Announcement

Collapse
No announcement yet.

Customs BMW E34 525i SQL

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Custom View Post
    Skal etterhvert komme med bilder her, altså! Driver og finner plassering til diskantene. Men pga problemet med skurring har det bare stått stille mtp videre bygging siden jeg lagde denne tråden.

Har flyttet jording og koblet REM på kun frontsett-forsterkeren. Så skal se om det fungerer nå. Jordingen var visst ikke helt topp som jeg trodde, men det er den garantert nå. Gull-kabelsko rett på minus på batteri, som jeg ble rådet til å gjøre i min verksted-tråd. Skal etterhvert oppgradere TB3.

Har funnet ut at diskantene blir festet på A-stolpen. Har teipet dem fast der i den vinkelen dem skal ha, så jeg har muligheten til å finjustere litt på dem etterhvert, før jeg bestemmer meg for å feste dem for godt.
    De står nå slik at diskant på førersiden spiller rett mot venstre øre på passasjer, og den på passasjer-siden spiller rett mot mitt høyre øre. Slik synes jeg at jeg fikk sentrert lydbildet greit, og det blir i tillegg lik lyd for både passasjer foran og meg, noe jeg liker.Derimot er det så bra lyd midt mellom høyttalerne, at jeg får lyst til å sitte på midtkonsollen å kjøre..

Synspunkter?
    Hva med å begynne med noen bilder av selve bilen?

Vinkling midt mellom baksetene er for å unngå refleksjoner mest mulig, slik at f. eks. ikke høyre diskant treffer venstre rute for så ditt venstre øre. Dette fungerte fint for meg med en slik vinkling, men det beste er vell å prøve seg frem.
    Bmw e34 520:
    Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

Comment

Dette gjelder ikke alle diskanter, den type vinkling.

Noen høres bedre ut off-axis enn on-axis. Det ble nevnt i en tråd en gang at ringdiagnator diskanter liker den type vinkling, mens noen softdome like og spille "mot hverandre".
      Andre med bedre ekspertise kan vell gå dypere inn på dette med vinkling.
      Runar E. Olsen ~ Moderator
      Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
      http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

Jeg har Silke/Polymer kompositt Dome diskanter. Noen tips tilpasset disse, i min BMW e34 sedan?

Hadde vært strålende om noen hadde tips til plassering av disse. For selvom jeg prøver meg ut selv, hadde jeg aldri kommet på ideen om å ha dem mot midt over baksetet f.eks.

Bilder av bilen kommer, vil bare få den vasket, og har ikke hatt skikkelig kamera før i dag. Den er litt ratlook, da den er i TOPP stand teknisk med alt nytt, men ser shabby ut og er rullemalt matt sort
        Last edited by Custom; 31-12-2011, 05:00.
        Mvh Julian Sommer
        Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

Comment

Originally posted by GENEXXA View Post
          Dette gjelder ikke alle diskanter, den type vinkling.

Noen høres bedre ut off-axis enn on-axis. Det ble nevnt i en tråd en gang at ringdiagnator diskanter liker den type vinkling, mens noen softdome like og spille "mot hverandre".
          Andre med bedre ekspertise kan vell gå dypere inn på dette med vinkling.
          Ahh, flisespikkeri..

Det du sier gjelder heller ikke alle ringradiatorer i alle biler. Det beste vil alltid være å prøve forskjellige varianter, og finne det som passer sin bil, sitt oppsett og sine ører best..

Vinkling over baksetet er et tips for å gjøre det litt lettere for seg selv, ved å unngå mest mulig refleksjoner. Hvis lyden reflekteres i hytt å pine hjelper det ikke nødvendigvis med DSP. Stigende/fallende respons pga diskantens spredningsmønster er det derimot lettere å gjøre noe med. Det er dermed ikke sagt at det alltid låter best med en slik vinkling.
          Bmw e34 520:

Comment

Var ikke meningen å framstå som om at vinkling over baksetene var best Men det er en godt utganspunkt, så du kan fin instille derifra.. Jeg hadde diskantene sånn på min E34 å funka bra det

Comment

Det fungerte veldig fint sånn for meg også.
              Bmw e34 520:

Comment

Takk, folkens Hjelper så mye med sånne som dere, som gidder å svare og hjelpe, selvom det ikke er det største og råeste anlegget!
                Mvh Julian Sommer

Comment

Har skjedd litt her!
                  Siden Polk frontsettet døde, gikk jeg til innkjøp av et DLS Ultimate Pro UP6. Dette ble umiddelbart montert i originale sparkepanel. Har ikke gjort noe som helst annet enn å lage hull til dem i disse enda, så kan fortsatt trenge litt tips på å få det helt tett bak dem. Har fått mange gode tips enda, men vært veldig fint om noen har bilder av full montering/bygging.

Sammenlignet delefiltrene fra Polk og DLS..

Virker som utrolig forseg-gjorte saker dette, og lyden er nydelig selv slik det er nå.

Krasjet bilen litt her om dagen, så blir fiksing av den før jeg får gjort noe mer med anlegget. Men fra da vil jeg være jevnt aktiv i denne tråden.

Et par bilder av 525i'n min dette monteres i:

Mvh Julian Sommer

Comment

Hvordan spiller disse? http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=17216

Har også funnet Focal 3-veis passive delefiltre, som deler ved 400 og 4000hz. Tror dette hadde passet bra med mitt oppsett, men skeptisk på så små mellomtoner. Ikke vet jeg hvordan dem spiller heller.
                    Last edited by Custom; 19-01-2012, 13:53.
                    Mvh Julian Sommer

Comment

Alu membran, vil gjette på at du trenger bra med equalizer. Du skal ha bra flaks for å treffe blink hvis du kjøper et passivt delefilter som ikke er spesielt tilpasset elementene. Kanskje det går hvis du bruker elementer med noenlunde lik følsomhet som de filteret er laget for...?
                      Bmw e34 520:

Comment

Takk for svar Tofter, vil gjerne høre flere meninger om dette.. Og kom gjerne med tips til delefiltre/mellomtoner som kan passe i oppsettet mitt! Mellomtone må være 2,5"-3,5".
                        Mvh Julian Sommer

Comment

Hm, ser at det er mye tips fra min bil her og ikke joakim da han gjorde det på en annen måte, og egentlig mye bedre men jeg hadde ikke tilgang til CNC fres. men ta en kikk på min tråd å se om du for noe nyttige tips
                          Ang dls, så er det et super sett, er utrolig bra lyd i det, brukte diskant og mellomtone fra UP 6,3 jeg da.så et litt annet oppsett blir det jo. vinkle diskantene fra nedi hjørnet på frontruta og sikt ca i taket over baksetet.
                          Men det beste hadde vært et 3 veis.
                          Ronny Karlsen
                          02 BMW 525D M-Sport. Potensiell lydbil igjen
                          96 Audi A4 1.8TQ Gatebil.
                          Prosjekt bilstereotråden Gamle bilen:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704

Comment

Working...
                          X