi du sier du ikke kan starte bilen i -10 med dette batteriet.... såt jo til og med på hjemmesiden til kinetik at det skal plasseres nær forsterker og virker som en kondensator...
                    Last edited by biffen071278; 08-01-2010, 12:17.
                    Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
                    Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

                    Comment


                    • #25
                      Hehe ganske enkelt forklart at mye elektrisk utstyr i bil bruker mye strøm, og skal man kunne bruke noe som helst av det uten motoren på hele tiden, må man ha litt kapasitet i batteriet.

                      Mange nye biler kommer med dynamoer på 100-150ah pga alt utstyret som trekker strøm, og hadde man da hatt 20ah batteri hadde det tappet seg veldig fort om man ikke konstant lader bilen hver gang man skal bruke noe av det elektriske

                      AGM batterier er ikke vanlige syrebatterier, og holder seg bedre i kulde enn sistnevnte, så de mister ikke så mye kapasitet i kulde, og spesielt ikke om dem er i god stand.

                      Slik er det bare. Det kan diskuteres opp, ned og i mente uten at det vil forandre noe
                      Tidligere importør for Digital Designs,
                      overtatt av www.dynaBel.no.

                      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                      Comment


                      • #26
                        ganske enkelt for at du skal kunne drive å starte motoren ens tund før det er tomt og for mulighet av mange småturer. (mange motorstort, lite tid med lading).

                        Tror nok det er kulda ja, har 10W-60 på motoren, skal se om det blir bedre etter motorolje bytte til 5w-30. (er på tide med et bytte uansett).

                        Har det lille batteriet foran fordi det er det eneste fra Kinetik som er lavt nok. :/ Pleier å være HC1800 bak, men nå så er bilen tom for stereo.

                        Hvis det ikke hjelper, så er det mindre enn et år siden jeg kjøpte det så da blir det en liten telefon til butikken som solgte det.

                        Forresten, hvilke billige ladere anbefales?

                        funker en slik en f.eks. : http://biltema.no/no/Bil---MC/Biltil...or/Smartlader/
                        Mvh. Damir

                        Comment


                        • #27
                          vet det ikke er vanlig syrebatteri og at det holder seg bedre i kulda kan nok diskuteres... vet om flere som har sliti nå i kulda siste uka med agm batterier inkl. meg selv. Har ett apollo 1750 (samme som norhstar) og det er ganske enkelt dødt....ladet det flere ganger men noen dager i kulda så er det like dann.... er bare ett drøyt år gammelt...
                          Men han får ganske enkelt kontakt de han har kjøpt det av å høre. Blir samme som større batterier som blir missbrukt i db drag... Hvis du har missbrukt batteriet ett år får du nok ikke noe nytt fordi det er dårlig...og en start blir jo som ett drag for dette batteriet. tømmes helt...
                          Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
                          Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

                          Comment


                          • #28
                            agm batterier skal vel helst lades med spenning over 14v.. ser ut som om denne bare lader med 12v... Bruker selv powermaster sin 10a og er veldig fornøyd med denne.-...
                            Hvordan er ladespenninga i bilen? bør ligger på over 14v den å...
                            Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
                            Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

                            Comment


                            • #29
                              Lader ikke de fleste biler med over 14v da?

                              Alle mine 10 biler har hvertfall gjort det, utenom en omega jeg hadde for 2 år siden. Måtte bytte dynamo, men etter det lå den på 14.4v
                              Tidligere importør for Digital Designs,
                              overtatt av www.dynaBel.no.

                              Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                              Comment


                              • #30
                                de fleste nye gjør vel det... men er de eldre enn 97 mod er det ikke sikkert.. har en 93 mod passat. denne lader bare 13.3v....Noe som er riktig..
                                Men nå sklir vi vel litt ut. vi er vel enige om at vi er uenige at dette batteriet er egnet som startbatteri i kulden her...
                                Forøvrig mener har jeg vel hørt at ladingen på stinger sine batterier bør ligge på mellom 14,5v og 14,9v.
                                Last edited by biffen071278; 08-01-2010, 13:27.
                                Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
                                Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

                                Comment

                                Working...
                                X