Announcement

Collapse
No announcement yet.

Prosjekt Easy Glide 2014

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Prosjekt Easy Glide 2014

    Det begynner å nærme seg den tiden på året da jeg rømmer landet så jeg tenkte jeg skulle lage en "prosjekttråd" for hva som har skjedd i år siden jeg nok må fortsette/gjøre ferdig til våren.

    For dere som driver med tung bilstereo er nok dette et ganske uintressant prosjekt men for meg er det kjekt å ha en liten logg tilgjengelig, så here we go

    Kjøretøyet er en 2003 Harley Davidson Electra Glide Ultra Classic, FLHTCUI for short, populært kalt bussen :P
    I utgangspunktet er disse satt opp med cd/am/fm/cb radio med sånn ca. 8w pr kanal og 5,25" fulltoner i frontkåpa og i podder bak. Forrige eier av min hadde oppgradert fronthøytalere til HogTunes 5,25" coax og bak til JM lab 5,25" fulltoner, en vanlig oppgradering for folk med mer penger enn interesse for lyd. Den var også satt opp med 12" frontrute noe som gjorde at jeg faktisk hørte noe fra fronthøytalerne på den første turen. Men, det er en motorsykkel, jeg er motorsykelist og da er frontrute helt uaktuelt. Så etter jeg hadde erstattet den med en 4" variant ble lyden fra fronten kraftig redusert. Og det er her prosjekt Easy Glide 2014 starter

    Det første jeg gjorde var å bytte ut HT5,25 i front med et par Hertz HCX 165 ved hjelp av 5,25>6,5" adaptere. Førsteinntrykket var at det låt høyere, men lite bass. Dette ble også kommentert og det gikk en faen i meg som sa at "ok, her skal det bli bass!" I samme øyeblikk som jeg hadde prøvd de nye høytalerne på orginalspilleren røyk den ut og inn kom en Sony Xperia Ultra mobil og en Dynabel BF0804. Resultatet av dette var at det spilte høyt nok, med vesentlig mer bass, men fortsatt ikke nok (noen som kjenner seg igjen? )
    Jeg hadde ikke lyst til å bruke veskene til høytalere, ikke enda. Det er en velprøvd variant som selvfølgelig virker, helt tette 36 liters kasser MÅ jo bare gi bass med rette element så det kan være greit å ha i reserve om det jeg tenkte på skulle falle på trynet.
    Jeg har alltid vært tilhenger av å få så mye av lyden som mulig forfra og har stort sett kjørt doble 6,5" eller single 8" som bass i dørene på bilene jeg har oppgradert lyden i, og liker å gjøre ting som "ikke er mulig". Så, valget falt på 8" i de nedre kåpene hvor det til vanlig er små oppbevaringsrom. Spesialmodellen CVO kommer med 6,5" høytalere i stede for oppbevaring men det ble for enkelt, mer om det senere
    BF0804 er en stor forsterker, åpenbart for stor til å få plass inni frontkåpa og med den i toppboksen hadde plutselig ikke madammen noe sted å gjøre av helhjelmen sin når vi parkerte. Løsningen ble en Soundstream PN 4.520 som fint fikk plass i kåpa nå som den digre orginalspilleren var borte.



    Fortsettelse følger...

  • #2
    Dritkult! her skal det følges!

    Comment


    • #3
      Ok, nå spiller det høyt nok, time to address the bass

      Som sagt finnes det 6,5" podder i handelen så det ble for enkelt. Jeg bestemte meg for å lage mine egne basert på oppbevaringsrommene og da med 8". Jeg ville se om jeg kunne få på plass såpass store høytaler uten at det så påklistra ut. Jeg liker å få ting til å se ut som om det kunne kommet fra fabrikken, en slags OEM+

      Jeg startet med ringer i 22mm mdf som jeg skråskjærte på toppen for å få den vinkelen jeg ville ha. De orginale 6,5" poddene har omtrent samme vinkle som frontene på rommene og jeg har ikke ører på knærne så jeg så ikke hensikten med å kopiere dem.
      Et par skruer og en del smeltelim senere hadde jeg dette å jobbe videre med.









      Neste steg var stretchlaken og mer smeltelim før polyester



      Vanskelig å ta bilder mens man kliner med polyester så her er hva jeg la igjen til lakkereren min siden jeg ikke kan sparkle for 5 øre



      Nå ble det ikke noe sparkling da han mente at et par lag til med polyester ville være nok til å ha noe å slipe på så da ble poddene montert for testing før vi gikk videre til finish.









      Sålangt alt vel, nå gjenstår det å finne et par 8" som kan spille i et såpass begrenset volum. Jeg grovmålte resultatet til rundt 3-3,5l og så begynte letingen.
      Jeg laget en tråd her bilstereoforumet.no/showthread.php?t=19858 og brukte omtrent en uke på å finne data og simulere forskjellige elementer. Epifant hang seg på og kom med masse gode innspill og egne simuleringer. Å finne 8" som spilte godt i så lite volum var heller vrient så jeg innså kjapt at jeg måtte vurdere 6,5" også. Etter å ha trålet div. forum kom jeg fram til at Peerless sls 6,5 would fit the bill som de sier i Lyon men fast bestemt på å prøve 8" ble det handlet inn sls 8 også

      Som dere ser av simuleringene i den andre tråden vil sls 6,5 få f3 på rundt 90Hz i 3 liter lukket så jeg "vet" at de vil virke, men siden poddene allerede er laget til 8" måtte jeg jo bare prøve sls 8 og sånn står det i dag.






      Alt av kabler er lagt opp midlertidig og begge parene med høytalere mates nå av hver sin brokoblede pn 4.520. Det betyr 260W på hver av HCXˋene noe som er plenty med sine 92dB mens førsteinntrykket av sls 8 er at de spiller som en godt oppsatt sub i et hjemmekinosystem. De tilfører den tyngden jeg trenger i bunn og jeg merker ikke at de er der før jeg kobler dem ut. Men jeg tror det blir litt lite. 8ohm og 82dB følsomhet... jeg vil ha mer punch så da er det å mate på med mer effekt eller å bytte til sls 6,5. Skal prøve å få tak i et par oppbevaringsbokser til sånn at jeg kan lage et sett 6,5" podder også så jeg kan få et fornuftig sammeligningsgrunnlag
      Jeg må også få fiksa deling for nå er det noe rufsete oppover i frekvens...
      Såååå... jeg får vel oppdatere her når det skjer noe nytt

      Takk til alle som har bidratt sålangt

      Comment


      • #4
        Skulle bruke 6,5 SLS i mitt prosjekt også, men...

        Utrolig morsomt prosjekt! de podene ble fine, og så ganske pene ut på sykkelen
        [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
        Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

        Comment


        • #5
          Takk for det
          Tror de vil bli veldig clean når jeg får slipt og lakket dem blanksvart som resten av sykkelen.
          Du skulle bruke sls 6,5 men...? Hva skjedde?

          Comment


          • #6
            Dls Reference hendte

            Jeg skulle kjøre et custom sett, men feiget ut
            [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
            Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

            Comment


            • #7
              Hehe, mye feilere ting kunne skjedd;-)

              Comment


              • #8
                Nå kom jeg på hva det egentlig var. Jeg klarte ikke å montere de 3 tommerne jeg hadde funnet frem på den måten jeg ville, og derfor kjøpte jeg dls og før 6,5 SLS skulle jeg ha 8
                Last edited by Defus; 29-09-2014, 06:03.
                [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                Comment

                Working...
                X