Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bassport

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bassport

    ............................
    Last edited by hogstad7; 24-02-2013, 20:31.

  • #2
    Du... jeg har en bil her og den virker ikke. Hva er galt?

    Ikke meningen å være frekk, men vi har ingenting å gå på for å hjelpe deg her. Hva slags elementerhar du? Må du ha portet kasse? Testet uten porter?
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #3
      Originally posted by hogstad7 View Post
      jeg har en basskasse på 95l som det skal stå 2x12" i.. hvor store og lange bassrør skal jeg bruke?
      prøvde den "box tuning kalkulatoren" men fikk det ikke til
      Hvilke 12"? Og hvilken tuningfrekvens ønsker du?

      Kanskje heller spørre så her.. Hva slags bil og hva skal du bruke dette til? dBdrag, eller musikk?
      [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
      [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
      [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

      Comment


      • #4
        Hadde lett bare lagd ei lukka kasse og levd livet med det skal jeg være ærlig
        Mvh Tony
        - The only road to take is perfection itself

        Comment


        • #5
          Kenwood anbefaler 38hz tuning, det er i alle fall det du får hvis du lager den porta kassa de anbefaler. Port areal per sub er 112cm2 = 4,7" port. Her kan du godt bruke 4" port.

          Så du trenger to 4" porter for to 12". Lengden på dem blir da: 28cm.

          Det er i alle fall det du trenger for å få en tuning på 38hz.

          38hz er kanskje litt høyt, hvis du vil at dem skal spille litt dypere så hadde jeg gått for 34hz, da må lengden være 37cm.

          Dette fant jeg ved hjelp av WinISD, hvis noen kan bekrefte at tuningen stemmer så hadde det vært kjekt.
          Mvh. Damir

          Comment


          • #6
            har tatt en kjapp titt på den brukerveiledninga du linka til. og ser ut som w3012 liker seg best i lukket kasse. Den kassa du har på 95L tror jeg er en mye bedre som lukket enn om du skal begynne å styre med bassporter.
            stor sjanse for at du blir fornøyd med bassen i bilen din om du går for lukket.
            Steffen Hammersgård
            Alpine - Mosconi
            Min prosjekt tråd

            Comment


            • #7
              tror jeg også ville gått for lukket kasse på disse.


              Et spørsmål til deg som regnet ut bassport over her....
              Om du har planer om å bruke 2 x 4" porter... hvorfor ikke bare bruke 1 x 6" er jo nesten det subben "ser"
              Mener formelen på 2 porter = portstørrelse x 1.5 = 4" x 1.5 = 6"

              Håper virkelig noen korrigerer meg om jeg er helt på bærtur på det ang. port...
              TEAM RE-LOUD
              http://www.teamreloud.com

              Norwegian Champion 08

              Comment


              • #8
                Formelen for areal av en sirkel er Pi*r^2 (3,14*r*r)

                4" = 4*2,54 = 10,16cm = diameter. r = d/2 = 10,16/2 = 5,08cm. A = 3,14*r^2 = 3,14*5,08^2 = 81,032096cm2 = 81cm2.

                To 4" = 2*81= 162cm2

                6" = 6*2,54 = 15,24cm = diameter. r = d/2 = 15,24/2 = 7,62cm. A = 3,14*r^2 = 3,14*7,62^2 = 182,322216cm2 = 182cm2.

                Så en 6" har faktisk litt større areal enn to 4". Så du kan fint bruke en 6", men en 6" port tar 5cm mer i bredden. Og som regel så har folk fint plass til to 4" over hverandre. Dermed så sparer du 5cm i bredden. Noe som er ofte mer kritisk.

                Men for all del, ingen problem å bruke en 6" istedet.
                Mvh. Damir

                Comment

                Working...
                X