Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kabler/sikringer!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Har nå 50mm2 fra batterie bak til et koblings pungt også fra her ca 10-15cm ledninger med 25mm2 til forsterkerne, går eg ut i fra den tynneste ledningen når eg velger sikring da?

    Blir nok 100amp sikkring uansett men greit å vite
    Audi A6.
    Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

    Comment


    • #62
      eg skall ha 53mm2 hele veien. skall konkurere emma db osv. hvilke sikringer må eg ha da dårlig forklart men men =)
      http://www.youtube.com/user/lappis22
      Husk EN ting nå da dere ! Hvis du står i dritt til halsen, så ikke heng med hodet

      Comment


      • #63
        200A er vel kravet...
        Mvh
        Andreas Moen Sæterbø
        Golf mk2
        Focus Acoustics ~ /////ALPINE ~ Northstar ~ Kenwood ~ MTX

        Comment


        • #64
          Originally posted by moeN View Post
          200A er vel kravet...
          1 2 3 4 5 ? å kar går d annt å bestill i norge?
          http://www.youtube.com/user/lappis22
          Husk EN ting nå da dere ! Hvis du står i dritt til halsen, så ikke heng med hodet

          Comment


          • #65
            Originally posted by Grumpyferal View Post
            Har nå 50mm2 fra batterie bak til et koblings pungt også fra her ca 10-15cm ledninger med 25mm2 til forsterkerne, går eg ut i fra den tynneste ledningen når eg velger sikring da?

            Blir nok 100amp sikkring uansett men greit å vite
            Da tar man utgangspunkt i den minste kabelen ja. Husk å ta med jordingskabelen i denne beregningen også, den er tross alt en del av kretsen den og Hjelper lite med 100A sikring selv på 50mm2 plusskabel når jord likevel er 10mm2.

            Originally posted by Lapp View Post
            1 2 3 4 5 ? å kar går d annt å bestill i norge?
            De aller fleste forhandlere i Norge kan selge deg dette.

            Vil anbefale deg å kjøpe regelboken for EMMA. Står veldig mye nyttig der når man skal installere stereo i en bil.
            Mvh Tony
            - The only road to take is perfection itself

            Comment


            • #66
              vil ikke spenningsfallet på en såpass lang kabel utgjøre en god del tap/trekk?
              betyr det i realiteten at det vil bli varmgang i kabel pga intern motstand/stillestående vibrerende elektroner?

              er litt usikker på hva jonas vil frem til her, da jeg ikke er noe ekspert på dette området så ikke skyt meg om jeg er på jordet

              EDIT: nok en gang klarte jeg å ikke oppdage at det var flere sider i en post pga. innzooming på 42" skjerm, må begynne å sjekke dette før jeg poster
              Last edited by omegadti; 20-06-2010, 13:33.
              Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

              Comment


              • #67
                Originally posted by Dammed View Post
                Grunnen til at du ikke har sikring fra batteriet til starteren er fordi den trekker vanvittige mengder med strøm, tror en mekaniker sa oppimot 600A elns for starteren min. Du kunne sikkert hatt tre 250A sikringer i parallell i mitt eksempel, men aner ikke hvorfor de ikke har det.
                Ja, trekker det egentlig så "vanvittig" mye strøm som du her sier?
                Tenkte å sette batteriet i bagasjerommet istedet for foran som det er nå. Og lurer da på om en 25mm2 kabel vil holde for å starte bilen med? Sikring foran og bak selvsagt, på 150 ampere. ANL smeltesikring. Er det noen som har datablad på en ANL sikring? Grunnen til 25mm2 kabel er at den allerede er lagt inn, og at det er veldig dårlig plass til kabler. Den som ligger der nå måtte jeg legge under gulvteppet hele veien. Men hvis noen har utløsekurve for ANL sikringer, hadde det vært interessant. For jeg er ganske sikker på at denne vil tåle ganske mye overbelastning et kort øyeblikk uten å slå ut.

                Comment


                • #68
                  25mm2 går fint å starte bilen med.

                  på escorten min så er det koblet enda mindre kabel fra dynamo til starter til batteriet .
                  så skal ikke være noe problem
                  // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                  //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                  Mvh
                  Rune Kvaal

                  Comment


                  • #69
                    Originally posted by KnutR View Post
                    Ja, trekker det egentlig så "vanvittig" mye strøm som du her sier?
                    Tenkte å sette batteriet i bagasjerommet istedet for foran som det er nå. Og lurer da på om en 25mm2 kabel vil holde for å starte bilen med? Sikring foran og bak selvsagt, på 150 ampere. ANL smeltesikring. Er det noen som har datablad på en ANL sikring? Grunnen til 25mm2 kabel er at den allerede er lagt inn, og at det er veldig dårlig plass til kabler. Den som ligger der nå måtte jeg legge under gulvteppet hele veien. Men hvis noen har utløsekurve for ANL sikringer, hadde det vært interessant. For jeg er ganske sikker på at denne vil tåle ganske mye overbelastning et kort øyeblikk uten å slå ut.
                    Dette er ganske forskjellig fra biltype til biltype, størrelse på starter og motor og hvor kaldt/varmt det er i været. 150 amp er alt for lite, det er hvertfall helt sikkert sikringen holder når det er 15-20 grader ute, men hva skjer når det blir 0 grader og ikke for å snakke om minus grader, og når da starteren plustelig trekker 300 amp ved 10 minusgrader og bilen i tillegg er litt tungstartet så du må kjinne i nesten 30 sek, da sier det seg selv at 150 amp sikring blir for lite og 25mm2 blir for lite over lange avstander. Jeg har målt en del strømmforbruk bå startere på bil og det høyeste forbruket jeg har målt er 1145amp på en starter, så ja de kan trekke så vanvittig med strøm, og til saktere en starter går rundt til mere strøm trekker den.

                    Et lite eksempel:

                    En Golf 4 kan forbruke alt fra lusne 80-120 amp ved varm motor men ved minus grader kan dette doble seg fort

                    Comment


                    • #70
                      Originally posted by Nils View Post
                      Dette er ganske forskjellig fra biltype til biltype, størrelse på starter og motor og hvor kaldt/varmt det er i været. 150 amp er alt for lite, det er hvertfall helt sikkert sikringen holder når det er 15-20 grader ute, men hva skjer når det blir 0 grader og ikke for å snakke om minus grader, og når da starteren plustelig trekker 300 amp ved 10 minusgrader og bilen i tillegg er litt tungstartet så du må kjinne i nesten 30 sek, da sier det seg selv at 150 amp sikring blir for lite og 25mm2 blir for lite over lange avstander. Jeg har målt en del strømmforbruk bå startere på bil og det høyeste forbruket jeg har målt er 1145amp på en starter, så ja de kan trekke så vanvittig med strøm, og til saktere en starter går rundt til mere strøm trekker den.

                      Et lite eksempel:

                      En Golf 4 kan forbruke alt fra lusne 80-120 amp ved varm motor men ved minus grader kan dette doble seg fort
                      Men når dette er sagt, så trekker bilen denne strømmengden i en veldig kort tidsperiode.
                      En 150A-sikring ryker ikke idet man kjører 155A igjennom den.
                      Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                      [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                      Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                      Comment


                      • #71
                        Originally posted by ugn View Post
                        Men når dette er sagt, så trekker bilen denne strømmengden i en veldig kort tidsperiode.
                        En 150A-sikring ryker ikke idet man kjører 155A igjennom den.
                        Nå var det vel heller ikke det jeg skulle frem til. Nå har jeg vært ute å målt på en av bilene mine, en VW Polo 1,4liter bensin 1997 mod som har rullet 230000km nylig hatt service, så med andre ord motoren går lett rundt. Nå er det 10+ grader ute og måleresultanene er som følger på kald motor: Trekker 138A i det øyeblikket starter begynner å gå rundt, når starter har kommet seg opp i normal hastighet trekker den 116A (Dette er på et tidsrom på ca 3 sekunder) Så her vil en 150A sikkring være alt for liten da denne starteren mest sansynlig vil dra nærmere 200A hvis ikke mere når det nærmer seg 15- ute. Fikk ikke målt maks strømtrekk da jeg har lånt bort den store Ampermeteret, og det jeg hadde for hånden ikke gikk lengre enn til 300A Og det blei for lite!

                        Og dette er ikke akkurat den bilen som trekker mest strøm når den skal starte.

                        Comment


                        • #72
                          Originally posted by Nils View Post
                          Nå var det vel heller ikke det jeg skulle frem til. Nå har jeg vært ute å målt på en av bilene mine, en VW Polo 1,4liter bensin 1997 mod som har rullet 230000km nylig hatt service, så med andre ord motoren går lett rundt. Nå er det 10+ grader ute og måleresultanene er som følger på kald motor: Trekker 138A i det øyeblikket starter begynner å gå rundt, når starter har kommet seg opp i normal hastighet trekker den 116A (Dette er på et tidsrom på ca 3 sekunder) Så her vil en 150A sikkring være alt for liten da denne starteren mest sansynlig vil dra nærmere 200A hvis ikke mere når det nærmer seg 15- ute. Fikk ikke målt maks strømtrekk da jeg har lånt bort den store Ampermeteret, og det jeg hadde for hånden ikke gikk lengre enn til 300A Og det blei for lite!

                          Og dette er ikke akkurat den bilen som trekker mest strøm når den skal starte.
                          Ja da skjønner jeg. Hva med to 25 kvadrats kabler da? Det må da for pokker holde?
                          Hver med 150 ampere ANL smeltesikring. (som tåler vesentlig høyere startstrøm enn automat).

                          Comment


                          • #73
                            hvorfor ikke bare sette en 50 kvadrats kabel med en 300A sikring?
                            Mvh. Damir

                            Comment


                            • #74
                              Originally posted by Dammed View Post
                              hvorfor ikke bare sette en 50 kvadrats kabel med en 300A sikring?
                              Upraktisk å trekke, meget tykk kabel. To parallelle kabler er dessuten ikke noe dårligere, får spredd varmen fra lederne bedre blant annet.

                              Comment


                              • #75
                                Originally posted by Nils View Post
                                Nå var det vel heller ikke det jeg skulle frem til. Nå har jeg vært ute å målt på en av bilene mine, en VW Polo 1,4liter bensin 1997 mod som har rullet 230000km nylig hatt service, så med andre ord motoren går lett rundt. Nå er det 10+ grader ute og måleresultanene er som følger på kald motor: Trekker 138A i det øyeblikket starter begynner å gå rundt, når starter har kommet seg opp i normal hastighet trekker den 116A (Dette er på et tidsrom på ca 3 sekunder) Så her vil en 150A sikkring være alt for liten da denne starteren mest sansynlig vil dra nærmere 200A hvis ikke mere når det nærmer seg 15- ute. Fikk ikke målt maks strømtrekk da jeg har lånt bort den store Ampermeteret, og det jeg hadde for hånden ikke gikk lengre enn til 300A Og det blei for lite!

                                Og dette er ikke akkurat den bilen som trekker mest strøm når den skal starte.
                                Det skal ikke være sikkring mellom startmotor og batteri..
                                Men kabelen må jo da selvsagt være "skuddsikkert" montert.
                                Ketil Skei Audio-art bilstereo og multimediasenter.
                                Nedre Kaldbakkvei 88 1081 Oslo Tlf 22320860
                                post@audio-art.no Pioneer - Kenwood - Alpine - JL Audio -Orion- Focal - Genesis - Kicker-Audison- Oddesey

                                Comment

                                Working...
                                X