Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dumt å parallellkoble forskjellige bilbatteri?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dumt å parallellkoble forskjellige bilbatteri?

    Jeg tenkte å kjøpe meg et Odyssey PC 1500DT (68Ah 1500A), men siden dette trolig ikke får plass i motorrommet på min Mazda 626 GE (97 modell), så tenkte jeg å kanskje ha dette rett på anlegget, parallellkoblet med startbatteriet jeg har fra før. Men dette er vel kanskje ikke så smart?

    Jeg har nå et litt dårlig Biltema gelebatteri, men har skaffet meg et brukt Energizer Plus EP60J batteri (12v 60AH 510A) av en kamerat jeg skal prøve å bytte til i morgen, så jeg går utifra å eventuelt bruke dette samtidig som et bilstereobatteri.

    Da lurer jeg litt på hva dere tenker om dette. Jeg har lest og hørt litt forskjellig angående dette med å parallellkoble forskjellige batteri, om at de kanskje vil lade ut hverandre?


    På forhånd, takk for alle svar.

    Edit: Tilleggsinfo: Dynamoen er på 80A, om det har noe å si for valg av installasjon.
    Last edited by Steina; 03-04-2010, 02:23.

  • #2
    Det går jo da får det samme det da genexxa... går jo fra dynamo til org batteri igjenn :P
    Mvh Even S. Jensen
    Tlf 41091189
    Digital Designs, nothing is even close!

    Comment


    • #3
      forslaget mitt ellers er å kun bruke Odyssey batteriet. Enten få plassert det fremme(evt bygge om så det får plass), eller plasser det baki i solid batteri kasse/ramme du bolter/ sveiser fast
      Alpine cda9855r / Rockford Fosgate PunchPower / Hertz Space 6 Mids

      Comment


      • #4
        Eg kjøre eit vanlig syre batteri framme og eit stinger batteri bak, husker ikke info om dem men eg har ikke problem. men om det er ideelt vett eg ikke.

        Du kan jo fint gjøre som Alpine306 sier, også bare ha ei koblingblokk framme der du kobler sammen alle kablene som står på pluss polen framme.
        Men da må du nok ha 50mm2 pga. strøm trekke startmotoren trenger.
        Audi A6.
        Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

        Comment


        • #5
          Jeg har forhørt meg med andre også nå, som sier at dette fungerer helt problemfritt i praksis. Derfor kommer jeg i alle fall til gjøre dette til å begynne med og se hvordan det fungerer.

          Comment


          • #6
            Du kunne jo montert eit skille rele mellom dei, det hadde jo hjelp litt
            Men dei er dyre og har rykte på seg å ikke holde så lenge. er vell neppe noen her som har det.
            Audi A6.
            Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

            Comment


            • #7
              Eller bare monterer batteriet baki, og "driter" i det fram, legger 50mm2 helt bak fra dynamo..
              Eller fra dynamo, opp til orginalt kabling som var på batteriet, så kjører du det bakover..
              slik jeg villa ha gjort det i allfall :P
              Mvh Even S. Jensen
              Tlf 41091189
              Digital Designs, nothing is even close!

              Comment


              • #8
                Mange måter å gjøre det på, men enkleste er jo å bare parallellkoble dem, som det ser ut som an har tenkt til nå
                Audi A6.
                Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

                Comment


                • #9
                  Ved parallellkobling risikerer du å ødelgge begge batteriene over tid.

                  Det ene har tross alt 3 ganger så høy indre motstand som det andre.
                  Alpine
                  Audison
                  Hertz
                  Soundstream

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by GENEXXA
                    Det var det jeg også mente.
                    Ja takk for tipset begge to. Det blir et alternativ jeg har hvis skulle trenge det.
                    Tror desverre at kablene mine kun er på ca 30mm^2 hvis jeg husker riktig, så da må jeg nesten oppgradere de også hvis jeg går for den løsningen.

                    Comment


                    • #11
                      Bruker dei 10mm2 kabel vis batterie er bak?
                      Eg har ikke peiling her, men syns det virker litt underdimensjonert til norske vintere.
                      Audi A6.
                      Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Grumpyferal View Post
                        Bruker dei 10mm2 kabel vis batterie er bak?
                        Eg har ikke peiling her, men syns det virker litt underdimensjonert til norske vintere.
                        Ikke på bimmers iallefall Rød 50mm2 kabel i strømpe orginalt
                        Bmw e34 520:
                        Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

                        Comment


                        • #13
                          Har lest litt og regnet ut at for 1000 Watt RMS over 4 meter så bør jeg ha 26.7mm^2 strømkabler, så da burde 30mm^2 holde fint for meg med det utstyret jeg har nå, hvis jeg skulle hatt kun batteri fremme i motorrommet.

                          Men er noen som har en formening om hvor mye strøm starteren på en bil trekker da, så kan man jo lett finne ut hvor tykke kabler man egentlig må ha hvis man kun skal ha batteri i bagasjerommet.

                          Comment


                          • #14
                            Har ikke anelse, men vett det er en god del.
                            Er ikke noe problem om bilen starter med en gang, men om du må kjøre starteren over litt tid, som eg måtte på min Diesel bil i vinter Så blir kablene farlig varme, bare på det korte strekke som er originalt framme ville du nok hatt problemer med å holde på med hånda. (ikke at det trenger være så kjempe varmt for det men)
                            Så vis Bmw som vell er omtrent det eneste merke eg vett om som har batteri bak bruker 50mm2 kabel ville eg jallefall ikke gått under det..
                            Bil fabrikanter bruker sjeldent men en dei må
                            Audi A6.
                            Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

                            Comment


                            • #15
                              Ja, trekker en starter egentlig så voldsomt mye? Jeg sjekket på min bil, og den trakk 1.4 kW, dette er bensin.
                              På en motor som VAG 2.5 TDI, er starteren på 1.8 kW. Mens VAG 1.9 TDI er på 2 kW, dette er bare eksempler.
                              Min påstand: Hvis du har svakt batteri med stort spenningsfall når det får belastning, vil kabelen måtte føre mer strøm for å få start, enn hvis du har flere batterier med god kapasitet, som ikke dropper så mye i spenning.
                              Etter mitt synspunkt skulle det da holde i massevis med 25 mm2 kabel som forer en starter på 1.4 kW. Det er ikke noe stort poeng i å overdimensjonene, som oftest blir det gjort på grunn av uvitenhet, man vil være sikker. Hvor lenge kjører man egentlig starteren, maks 2-3 sekunder tenker jeg. En kabel med fornuftig tverrsnitt vil ikke rekke å bli faretruende varm på den tiden. Det som folk bør tenke på, er å feste batterier forsvarlig, oppnå gode tilkoblingspunkt samt en jording som gir god kontakt mellom batteri og chassis, og chassis og blokk. Da er mye av grunnlaget lagt.

                              Comment

                              Working...
                              X