Det begynner å nærme seg den tiden på året da jeg rømmer landet så jeg tenkte jeg skulle lage en "prosjekttråd" for hva som har skjedd i år siden jeg nok må fortsette/gjøre ferdig til våren.
For dere som driver med tung bilstereo er nok dette et ganske uintressant prosjekt men for meg er det kjekt å ha en liten logg tilgjengelig, så here we go
Kjøretøyet er en 2003 Harley Davidson Electra Glide Ultra Classic, FLHTCUI for short, populært kalt bussen :P
I utgangspunktet er disse satt opp med cd/am/fm/cb radio med sånn ca. 8w pr kanal og 5,25" fulltoner i frontkåpa og i podder bak. Forrige eier av min hadde oppgradert fronthøytalere til HogTunes 5,25" coax og bak til JM lab 5,25" fulltoner, en vanlig oppgradering for folk med mer penger enn interesse for lyd. Den var også satt opp med 12" frontrute noe som gjorde at jeg faktisk hørte noe fra fronthøytalerne på den første turen. Men, det er en motorsykkel, jeg er motorsykelist og da er frontrute helt uaktuelt. Så etter jeg hadde erstattet den med en 4" variant ble lyden fra fronten kraftig redusert. Og det er her prosjekt Easy Glide 2014 starter
Det første jeg gjorde var å bytte ut HT5,25 i front med et par Hertz HCX 165 ved hjelp av 5,25>6,5" adaptere. Førsteinntrykket var at det låt høyere, men lite bass. Dette ble også kommentert og det gikk en faen i meg som sa at "ok, her skal det bli bass!" I samme øyeblikk som jeg hadde prøvd de nye høytalerne på orginalspilleren røyk den ut og inn kom en Sony Xperia Ultra mobil og en Dynabel BF0804. Resultatet av dette var at det spilte høyt nok, med vesentlig mer bass, men fortsatt ikke nok (noen som kjenner seg igjen? )
Jeg hadde ikke lyst til å bruke veskene til høytalere, ikke enda. Det er en velprøvd variant som selvfølgelig virker, helt tette 36 liters kasser MÅ jo bare gi bass med rette element så det kan være greit å ha i reserve om det jeg tenkte på skulle falle på trynet.
Jeg har alltid vært tilhenger av å få så mye av lyden som mulig forfra og har stort sett kjørt doble 6,5" eller single 8" som bass i dørene på bilene jeg har oppgradert lyden i, og liker å gjøre ting som "ikke er mulig". Så, valget falt på 8" i de nedre kåpene hvor det til vanlig er små oppbevaringsrom. Spesialmodellen CVO kommer med 6,5" høytalere i stede for oppbevaring men det ble for enkelt, mer om det senere
BF0804 er en stor forsterker, åpenbart for stor til å få plass inni frontkåpa og med den i toppboksen hadde plutselig ikke madammen noe sted å gjøre av helhjelmen sin når vi parkerte. Løsningen ble en Soundstream PN 4.520 som fint fikk plass i kåpa nå som den digre orginalspilleren var borte.
Fortsettelse følger...
For dere som driver med tung bilstereo er nok dette et ganske uintressant prosjekt men for meg er det kjekt å ha en liten logg tilgjengelig, så here we go
Kjøretøyet er en 2003 Harley Davidson Electra Glide Ultra Classic, FLHTCUI for short, populært kalt bussen :P
I utgangspunktet er disse satt opp med cd/am/fm/cb radio med sånn ca. 8w pr kanal og 5,25" fulltoner i frontkåpa og i podder bak. Forrige eier av min hadde oppgradert fronthøytalere til HogTunes 5,25" coax og bak til JM lab 5,25" fulltoner, en vanlig oppgradering for folk med mer penger enn interesse for lyd. Den var også satt opp med 12" frontrute noe som gjorde at jeg faktisk hørte noe fra fronthøytalerne på den første turen. Men, det er en motorsykkel, jeg er motorsykelist og da er frontrute helt uaktuelt. Så etter jeg hadde erstattet den med en 4" variant ble lyden fra fronten kraftig redusert. Og det er her prosjekt Easy Glide 2014 starter
Det første jeg gjorde var å bytte ut HT5,25 i front med et par Hertz HCX 165 ved hjelp av 5,25>6,5" adaptere. Førsteinntrykket var at det låt høyere, men lite bass. Dette ble også kommentert og det gikk en faen i meg som sa at "ok, her skal det bli bass!" I samme øyeblikk som jeg hadde prøvd de nye høytalerne på orginalspilleren røyk den ut og inn kom en Sony Xperia Ultra mobil og en Dynabel BF0804. Resultatet av dette var at det spilte høyt nok, med vesentlig mer bass, men fortsatt ikke nok (noen som kjenner seg igjen? )
Jeg hadde ikke lyst til å bruke veskene til høytalere, ikke enda. Det er en velprøvd variant som selvfølgelig virker, helt tette 36 liters kasser MÅ jo bare gi bass med rette element så det kan være greit å ha i reserve om det jeg tenkte på skulle falle på trynet.
Jeg har alltid vært tilhenger av å få så mye av lyden som mulig forfra og har stort sett kjørt doble 6,5" eller single 8" som bass i dørene på bilene jeg har oppgradert lyden i, og liker å gjøre ting som "ikke er mulig". Så, valget falt på 8" i de nedre kåpene hvor det til vanlig er små oppbevaringsrom. Spesialmodellen CVO kommer med 6,5" høytalere i stede for oppbevaring men det ble for enkelt, mer om det senere
BF0804 er en stor forsterker, åpenbart for stor til å få plass inni frontkåpa og med den i toppboksen hadde plutselig ikke madammen noe sted å gjøre av helhjelmen sin når vi parkerte. Løsningen ble en Soundstream PN 4.520 som fint fikk plass i kåpa nå som den digre orginalspilleren var borte.
Fortsettelse følger...
Comment