Announcement

Collapse
No announcement yet.

StigA's Lada prosjekter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • StigA's Lada prosjekter

    Hei!
    Tenkte jeg kunne dele to av mine andre prosjekter. Her er egentlig ikke bilstereo hovedfokus, men det blir mer enn original samt dette er biler man ikke ser hvær dag i Norge så prøver meg på en prosjekt tråd uansett
    Fjærn om det ikke skulle passe her!

    Jeg har meget høy interesse for veteran biler, og har sansen for Russiske kjøretøy. Høsten 2013 måtte jeg kjøpe en bil i full hast da bruksbilen min ble avskiltet. En kamerat skulle selge en Lada billig, kjøpte denne og syntes fort dette var artige biler. Skjedde mye mer med denne enn planlagt. Det er en 1976 Lada 2103.

    Her er da jeg kjøpte den:


    Kjørte hele vinteren, men motoren var veldig dårlig så bygde opp en ny og satt i utpå våren 2014:



    Så ble det kjøpt senkesett, samt hele forstillingen ble total renovert. Den bulkede framskjermen ble slipt ned, og kjøpte nye hjul fra Biltema



    Så var man litt galen etter man fikk montert dette. Kjørte på Lada treff i Tsjekkia. Helt alene, 300 mil. Hadde ikke gps, og lysene på bilen virket ikke. Maks fart var ca 90kmt, da dette var 4000+ rpm Utrolig gøy, og vellykket tur. Bak delen var veldig få som snakket engelsk..



    Etter denne turen ble hele bakstillingen renovert, og bilen ble malt under:


    Så var jeg lei av trøtte 60hk, motoren jeg satt i begynnte å bli sliten. Kjøpte ny motor og malte litt på den. Fiat Abarth 2000



    Div bilder:





    For noen uker siden ble motor tatt ut, motorrom og bagasjerom malt opp. Motor montert og hele ledningsnett fjærnet, nytt jobbes med i disse dager:







    SÅNN, beklager masse offtopic! Håper dere overlevde. Da starter jeg litt ontopic. Hadde tre ark med STP dempematter, så utnyttet disse så godt jeg kunne i bagasjerommet. Ser jeg kommer til å trenge litt mer.
    Fikk kjøpt ett Stinger SPV44 av Bass-freek. Dette monteres bak, for å få ett ryddigere motorrom. LIB 53mm2 kabel frem til en 100amp + dynamo, usikker på hva den er nøyaktig.

    Har tre stk eldre Pioneer 2kanalere liggende som jeg tenkte å bruke. Det blir også 2x 10" subber av noe slag, i første omgang MDS fanatic da jeg har dette liggende.
    Det blir også 6,5" frontsett av noe slag. Tips? gjerne slim utgave da dette blir støpt i kick panel og er ikke så mye plass.



    Det blir noe lignende dette. Skal bygge ny kasse som blir noe smalere og montert lenger fremover. Bassportene skal opp i hatthyllen. Reservehjulsbrønn blir som den er da jeg må ha mulighet å ha reservedekk samt litt værktøy.



    Etter litt tenking så bygde jeg en "amprack". Vil montere forsterkerene oppned, uten deksel. Så bygge opp gulvet litt, med plexiglass over forsterkerene. Mulig med noe lys nedi av noe slag..? Disse forsterkerene er ikke mye å skryte av inni, men tror det kan bli greit. Bensintank og ellers av bagasjerom skal få pyntedeksler og holdes ryddig.





    Det var det, de siste bildene er tatt ikveld. Satser på det blir mye jobbing på denne fremmover så jeg får den kjørbar, da kan jeg begynne å bygge vegg i Jeepen

    BIL NR 2:

    Har enda en Lada, dette er en 1980 2102 Stasjonsvogn. Kjøpte den vinter/vår 2013/14. Helt original urørt bil, men en del rust og har stått lenge. Denne ble totalt demontert, på begynt rustsveising så stoppet det helt.. Fortsetter nok på denne utover vår/sommer 2015. Dette blir mer "Showbil" med Lada Rallymotor, luftfjæring og forhåpentligvis stor stereo




    To be continued..!

  • #2
    Dritkult

    Comment


    • #3
      Dette var meget interessant godt stykke arbeid. Er så bra å se at folk tar vare på gamle biler. Syntes det er flott at du putter anlegg i ladaen, noe en ikke regner med noen ganger. Passer den Fiat motoren, eller må du modifisere nye fester? Gleder meg til å følge vegg bygget ditt også
      Stå på, dette blir bra

      Mvh Kim

      Comment


      • #4
        Du kjører stil! Respekt. At du hadde baller til å kjøre til Tsjekkia er imponerende. Jeg skulle ønske jeg hadde tid og ferdigheter til en slik restaurering. Regner med du har sett "project 601 der Trabi" fra Nederland?
        never enough!

        Comment


        • #5
          Takker! Gøy å høre noe positivt, mange som syntes dette er hærværk da bilene MÅ være 100% originale. Jeg liker litt custom Fiat motoren passer nesten, men litt modifisering på girkasse samt radiator, bensin, eksos osv..
          Har ikke sett det bass-freek, men Trabant kan være artig.

          Comment


          • #6
            Det var denne jeg mente (gjennomført bygg):
            http://m.youtube.com/watch?v=fWErGuAs9EA
            Tenkte på den når jeg så den ene ladaen din!
            never enough!

            Comment


            • #7
              Den var utrolig stilig! Sånn finnish kan jeg ikke garantere desverre..

              Ett bilde av dynamo, er noe GM high output Ebay produkt. Nesten ny, stod på en Amcar jeg hadde i sommer. Hvor god den er vet jeg ikke, men garantert bedre enn den slitene originale Russiske som stod i..



              På begynte kasse, her lærte jeg at sirkelsaga fra 19ettellerannet ikke er optimal. Så må ha ei skikkelig sag, evt få hjelp av noen med rett utstyr på sørlandet når jeg skal begynne i Jeep'en!
              Hadde ikke mye plate, så må kjøpe mer imorgen. Blir 22mm spon, med evt avstivning og males innvendig med polyester/emaljelakk. Kunne brukt MDF eller Kryssfiner, men dette er 4x prisen, og det tillater ikke mitt budsjett pr idag. Heller ikke de heftigste SPL subwooferene

              Comment


              • #8
                Tøft!
                Skikkelig morsomt og kult prosjekt ☺
                Følger med her☺
                ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
                Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

                Comment


                • #9
                  Mange takk!

                  Fikk kjøpt mer spon igår, så fortsetter på kasse idag. Men det dukket opp to spørsmål. Håper noen med kunnskap kan svare meg

                  nr 1, Har brukt Torres box calculator, denne viser tydelig at jo lenger port, jo lavere tuning. Jeg regner ikke med disse elementene jeg har kan spille veldig dypt, så tenker en tuning på ca 33 - 35 hz. Kassen er ca 70liter med elementer montert, har 2stk ca 3" porter. Kalkulatoren sier disse skal ca 8 - 10cm lange. Kan det stemme, evt noe jeg må endre på?

                  nr 2. Om vi sier 70 liter kasse, portene er 10cm lange og tuning ca 33hz. Har portens plassering inni kassen mest betydning for tuning, eller er det totale port lengden som gjelder?

                  Kassen blir lignende dette, men må bygge portene opp litt fra kassen om de skal flushe med hattehyllen. Om porter er like lange på bildene her, vil tuningen være forskjellig?




                  Takker masse for hjelp!

                  Comment


                  • #10
                    Tar et skudd i mørket og sier at hukommelsen har lest en gang at dersom portlengden og portarealet er like stort så spiller det ingen rolle om halve eller hele porten er på utsiden.
                    Nå er jo jeg supernoob i forhold til de fleste her inne, så det burde nok bli bekreftet av en tredjepart!

                    Kult prosjekt! Jeg følger

                    Comment


                    • #11
                      Om porten stikker ut av kassa er ingen problem. Bare å kjøre på. Gleder meg til å se siste finish på dette. Ikke hver dag en ser Bilstereo i en lada

                      Mvh Kim

                      Comment


                      • #12
                        Grunnen til at portene trenger å være så korte er nok portareal vs kassevolum ( altså litt i minste laget). Men mtp spm om porten , så gjør det ikke noe om den er inni eller utenfor utgjør ikke dette mere enn volumet porten opptar i kassen, så på godt norsk, det vil gi samme effekt om de "stikker ut" av kassen
                        Subaru Forester: | Pioneer | 2x DD 9918 - DD Vo M8 - DD Vo B1 |
                        | Gladen 75c6 - DD m4a |
                        | 5 x Odyssey PC2150 | EA 250a alt | 154.2 I ruta , 149.9 I setet |

                        Comment


                        • #13
                          WinISD sier at én 3" port med lengde på ca 10 cm vil gi tuning på ca 33 Hz, og hvis du skal bruke begge må lengden økes til ca 28-30 cm. "Loudspeaker Design Cookbook" er også enig
                          Olav L.
                          Volvo 740 GLT -90

                          Comment


                          • #14
                            Takk for hjelpen!

                            Har fått bygd kassen. Denne ble uheldigvis langt ifra veldig fin.. og overbruk av skruer, jeg vet men man lærer av å prøve
                            M12 gjengestang, som er skrudd igjennom kassen og ene avstiveren til hattehylla. Holder da kassen fast i bilen, står og i klem mellom dempertårn. Også litt "mockup" av plater bare for å se litt hvordan ting kan bli.. Subwooferene skal ikke ha magneten utover, blir for latterlig.. DY9410 hadde vært fint, men måtte hatt kraftigere forsterkere da.








                            Comment


                            • #15
                              magnet ut er fint
                              [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                              Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                              Comment

                              Working...
                              X