Announcement

Collapse
No announcement yet.

Effekt på diskant ved aktiv deling.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Effekt på diskant ved aktiv deling.

Heisann.

Jeg skal etterhvert som jeg enten skaffer meg ny bil eller beholder den jeg har, gå over til aktiv deling. Er i allefall drømmen min. Men, jeg har følgende "problemstilling".. Jeg har 2x180w rms forsterkere liggende og 1x 80w (alle disse tre er så klart 2kanals forsterkere, som hver har respektive 2x180 eller 2x80)

Midbassen vil så klart få servert en slik forsterker selv, men hva med diskanten? Trenger den såpass med effekt, eller vil det være veldig greit å drive den med den lille 80watteren? Det er en 0802 fra dynabel.

Jeg har forsøkt å søkt litt i forumet, men fant ikke akkurat svaret jeg lette etter. I mitt hode, så er en diskant veldig mye enklere å drive enn en midbass, men så klart må jo diskanten også ha litt effekt, jeg vet bare ikke om den trenger 180w..
    Sture Vedal

Hei! Jeg ville tro 2x 80w til diskantene og 2x 180w til mellomtone/midbass vil passe bra, sier seg jo litt selv egentlig
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

vil tro det holder i lenge. selv bruker jeg 2 stk 2x85W på komponentsette mitt ved aktiv deling...
      Steffen Hammersgård
      Alpine - Mosconi
      Min prosjekt tråd

Comment

hmm, lurer litt på dette selv. Hvis et komp.sett tåler 100W rms, så vil diskanten i settet også tåle 100W rms eller?
        Mvh. Damir

Comment

Er en kjent sak at mange henger seg for mye opp i watt. Bruk hode og ikke minst ørene så går det nok bra.
          Steffen Hammersgård
          Alpine - Mosconi
          Min prosjekt tråd

Comment

Var ikke det at jeg henger meg opp i watt, men det er fysiske forskjeller på disse to forsterkerne, som bringer meg til det spørsmålet om watt, siden den 80 watteren er omtrent halvparten så stor som den 180 watteren.

Men, da har jeg jo fått svar på det jeg lurte på. Genialt. Ser ut til at flertallet er enige i at diskanten trenger mindre antall watt for å levere lyd enn en midbass.
            Sture Vedal

Comment

Bare å justere gain så dem spiller sammen det.
              Steffen Hammersgård
              Alpine - Mosconi
              Min prosjekt tråd

Comment

bruker 25w på diskantene jeg, kan spille så øra blør.
                Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

Comment

hmm, jeg tenkte å bruke en 4 kanals forsterker som gir 4 x 145W rms ved 4 ohm. Hva gjør jeg med diskantene da? Kan jo ikke skru ned gainen kun på diskantene?
                  Mvh. Damir

Comment

Jeg har handlet inn en forsterker på 2x13W til å drive diskantene, og det er faktisk plenty. Ved bruk av den lydtrykkskalkulatoren som ligger i en annen tråd her inne, kalkulerte den et lydtrykk på 114db med dette oppsettet i bil, og det er ganske så høyt i diskantområdet.
                    [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Originally posted by Dammed View Post
                      hmm, jeg tenkte å bruke en 4 kanals forsterker som gir 4 x 145W rms ved 4 ohm. Hva gjør jeg med diskantene da? Kan jo ikke skru ned gainen kun på diskantene?
                      Hvorfor ikke? Juster så de spiller i harmoni med bass/mellomtone, er vell det som er vesentlig.
                      Bmw e34 520:
                      Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

Comment

Jeg brukte Genesis Dual Mono Extreme på diskant i sin tid. Funka bra med 200 w rms pr elment...
                        I cannot really let the pressure of a deadline inhibit me creatively...

Comment

Originally posted by Haakon O View Post
                          Jeg har handlet inn en forsterker på 2x13W til å drive diskantene, og det er faktisk plenty. Ved bruk av den lydtrykkskalkulatoren som ligger i en annen tråd her inne, kalkulerte den et lydtrykk på 114db med dette oppsettet i bil, og det er ganske så høyt i diskantområdet.
                          Are you going T-amp führ your tweeters?

Var da fryktelig lite effekt om det er en vanlig forsterker.

Comment

Originally posted by Miniboom View Post

Tja, kan være.. rør? Ren klasse A?

Men tipper heller at det er noe old schoo,l som oppgir effekten ved 0.0001% TDH ;D
                            Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                            [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                            Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

Comment

Originally posted by Miniboom View Post

Liten trykkfeil, den er 2x15W

http://img9.custompublish.com/getfil....lydogbilde.no
                              [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Working...
                              X