Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tofter's "Cyburg Needle"

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tofter's "Cyburg Needle"

Det er rom for litt inne-stereo her vell?

Jeg kjøpte for en stund tilbake ett par Tang Band W3 tiltenkt bilen, men planene ble endret så de ble bare liggende å støve. Kom så over "Cyburg's Needle" på hifisentralen, der en bruker har bygget et par slike med godt resultat, så bestemte meg for å prøve det samme.

Dette er altså en hornkonstruksjon basert på Tang Bands 3" fulltone. På grunn av den noe spessielle konstruksjonen skal det lille elementet fungere tilfredstillende i hele frekvensspekteret, alene.

Ferdig oppskrift ligger ute på nettet.

Kjøpte en hel 12mm mdf plate og kappet opp.

Golfnos skaffet meg litt kvalitets verktøy Fra nå av uvurderlig under kassebygging! (Aldri tidligere brukt en overfres)

Men fresestålene kommer fra Clas Ohlson.. Har det falt av noe på tuppen her? La plutselig merke til at det var sånn, ser ikke riktig ut..

Lagde en enkel mal.

Og freste første hullet. Lærte fort at det ikke lønte seg å frese helt rundt!

Nr. 2 ble bedre.

Islagsmuttere er et must da jeg forventer å ha elementet inn og ut en del.
    En dråpe lim for at det skal sitte skikkelig.

Lurer på om jeg må ha nytt blad på sirkelsaga, kuttet ble så grovt på undersiden når jeg kappet, og dum som jeg var tok jeg ikke hennsyn til det når jeg begynte å frese.. (På den til venstre)

Bruker tvinger og trelim, ikke en eneste skrue.

Gikk sakte da jeg bare har seks tvinger

Litt kos hører med.

Rundet av kanten nederst mot porten. Vet ikke om det har noe å si men kan iallefall ikke skade.

Bunn til kassa. Viktig at disse er litt skikkelige da kassene har stort veltepotensial!

Her kom også fresen godt til nytte.

Litt varer ble kjøpt inn. Gikk med 100g dempewatt tilsammen på begge høyttalerene.

Mer kommer senere.
    Last edited by tofter; 06-11-2010, 02:01.
    Bmw e34 520:
    Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

ser bra ut te nå ivertfall
    fusion/audi system xIon/digitals design

Comment

Her er litt flere bilder.

Snart ferdig kasse.

Avrundet kanter.

Fornøyd med resultatet!

Originally posted by vw performance View Post
      ser bra ut te nå ivertfall
      Thanks!
      Bmw e34 520:

Comment

Meget så pent!

Comment

hey, er jo sånne jeg har tenkt å bygge jo du får komme med en liten anmeldelse når de er ferdig da
          Steffen Hammersgård
          Alpine - Mosconi
          Min prosjekt tråd

Comment

Tøft prosjekt dette. *Abonnerer* Stå på Øyvind!
            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
            Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Ser meget bra ut. Skal du lakke dem eller?
              sigpic

Comment

Se gutten kan frese, da

Disse hadde det vært morsomt å hørt på en god rørforsterker. Bruker disse på dashbordet i bilen min, kun disse, rett på spilleren. Overraskende godt resultat.
                Mvh
                Pål Andréas Bryng
                Bilstereosenteret.no
                Vi forhandler bl.a.:
                Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
                Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Originally posted by StigA View Post
                  Meget så pent!
                  Takker!

Originally posted by shammers View Post
                  hey, er jo sånne jeg har tenkt å bygge jo du får komme med en liten anmeldelse når de er ferdig da
                  Kjør på

Kan røpe at jeg alt har testet dem litt, og kan si det virker lovende! Dette til tross uinnspillte elementer osv.

Originally posted by TakeTheTime View Post
                  Tøft prosjekt dette. *Abonnerer* Stå på Øyvind!
                  Nice Takk!

Originally posted by TheCharger View Post
                  Ser meget bra ut. Skal du lakke dem eller?
                  Blir ingen høyglans finish her nei Disse skal rullemales i matt grå, mye enklere

Originally posted by Bilstereosenteret.no View Post
                  Se gutten kan frese, da

Disse hadde det vært morsomt å hørt på en god rørforsterker. Bruker disse på dashbordet i bilen min, kun disse, rett på spilleren. Overraskende godt resultat.
                  Hihi, gøy du sier det, da dette er første gang jeg tar i en fres!

Ja det er tydelig at det er gode elementer med bredt bruksområdet, som er lette og jobbe med. Skikkelig kvalitetselektronikk er jeg dessverre litt i manko på
                  Bmw e34 520:

Comment

Legger ut resten av bildene jeg har.. Dette er altså så langt jeg har kommet, sparklet og grunnet ett strøk. Fortsetter til helgen igjen. Kjedelig å bo i liten leilighet uten plass til og mekke

Bmw e34 520:

Comment

wow!! de aå unektelig kjek ut, og stiller langt oppe på lista med WAF faktor

Spent på hvordan lyden blir..om man kan spille høyt, kan høre litt bass osv

Comment

ser meget bra ut, planen var å lage sånne selv også.

Comment

Originally posted by golfnos View Post
                          wow!! de aå unektelig kjek ut, og stiller langt oppe på lista med WAF faktor

Spent på hvordan lyden blir..om man kan spille høyt, kan høre litt bass osv
                          Ja frøkna kan ikke klage på disse!

Jeg kan allerede si litt om det.. Bassen er svært imponerende til størrelsen å være. Så en graf av samme konstruksjon som viste noenlunde flat respons ned til 50/60hz, noe jeg synes er SYKT for å være en 3" fulltone! Ang. volum, de har nok ikke kapasitet til å fylle en stor stue med vellyd, men til små rom kan de passe. Vet egentlig ikke hvor høyt de KAN spille, da jeg ikke har dratt på så fryktelig hardt pga. stor membranvandring. Men man bør vell høre forvrengning før det begynner å bli farlig for elementet?
                          Last edited by tofter; 28-10-2010, 18:53.
                          Bmw e34 520:

Comment

Høyttalerene ble ferdig i helgen

Korreksjonsfilteret. Litt usikker på hvilken funksjon dette har, men lyden blir langt mindre intens med det innkoblet så vil tro det demper litt i mellomtone området. Hvis noen har peiling så kom med innspill!

Tettningslist. Bunnen festes med skruer, så filteret er tilgjengelig i tilfellet det trengs.

Soundcare spikes, hadde de liggende fra før. Det dyreste på hele høyttaleren!

Bmw e34 520:

Comment

Synes nesten de var mer elegante i hvitt Men er fornøyd med grå også..
                              Lydvurdering kommer når elementene har fått noen timer bak seg.
                              Bmw e34 520:

Comment

Working...
                              X