Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citroën Xantia 97' kombicoupé

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Citroën Xantia 97' kombicoupé

Hei,

Jeg gikk til innkjøp av en Citroën Xantia for en måneds tid siden. Etter litt overbevisning fra en annen bruker her på forumet, så oppretter jeg en prosjekttråd av bilen. Jeg har for øyeblikket bare bilder av selve bilen, men det vil komme nye bilder fortløpende.

Det som er kjøpt og montert per i dag er:

Frontsett:
    Hertz ESK 165L komponentsett

Bakhøytalere:
    Pioneer 6x9 i egne kasser montert oppå hattehyllen.

Spiller:
    Pioneer DEH7200SD

Forsterker:
    A/D/S ALO 800.4 firekanaler

Det som venter er subber og forsterker til disse:

Forsterker:
    B2 Audio Mono

Subelementer:
    B2 Audio AC12 x2

Kasse til elementene:
    Bassworx portet kasse på 76L, tunet til 36hz.

Batteri:
    Dette er fortsatt ikke bestemt, men det blir nok til at jeg ordner noe av Odyssey gjennom Jay fra B2. Må få målt opp hva jeg har tilgjengelig av plass så han kan komme med et tilbud her.

Kassen er handlet inn, og står for øyeblikket tom i bagasjerommet. Jeg vet også at det er mye forskjellige meninger om 6x9 høyttalere, men jeg liker personlig å få lyd fra alle kanter av bilen. Så lenge de står montert i egne kasser, og det er et jevnt forhold mellom lyden foran/bak så er i hvertfall jeg fornøyd. Det er strekt 50mm2 kabel under teppet på venstre side av bilen, og rca/signalkabler på høyre side av bilen. Jord er også hentet gjennom en 50mm2 kabel.

Målet er at anlegget skal se relativt anonymt ut, men allikevel spille meget bra. Ut i fra disse kriteriene så må jeg enten modifisere kassene til Pioneer-høyttalerne, eller bygge nye. Kommer tilbake med en løsning på det. I forhold til bilen så er jeg kjempefornøyd. Fikk den rimelig, og den innehar ganske mye utstyr for å være en så gammel bil. Har både automatisk AC, el-vinduer, rattkontroll, ABS og temperaturmåler. Den er også veldig komfortabel å kjøre grunnet det hydrauliske fjæringssystemet.

Men nok prat, her er bilder av gliset!

Ford Mondeo '04
    B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

Se der ja! Veldig pen bil, ser jo fin ut i lakken også (i motsetning til min)! Blir spennende å se hvordan resultatet blir, og ikke minst forvandlingen fra grei originalradio til velspillende stereoanlegg Bare å poste bilder underveis, er det som er spennende! =)
    Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

Comment

Da har jeg vært en liten tur innom B2 Audio og hentet noen godsaker. Skal som sagt ha to AC12 elementer, men det ene må bestilles. Bør uansett bli godlyd med ett element og en B2 Mono blokk.

Legger ved et lite teaserbilde. Kommer flere bilder når det er montert i bilen. Skal se om jeg ikke får knipset litt av resten av anlegget også.

Ford Mondeo '04

Comment

Da har jeg fått montert alt, inkludert begge elementene. Spillte vel en kort ukes tid med bare det ene elementet, og det er ikke langt i fra at jeg hadde vært fornøyd med det alene. Prøver å være forsiktig i forhold til innspilling, men det er allerede veldig tydelig forskjell i vandringen mellom det første og det andre elementet. Løsner seg sakte men sikkert.

Det som var litt morro når jeg fikk inn det andre elementet er at den ene baklykta løsna fra klipset og falt av bilen, og lokket til hanskerommet spratt åpent. Så for min del så er det godt nok med trykk i bilen i hvertfall. I forhold til lydkvalitet så setter jeg pris på lyden fra B2 elementene, men det er ingen tvil om at det øvrige anlegget ikke klarer å holde følge - så det blir litt ujevnt.

Legger ved et par bilder. Både av elementet og forsterker før montering, og et par bilder slik som det er nå. Bildene er tatt med mobil, og bildet av 6x9 høytalerne ble helt elendig - så det er ikke vedlagt. Ellers kan dere se at jeg har ikke allverdens med plass i bagasjen lengre hehe.

Et bilde for å vise størrelsen på elementet. iPhonen var med på en guttetur til Magaluf i sommer, og overlevde ikke..

Ford Mondeo '04

Comment

Et spørsmål for sikkerhets skyld: Hvordan er de 6x9" kassene festet?
          Mvh Tony
          - The only road to take is perfection itself

Comment

Originally posted by Tony View Post
            Et spørsmål for sikkerhets skyld: Hvordan er de 6x9" kassene festet?
            lurte igrunn på det jeg å...
            Ole Petter Holelien
            Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
            Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
            Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

Comment

Ikke godt nok er vel svaret regner jeg med. Fem tykke skruer i hver kasse, en i hvert hjørne og en i midten.
              Vurderer uansett å fjerne dem, da fjerner all sikt bakover og det er ikke plass til dem på andre plasser enn i kasser oppå hattehyllen. Og så lenge man ikke gjør noe med hattehyllen i seg selv, vil det vel aldri være forsvarlig sikret?
              Ford Mondeo '04

Comment

Forsvarlig sikret er gjennomgående bolter og stor skive på over- og underside

Om du på død og liv skal ha de bak der så har du to valg: a) bolt de kassene skikkelig fast, eller b) skjær ut hull i hatthylla og fell dem ned, fortsatt med kasse på seg.
                Mvh Tony
                - The only road to take is perfection itself

Comment

Ja se der ja, nå begynner det å komme seg! Du har noe mindre plass i bagasjerommet enn meg nå.. ^^ Hadde jeg vært deg ville jeg fjernet bakhøyttalerne, de gjør lite annet enn å ødelegge lydbildet foran :P Fikser du bedre bilder kanskje?
                  Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

Comment

Kan man forvente seg noen update?

Comment

Working...
                    X