Hepp folkens, etter tips fra NicoLoco har jeg tatt turen innom. Har en Porsche 996:


Kjøpte den med originalt men påkostet stereoanlegg. Det betyr 6-kanals forsterker i bagasjerommet, høyttalere i dash, dører og sidepaneler bak. Ingen sub, men faktisk overraskende god kvalitet på lydanlegget (som man kanskje kan forvente når bilen startet på 1,5 mill da den var ny). Hovedenheten er en naviskjerm med telefon, Porsche Communication Management. Ellers har jeg plenty med utstyr, hel-elektriske seter på begge sider, minne på førerstolen, diffsperre, aeropack (fabrikksoriginal GT3-optikk), sportsunderstell, alarm, soltak, ALT er trekt i sort skinn med røde sømmer, regnsensor, aludetaljer, osv. For de som er interesserte: 300hk/350nm, 0-100 på 5.2, toppfart på 280. Holder fint for å komme seg til og fra jobb
Interiør, var skeeeptisk til de røde detaljene basert på bildet under fra selger, men når man ser det i "levende live" blir det en helt annen opplevelse og jeg skal beholde de røde detaljene:

Navi-enheten er utdatert naturligvis og nye kartDVDer koster en formue hos Porsche. Det er upraktisk å bytte CDer i skifteren foran og selv om originalt er pent og enkelt så ble det for kjipt for meg. Dermed var man igang...
Ut med dette:


...og fram med Dremel. En kveld senere var en 8" touch-skjerm på plass i midtkonsollen:

Skjermen er virkelig "hånd i hanske", jeg har ca 3 mm klaring på hver side. Nederste del av dashen er modifisert kraftig for å få plass til hele skjermen. Passformen ble nær 100%, minus noen prosent for den smale glippen øverst. Det er sort der nå, og uansett ser man ikke glippen med mindre man putter hodet ned til girspaken. Skjermen er koblet til en Core 2 Duo laptop jeg hadde liggende. Planen er å ha en kjapp innfestningsmetode under dashen på passasjersiden. Den trenger strøm, VGA-kabel til skjerm, USB til en USB-hub i dashen og en kabel for automatisk av/påslåing. Centrafuse er nå installert som frontend. Fordelene med carputer er mange:
* Spiller alt av videoformater på planeten og hardwaren er rå nok til å kjøre mkv-filer med 1080p. Det er bortkastet med fullhd på en skjerm som er 800x600 px, men det er kjekt å slippe å konvertere om videoer før de kan brukes i bilen. Henger en 46" TV i stua og da er 1080p fine greier.
* Hele musikksamlingen får plass i bilen, mesteparten på MP3, men utvalgte godbiter og det meste av ny musikk lagres i flac for optmial lydkvalitet. Med SA-CD eller DVD-Audio som kilde kan lydkvaliteten være bedre enn CD. Ellers gode søkemuligheter og god oversikt.
* Mange kart og programvaretilbydere for navigasjon (foretrekker Garmin sålangt).
* Live data fra motoren via ODB2.
* Fingervennlig grensesnitt med god integrasjon, som levert på high-end originalanlegg.
* Telefoni og nettsurfing via Bluetooth.
Noen flere bilder:



Tenningen var av så ingen verdier vises, men med motoren kjørende så vises to sider med informasjon som oppdateres i sanntid:

Heia Jennifer!

Noen av bildene er litt crap, men det skyldes mobilkameraet. Skjermen er lyssterk, har meget god innsynsvinkel, reflekterer lite og er meget skarp og fin. So far, so good (so what?), men deretter har det raknet litt:
Første problem var lyd. Jeg tenkte å gjøre dette litt kjapt bare for å teste konseptet og bruke original forsterker og høyttalere. Etter instrukser fra det store internettet skulle det være forholdsvis enkelt å fyre igang, signal på noen kabler, +12V her og jord der, og vips så blir det liv. Men ikke pokker. Etter prøving, feiling (plenty med feiling), internett og bannskap så kom konklusjonen. Jeg har en oppgradert forsterker med DSP-modul. Får ikke DSP-modulen snakke med PCM-hovedenheten så skrur den seg ikke på uansett om driftsspenninger ellers er korrekt.
Hadde uansett planer om å bytte ut både høyttalere og forsterker men ser ut til at jeg måtte gjøre det allerede nå.
Har vært mye fram og tilbake, med løsninger som Audison Bit One. Den spiser nemlig digitalt lydsignal inn på fiber eller coax. Lyden kjøres heldigital fra PC til DSP-enhet, etterfulgt av et veeeldig kort strekk med phonokabler til forsteker. Gir minimalt med støy på innsignalet.
Deretter oppdaget jeg JBL MS-8. Etter mange års erfaring med mikrofonkalibrering av hjemmestereo så har jeg tro på MS-8. Skal man høre på diverse reviews på nett så er den faktisk så bra som JBL lover. Interessante greier, men! Den har ikke digital inngang. Det kan løses ved å strekke USB-kabel helt fram til forsterkeren, plassere det eksterne lydkortet der og så kjøre 5cm med jack-phono til forsterkeren.
Siste utvikling er at jeg har snublet over noe interessant, sjekk listen (produktene er klikkbare):
* Audison LRx 6.9 6-kanals forsterker (nypris 6800,-)
* 3 stykk JL Audio 6W3v3 subber i kasse spesiallaget for å passe bak baksetene i Porsche 996. (Subbene koster ca 6000 for tre, custom kasse er i tillegg)
* Morel Hybrid Ovation 4" mid til dashen med MT-23 diskanter og Accuset Crossovers.
* Morel Elate 5 til dørene
* Alt av kabler som trengs for å installere dette i en 996.
Samlet pris: 10500,-
Antar dere her på forumet har bedre kjennskap til produktene og kan vurdere prisnivået. Ettersom jeg har klart å lese meg fram til på nett så er dette utstyr fra kanskje ikke øverste hylle, men nært og dermed burde prisen være bra? 3 x 6,5" subber er ikke all verden, men de spiller ned i 35Hz og jeg er uansett ute etter SQ ikke SPL.
Med høyttalere i dash, dører, bak og sub så trenger jeg totalt 7 kanaler, evt 8 om to brokobles og driver subbene. Tanken er derfor å selge LRx 6.9 forsterkeren og erstatte den med 2x Alpine PDX-F4 eller F6. Deretter kan man putte en JBL MS-8 lydprosessor før forsterkerne. Med mye knotting kan man få bra lyd også uten MS-8, men tidsforsinkelser og delefrekvenser krever eeevigheter med knotting og resultatet blir neppe like bra som automatisk kalibrering. God plan? Tar imot tanker, forbedringer og innspill med takk!
Kjøpte den med originalt men påkostet stereoanlegg. Det betyr 6-kanals forsterker i bagasjerommet, høyttalere i dash, dører og sidepaneler bak. Ingen sub, men faktisk overraskende god kvalitet på lydanlegget (som man kanskje kan forvente når bilen startet på 1,5 mill da den var ny). Hovedenheten er en naviskjerm med telefon, Porsche Communication Management. Ellers har jeg plenty med utstyr, hel-elektriske seter på begge sider, minne på førerstolen, diffsperre, aeropack (fabrikksoriginal GT3-optikk), sportsunderstell, alarm, soltak, ALT er trekt i sort skinn med røde sømmer, regnsensor, aludetaljer, osv. For de som er interesserte: 300hk/350nm, 0-100 på 5.2, toppfart på 280. Holder fint for å komme seg til og fra jobb

Interiør, var skeeeptisk til de røde detaljene basert på bildet under fra selger, men når man ser det i "levende live" blir det en helt annen opplevelse og jeg skal beholde de røde detaljene:

Navi-enheten er utdatert naturligvis og nye kartDVDer koster en formue hos Porsche. Det er upraktisk å bytte CDer i skifteren foran og selv om originalt er pent og enkelt så ble det for kjipt for meg. Dermed var man igang...
Ut med dette:


...og fram med Dremel. En kveld senere var en 8" touch-skjerm på plass i midtkonsollen:

Skjermen er virkelig "hånd i hanske", jeg har ca 3 mm klaring på hver side. Nederste del av dashen er modifisert kraftig for å få plass til hele skjermen. Passformen ble nær 100%, minus noen prosent for den smale glippen øverst. Det er sort der nå, og uansett ser man ikke glippen med mindre man putter hodet ned til girspaken. Skjermen er koblet til en Core 2 Duo laptop jeg hadde liggende. Planen er å ha en kjapp innfestningsmetode under dashen på passasjersiden. Den trenger strøm, VGA-kabel til skjerm, USB til en USB-hub i dashen og en kabel for automatisk av/påslåing. Centrafuse er nå installert som frontend. Fordelene med carputer er mange:
* Spiller alt av videoformater på planeten og hardwaren er rå nok til å kjøre mkv-filer med 1080p. Det er bortkastet med fullhd på en skjerm som er 800x600 px, men det er kjekt å slippe å konvertere om videoer før de kan brukes i bilen. Henger en 46" TV i stua og da er 1080p fine greier.
* Hele musikksamlingen får plass i bilen, mesteparten på MP3, men utvalgte godbiter og det meste av ny musikk lagres i flac for optmial lydkvalitet. Med SA-CD eller DVD-Audio som kilde kan lydkvaliteten være bedre enn CD. Ellers gode søkemuligheter og god oversikt.
* Mange kart og programvaretilbydere for navigasjon (foretrekker Garmin sålangt).
* Live data fra motoren via ODB2.
* Fingervennlig grensesnitt med god integrasjon, som levert på high-end originalanlegg.
* Telefoni og nettsurfing via Bluetooth.
Noen flere bilder:



Tenningen var av så ingen verdier vises, men med motoren kjørende så vises to sider med informasjon som oppdateres i sanntid:

Heia Jennifer!

Noen av bildene er litt crap, men det skyldes mobilkameraet. Skjermen er lyssterk, har meget god innsynsvinkel, reflekterer lite og er meget skarp og fin. So far, so good (so what?), men deretter har det raknet litt:
Første problem var lyd. Jeg tenkte å gjøre dette litt kjapt bare for å teste konseptet og bruke original forsterker og høyttalere. Etter instrukser fra det store internettet skulle det være forholdsvis enkelt å fyre igang, signal på noen kabler, +12V her og jord der, og vips så blir det liv. Men ikke pokker. Etter prøving, feiling (plenty med feiling), internett og bannskap så kom konklusjonen. Jeg har en oppgradert forsterker med DSP-modul. Får ikke DSP-modulen snakke med PCM-hovedenheten så skrur den seg ikke på uansett om driftsspenninger ellers er korrekt.
Hadde uansett planer om å bytte ut både høyttalere og forsterker men ser ut til at jeg måtte gjøre det allerede nå.
Har vært mye fram og tilbake, med løsninger som Audison Bit One. Den spiser nemlig digitalt lydsignal inn på fiber eller coax. Lyden kjøres heldigital fra PC til DSP-enhet, etterfulgt av et veeeldig kort strekk med phonokabler til forsteker. Gir minimalt med støy på innsignalet.
Deretter oppdaget jeg JBL MS-8. Etter mange års erfaring med mikrofonkalibrering av hjemmestereo så har jeg tro på MS-8. Skal man høre på diverse reviews på nett så er den faktisk så bra som JBL lover. Interessante greier, men! Den har ikke digital inngang. Det kan løses ved å strekke USB-kabel helt fram til forsterkeren, plassere det eksterne lydkortet der og så kjøre 5cm med jack-phono til forsterkeren.
Siste utvikling er at jeg har snublet over noe interessant, sjekk listen (produktene er klikkbare):
* Audison LRx 6.9 6-kanals forsterker (nypris 6800,-)
* 3 stykk JL Audio 6W3v3 subber i kasse spesiallaget for å passe bak baksetene i Porsche 996. (Subbene koster ca 6000 for tre, custom kasse er i tillegg)
* Morel Hybrid Ovation 4" mid til dashen med MT-23 diskanter og Accuset Crossovers.
* Morel Elate 5 til dørene
* Alt av kabler som trengs for å installere dette i en 996.
Samlet pris: 10500,-
Antar dere her på forumet har bedre kjennskap til produktene og kan vurdere prisnivået. Ettersom jeg har klart å lese meg fram til på nett så er dette utstyr fra kanskje ikke øverste hylle, men nært og dermed burde prisen være bra? 3 x 6,5" subber er ikke all verden, men de spiller ned i 35Hz og jeg er uansett ute etter SQ ikke SPL.
Med høyttalere i dash, dører, bak og sub så trenger jeg totalt 7 kanaler, evt 8 om to brokobles og driver subbene. Tanken er derfor å selge LRx 6.9 forsterkeren og erstatte den med 2x Alpine PDX-F4 eller F6. Deretter kan man putte en JBL MS-8 lydprosessor før forsterkerne. Med mye knotting kan man få bra lyd også uten MS-8, men tidsforsinkelser og delefrekvenser krever eeevigheter med knotting og resultatet blir neppe like bra som automatisk kalibrering. God plan? Tar imot tanker, forbedringer og innspill med takk!

Comment