Innledning:
Har akkurat bygget meg en ny kasse som skal erstatte kassen jeg har brukt i dB-Drag i et par år nå. Denne kassen har jeg brukt en del tid på å simulere og prøve å tilpasse så den i det hele tatt passer i bilen. Må si jeg fikk bakoversveis og seriøs kløe i hjernebarken da jeg fikk høre hvordan lyden ble!
Bakgrunn:
Skulle bygge kasse til mine to 15 tommere som ankommer landet om et par uker. Denne gangen skulle jeg ha elementene opp og porten bakover, siden dette skal fungere bedre enn begge deler opp.
Tuningfrekvensen skulle være 52 Hz for å få peaken ved ca. 54 Hz der bilens egenresonans ligger.
Utførelse:
For å få mest mulig plass til porten måtte kassen bli så kort som mulig. Det betyr at topplaten måtte bli 40 cm, som er det samme som ytterdiameteren på subbene.
I følge BassBox skulle da porten være 6 cm lang. I dokumentasjonen til Aeroporten står det at med rørlengder under 15 cm teller hver flens som 2 cm. I så fall skulle jeg da ha 2 cm rør i tillegg til de to flensene. Siden bare flensene mot hverandre måler nesten 20 cm, ville jeg prøve å bare ha flens mot flens.
Pga. et tips jeg fikk (ja, fra deg DAG ) skulle porten gå ut av kassen og ikke inn. Og det skulle være Aeroport, så da måtte det selvfølgelig bli i største utgave altså 6". Porten er da egentlig altfor liten, men som jeg og Dag har blitt enige om (og jeg nå har erfart), oppfører porten seg IKKE normalt i slike tilfeller.
Bestemte meg for å midlertidig benytte samme elementene som jeg har hatt i det siste, så jeg kunne gjøre en direkte sammenligning på hvordan kassene fungerer. Dermed ble det laget hull til to 12 tommere.
Resultat:
Flateste frekvensresponsen jeg noensinne har hatt i bilen!
Ved testing på "lavt" nivå fikke jeg følgende kurve:
Fra 117 dB ved 55 Hz til 113 dB ved 33 Hz
Så ut ifra diverse testing jeg har gjort antar jeg at den endlelige tunningfrekvensen havnet på ca. 35 Hz...
Og i tillegg spiller jeg nå bare 1 dB lavere ved 54 Hz enn med gamlekassen, altså ca. 146 dB (men kom akkurat til å tenke på at det faktisk var det samme som med gamlekassen, glemte å legge ned setene!). Så om Xmax tillater det, skal jeg faktisk klare over 140 dB ved 33 Hz (ikke testet ennå). Potensialet er her
Spiller ganske så deilig om noen lurte
Har testet/målt litt til:
Med bakluken åpen ser det ut til at tuningfrekvensen ligger på ca. 43 Hz i forhold til membranvandringen (skal jo ha bunnpunkt ved tuning).
Så da tenkte jeg å ta en måling av forsterkeren der.
Ved 43 Hz målte jeg 25 A og 79 V, noe som gir 3,16 Ohm og 1975 W på hvert element.
Fant ved måling av strømtrekket til forsterkeren at ved 60 Hz er impedansen lav, så tok en måling der og.
Ved 60 Hz målte jeg 46 A og 84,3 V, det gir 1,83 Ohm og 3878 W på hvert element... Altså: Forsterkeren gir 7755 W ved 0,9 Ohm! Med litt forvrengning/klipping såklart.
Ladespenningen var ca. 13-14 V.
Kan ikke si annet enn at jeg er MEGET fornøyd
Og kan bekrefte at en stk. 6" aeroport er altfor lite, selv med bare to 12 tommere. Blåser noe helt sinnsykt rundt tuning!
Oppdatering 12/8-07:
Har nå testet og målt en del.
Satt inn en port til, uten at det hjalp noe spes... Fikk høyere tuning og mindre dypass, men spilte ikke noe høyere enn før.
Derfor bestemte jeg meg for å gå over til 15 tommere
Første par ut, RL-p15, ble montert i kveld. Har i hvert fall inntil videre gått tilbake til bare en 6" port.
Kan ikke si så mye mer enn: Nå snakker vi SQL!
Fortsettelse følger...
Har akkurat bygget meg en ny kasse som skal erstatte kassen jeg har brukt i dB-Drag i et par år nå. Denne kassen har jeg brukt en del tid på å simulere og prøve å tilpasse så den i det hele tatt passer i bilen. Må si jeg fikk bakoversveis og seriøs kløe i hjernebarken da jeg fikk høre hvordan lyden ble!
Bakgrunn:
Skulle bygge kasse til mine to 15 tommere som ankommer landet om et par uker. Denne gangen skulle jeg ha elementene opp og porten bakover, siden dette skal fungere bedre enn begge deler opp.
Tuningfrekvensen skulle være 52 Hz for å få peaken ved ca. 54 Hz der bilens egenresonans ligger.
Utførelse:
For å få mest mulig plass til porten måtte kassen bli så kort som mulig. Det betyr at topplaten måtte bli 40 cm, som er det samme som ytterdiameteren på subbene.
I følge BassBox skulle da porten være 6 cm lang. I dokumentasjonen til Aeroporten står det at med rørlengder under 15 cm teller hver flens som 2 cm. I så fall skulle jeg da ha 2 cm rør i tillegg til de to flensene. Siden bare flensene mot hverandre måler nesten 20 cm, ville jeg prøve å bare ha flens mot flens.
Pga. et tips jeg fikk (ja, fra deg DAG ) skulle porten gå ut av kassen og ikke inn. Og det skulle være Aeroport, så da måtte det selvfølgelig bli i største utgave altså 6". Porten er da egentlig altfor liten, men som jeg og Dag har blitt enige om (og jeg nå har erfart), oppfører porten seg IKKE normalt i slike tilfeller.
Bestemte meg for å midlertidig benytte samme elementene som jeg har hatt i det siste, så jeg kunne gjøre en direkte sammenligning på hvordan kassene fungerer. Dermed ble det laget hull til to 12 tommere.
Resultat:
Flateste frekvensresponsen jeg noensinne har hatt i bilen!
Ved testing på "lavt" nivå fikke jeg følgende kurve:
Fra 117 dB ved 55 Hz til 113 dB ved 33 Hz
Så ut ifra diverse testing jeg har gjort antar jeg at den endlelige tunningfrekvensen havnet på ca. 35 Hz...
Og i tillegg spiller jeg nå bare 1 dB lavere ved 54 Hz enn med gamlekassen, altså ca. 146 dB (men kom akkurat til å tenke på at det faktisk var det samme som med gamlekassen, glemte å legge ned setene!). Så om Xmax tillater det, skal jeg faktisk klare over 140 dB ved 33 Hz (ikke testet ennå). Potensialet er her
Spiller ganske så deilig om noen lurte
Har testet/målt litt til:
Med bakluken åpen ser det ut til at tuningfrekvensen ligger på ca. 43 Hz i forhold til membranvandringen (skal jo ha bunnpunkt ved tuning).
Så da tenkte jeg å ta en måling av forsterkeren der.
Ved 43 Hz målte jeg 25 A og 79 V, noe som gir 3,16 Ohm og 1975 W på hvert element.
Fant ved måling av strømtrekket til forsterkeren at ved 60 Hz er impedansen lav, så tok en måling der og.
Ved 60 Hz målte jeg 46 A og 84,3 V, det gir 1,83 Ohm og 3878 W på hvert element... Altså: Forsterkeren gir 7755 W ved 0,9 Ohm! Med litt forvrengning/klipping såklart.
Ladespenningen var ca. 13-14 V.
Kan ikke si annet enn at jeg er MEGET fornøyd
Og kan bekrefte at en stk. 6" aeroport er altfor lite, selv med bare to 12 tommere. Blåser noe helt sinnsykt rundt tuning!
Oppdatering 12/8-07:
Har nå testet og målt en del.
Satt inn en port til, uten at det hjalp noe spes... Fikk høyere tuning og mindre dypass, men spilte ikke noe høyere enn før.
Derfor bestemte jeg meg for å gå over til 15 tommere
Første par ut, RL-p15, ble montert i kveld. Har i hvert fall inntil videre gått tilbake til bare en 6" port.
Kan ikke si så mye mer enn: Nå snakker vi SQL!
Fortsettelse følger...
Comment